Konvertering – klogt/dumt?

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88826
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg er forholdsvis ny på boligmarkedet – købte fast ejendom med min kæreste for godt 1 år siden, så er desværre noget ‘grøn’.

    Det nuværende realkredit lån i vores ejendom er et 5% fast. Nu er kursen nede omkring 90, hvorfor jeg ser en mulighed for en opkonvertering og derved ‘spare’ noget restgæld… Vil det være dumt at konvertere op til 6% eller 7% med de urolige finansielle markeder vi oplever i øjeblikket? Jeg tror på at vi på sigt vil se faldende renter for at økonomien kan komme igang igen.

    Jeg har også lige et par andre spg:
    1) Hvordan forholder det sig for investor såfremt mit 5% lån indfries/konverteres – vil investor blot for sin investering tilbage?
    2) Såfremt der konverteres op, vil min løbetid så blive forlænget?
    3) Hvornår er en serie lukket/åben? Er det når antallet af obligationer som kreditforeningen ‘udsteder’ er handlet?
    4) Hvorfor handles der allerede nu 30 årige obligationer med udløb i 2041?

    På forhånd tak for svar :o)

    #126786
    thsvForfatter

    1) Hvordan forholder det sig for investor såfremt mit 5% lån indfries/konverteres – vil investor blot for sin investering tilbage?
    2) Såfremt der konverteres op, vil min løbetid så blive forlænget?
    3) Hvornår er en serie lukket/åben? Er det når antallet af obligationer som kreditforeningen ‘udsteder’ er handlet?
    4) Hvorfor handles der allerede nu 30 årige obligationer med udløb i 2041?
    Jeg ville ikke konvertere, da kursen på dine 5% er for høj, så gevinsten ved omlægningen er for lille.
    Men hvis du er stensikker på, at renterne falder indenfor et par år, så kan det da være smart at skære de ca. 8% af restgælden mod en højere ydelse. Specielt er ydelsen for 7% ret høj sammenlignet med et 6%, men på dette er kursen for lav.
    Alternativt kunne du foretage den såkaldte skrå konvertering via et Flex-lån. Og så konvertere til fastforrentet igen, når renten på disse er faldet.

    1) Du betaler kursen for de obligitaioner bag dit lån. så ingen ændringer for investor, han sælger jo til den kurs du giver.
    2) Ja løbetiden forlænges til typisk 30 år når du konverterer.
    3) En serie er lukket, når der ikke mere udstedes nye obligationer i den.
    4) Det er for undgå for små serier, så men åbner en ny serie, når restløbetiden er under 30 år.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.