7% Obligation eller Flekslån

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • MandersonForfatter
    Indlæg
  • #88844
    MandersonForfatter

    Hej,

    Min Kæreste og jeg står overfor at hjemtage lån til vores nye hus med overtagelse 1. November 2008.

    Vores bank snakker hele tiden om 7% obligations lån med afdragsfrihed, hvor vi i stedet kigger på et flekslån med afdragsfrihed. Er det for risikabelt som førstegangskøber at tage et flekslån? Vi har kigget tallene for finansieringen igennem og det viser sig at vi med et F1 lån, vil spare ca 25.000 kroner om året i forhold til, hvis vi tager et 7% obligationslån. Jeg tænker umiddelbart, at det er mange penge at spare og at der skal ske en ordentlig rentestigning før at det ville blive en dårlig forretning. Men jeg er jo desværre ikke ekspert. Så derfor kunne jeg godt tænke mig at høre evt. folks erfaringer og råd?

    Mvh

    Martin

    #127122
    MichaelForfatter

    Dine tanker er helt korrekte. Evt. kan I jo lægge de 25K til side til HVIS den korte rente skulle komme over 7% (meget lidt sandsynligt)

    #127138
    MandersonForfatter

    Det er nemlig det der var tanken. Men undrer mig lidt over banken er så ivrige efter vi tager et 7% lån hjem. Min kæreste har dog fået anbefalet af sin lærer, hvor hun læser til finansøkonom, at man skal holde sig fra flekslåne i øjeblikket. Han snakker om at det er meget risikabelt med den korte rente osv. Nogen der kan forklare hvad han ku mene med det?

    #127140
    MichaelForfatter

    Læreren skulle måske stikke snuden ud i virkeligheden en gang imellem. Ja, der er da altid en risiko ved variable lån, men risikoen for en stigning på 3-4% point er meget lille pga. finanskrisen og den afmattede økonomiske situation i EU generelt. Inflationen trækker lidt den anden vej, så situationen er lidt fastlåst i øjeblikket på det nuværende niveau. General Prier har haft nogle glimrende indlæg om emnet tidligere, så prøv at læse nogle af de andre tråde igennem.

    Og hvorfor anbefaler banken så 7%-lånet? Ja det gør de fordi de forventer en rentesænkning (eller flere) i 2009. Herved kommer du og alle andre 7%’ere løbende tilbage og vil have konverteret jeres lån (= gode omlægningsindtægter for banken).

    Sålænge der er 2%-point mellem de korte og lange lån vil jeg altid vælge det korte.

    #127144
    MandersonForfatter

    Tak for Hjælpen Michael. Jeg vil prøve at læse nogen af trådene igennem.

    Ja det havde jeg lidt på fornemmelsen. De skal jo selvfølgelig rådgive og ja også sælge og det må man sige de gør.

    Men Banken kan da ikke bestemme over os ang. med hvilket lån vi vil hjemtage vel? Så hvis vi sagde, at vi ville have et F1, ja så kan de ikke sige, at de ikke vil hjælpe os alligevel? Eller kan de?

    #127146
    MichaelForfatter

    Nej da – I kan vælge det lån I har lyst til og de skal såmænd nok sælge jer det også.

    #127152
    MandersonForfatter

    Okay, det kunne jo godt være at de ikke ville, hvis man i forvejen havde lidt presset økonomi. men du blir jo i princippet godkendt til et obligationslån som typisk er lidt dyrere, så det burde ikke være et problem.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.