Omlægning af banklån på 9 %

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89061
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg har en bolig til en værdi på ca 1.900.000. Fastforrentet 30 årigt realkreditlån på 5 % samt et banklån på 230.000 til 9 % (5,50 % da jeg købte boligen i maj 23004). Jeg er meget glad for realkreditlånet, da jeg er til forudsigeligehed og tryghed. Banklånet er jeg derimod træt af. Er der nogle der har nogle forslag til en billigere måde at låne pengene på. Når banklånet ikke er større, kan det så betale sig at ændre ret meget – vil en eventuel gevinst ikke hurtig blive ædt op af stiftetsesomkostniger osv.

    Håber der er en smart løsning

    Venlig hilsen

    #129758
    AnonymForfatter

    Hejsa.

    Vi er/var i nogenlunde samme sitution som dig.. Havde en bank lån på 350000 kr. og real på 1630000 på en hus vi har bygget i 2006. Dengang i tidernes morgen kunne vi godt have fået det hele ind på realkredit, men valgte at bibeholde banken, da de 5 % vi betalte der var så dejligt flexibel. Blev bare træt af at renten nu hed 9 %, og vi afdragede 4800 i måneden. Den oprindelige løbe tid ville hedde ca 8 år tilbage – tør ikke skyde på, hvad den hed her til sidst 12-13 år er mit bud??. Vi har hjemtaget en 7 % – desvære fik vi ikke alt for god kurs(96,4) men synes at lånet udgør en lille del af vores samlede gæld, og derfor ikke den store betydning – mener vi skylder 381000 på den nu, og får 355000 hjem. Gjorde det også fordi, at det skulle være NU, inden vores friværdi evt ville være væk(prisfald)

    Hvis du har friværdi og ellers ikke har tænkt dig at sælge de næste år, kunne det måske være en mulighed for dig.

    #130026
    AnonymForfatter

    Tak for svaret.

    Skal til møde med banken i morgen. gad vide hvad de kan tilbyde?

    #130030
    thsvForfatter

    Du skulle nok have valgt et afdragsfrit realkreditlån, og så have afdraget den bankgæld først!

    Nu er bedste mulighed nok, at få ejendommen revurderet og så en boligprioritet istedet for det banklån, så dit indestående og opsparing modregnes, før en evt. renteberegning (ligesom en kassekredit). De 9 % på banklånet afspejler jo bare den stigende rente og risiko ved lån uden sikkerhed! Et lån i boligen er jo kun i sikkerhed indenfor 80% af ejendommes handelsværdi. Men da du har fastforrentet lån, bør der nu være plads endenfor de 80 % til din restbelåning.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.