Obligationslån

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #86931
    AnonymForfatter

    Håber også at der er en med nogle gode links til lidt mere info.

    Forestil jer at jeg har et obligationslån med 5% rente løbende over 30 år. Lånet er på 1 million. Såfremt jeg nu inden for det næste halve til hele år, sælger min virksomhed, og derved får 1/2 til 3/4 million, eller måske den hele, hvordan indefrier jeg så obligationslånet, så tabet bliver mindst muligt for mig.

    Nb1. Lånet er taget med sikkerhed i en ejerlejlighed. Kan det bedre betale sig at sælge den for at mindske tabet?

    #104864
    AnonymForfatter

    Du skal opsige lånet til førstkommende termin.

    #104866
    AnonymForfatter

    Såfremt lånet er over kurs 100 (og det er det p.t.) skal du opsige lånet til kurs 100 til førstkommende termin. Husk at der typisk er 2 måneders opsigelse dvs. regner du med at indfrie lånet senest til terminen 1/7 skal du opsige det senest 30/4 ellers koster det yderligere 3 måneders rente.

    Er lånet ikke opsagt, og stiger renten en smule således at kursen kommer under 100 opkøber du blot obligationerne til markedskurs hvorfor du i så fald ikke behøver at bekymre dig om opsigelsesvarsler.

    #197416
    AnonymForfatter

    1)
    Hvad hvis jeg har et fastforrentet obligationslån der på nuværende tidspunkt ligger over kurs 100, jeg siger det op senest d.30/4 og kursen så falder til under 100 inden det er d.1/7?

    2)
    Er der forskel på bare at sige lånet op og at sige lånet op til kurs 100?

    #197444
    pppedeForfatter

    1) Hvis lånet falder til under kurs 100, så vil det naturligvis være billigere at indfri, da du betaler ved kurs 90 kun skal betale 90 kroner for hver 100 kronner du har lånt. Det afhænger netop om der er tale om pari-indfrielse

    Du kan altid opsige et lån til kurs 100 – uanset den bagvedliggende kurs.

    2) Ja, men det er ikke aktuelt for dig. Du har et 5% obligationslån. Det vil ligge over kurs 100 i noget tid endnu, så det bør du ikke spekulere for meget i.

    BRF-kredit har skrevet følgende:
    Opsigelse: Lånet indfries kontant til kurs 100 (eller anden i forvejen defineret kurs) på baggrund af opsigelse med et vist varsel (benyttes typisk, hvis kursen på den bagvedliggende obligation er over 100 eller den definerede kurs).

    Med differencerente: Lånet indfries kontant til kurs 100 på det ønskede tidspunkt mod betaling af såkaldt differencerente.

    Kontant til kursværdi: Lånet indfries kontant til den aktuelle kursværdi (benyttes typisk, hvis kursen på den bagvedliggende obligation er under 100).

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.