Renteberegning

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88943
    AnonymForfatter

    Har efterhånden lært en del om renter i min søgning men er stadig ikke helt sikker.

    Jeg vil tage et SU-Lån til 4% mens jeg studerer. Jeg får ca 2500 pr. måned. Renterne tilskrives hver måned.

    Jeg vil så indsætte disse penge på en højrente konto i BRF til 5% med tilskrivning p.a.

    Jeg tror at lån renten beregnes således: Renten beregnes hver dagligt men som 1/360 af de 4%, således vil der i anden måned blive udbetalt 2500 samt blive tilskrevet renter for første måned (daglig rente*30), altså skylder jeg nu 2500×2 + 2500*0,04/12 = 5008,33. I næste måned får jeg endnu 2500 og renten bliver igen beregnet og tilskrevet 2500×3 + 5008,33*0,04/12 = 2500+5008,33+16,69 = 7525.

    Samtidig vil min højrentekonto få beregnet renter dagligt, men disse tilskrives kun årligt, jeg vil altså ikke få renter af renter før næste år.

    Håber dette giver mening, er min beregning ovenfor korrekt? Og er der andet jeg skal være opmærksom på?

    Mvh Kristian

    #128248
    thsvForfatter

    Hej

    Du skal være opmærksom på 2 forhold:
    1) Renteindtægten medregnes i din indtægt, mens renteudgiften ikke modregnes, da den først betales senere (når SU-lånet afdrages).
    2) Og da renteindtægten er positiv kommer du til at betale mere i skat nu, og selvfølgelig få et lidt højere skattefradrag, når du begynder at afdrage SU-lånet.

    Ellers en god ide, men vælg dog istedet en konto til 6% (f.eks. i FIH), og brug de ekstra penge du får i renter på en god middag med kæresten/vennen, når der er rentetilskrivning, man skal huske at leve livet idag, og ikke spare op til senere.

    #128250
    AnonymForfatter

    Tak for det hurtige svar, var min beregning af renteudgiften korrekt?

    #128382
    AnonymForfatter

    Hej Kristine
    Her er lidt hjælp til beregning af renter.

    Vi giver et eksempel:
    Du låner ET beløb kr fra banken, med en rente på 5 procent,
    og du skal betale af i 2 år.

    Du betaler 2.500 om måneden.
    Så vi kalder det beløb du låner : K

    Afdraget du betaler hver måned A
    Vi kalder den :
    Renter d.v.s 5 procent.Lad os kalde den R

    og Det antal år N

    Så får vi:

    -n
    1-[1+R]
    K=A* ________
    R

    Nu kan du selv regne ud din rente, din anuitet ( afdrag du betaler)
    og antal år…etc…

    eksp:

    Hvis vi skal finde hvor mange penge du betaler om måned
    hvis dulåner 20000 og det skal betales i 5 år og renten er 5%.

    så har du:

    R
    A=K x ________
    -n
    1-[1+R]

    d.v.s

    0,05
    A=20000x ___________ d.v.s A=20000x 0,5378049 = 10756 kr/år
    -2
    1-[1+0,05]

    d.v.s A= 896 / måned

    m.v.hilsen

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.