Hvad kan trækkes fra i skat

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89205
    AnonymForfatter

    Hej mit spørgsmål til jer er: sidste år Lånte jeg af min gode mor( 180.000 ) til at betale gammel gæld af. Hun lånte pengene af sin bank og overførte pengene til de skyldnere jeg stod over for ( anden bankmyndighed ) direkte. jeg betaler af på gælden ( 2000 pr md. 24000 pr år ) til henne via bank overførelse til hennes konto. er der nogen mulighed for at trække noget fra i skat, da det er et privat anliggende ? og hvem kan trække fra ?

    #133556
    thsvForfatter

    Lån 180.000
    Ydelse 2.000 pr måned
    Rente% ukendt, men er et banklån (med sikkerhed i ejerbolig?)

    Hvis du betaler renter af din gæld til din mor, så kan du fratrække disse på selvangivelsen!
    Men samtidig skal din mor oplyse om hendes renteindtægt.
    Bemærk, at dette kan være en dårlig forrentning, hvis din mor får positiv kapitalindkomst, da denne beskattes med mellem. og evt. topskat. (op til ca. 59% i skat)
    Værdien af dit rentefradrag er jo kun ca. 33,5%.

    Nu kender jeg ikke din mors økonomi, men mon ikke I har aftalt et rentefrit lån, så renterne egentlig er en slags arveforskud?
    Hvis det var mig, der var i din situation ville jeg fortsætte ydelserne i 96 måneder, og kalde de sidste 12.000 kr. en slags lånegebyr, som tak for hjælpen. Der er jo 90 afdrag af 2.000, så 96 måneder er lig 8 år.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.