Huskøb

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88821
    AnonymForfatter

    Har et spørgsmål håber nogen kan svare, et hus køb hvor et lån er 700000, men der i lånets løbetid skal betales 1350000 tilbage, og ved salg før tid til en kurs 102, hvad hvis man nu solgte huset, hvad ville dette evt betyde.
    Har en veninde der har købt et hus som fuldfinansering til 995000. ialt 1140000. men i løbetiden bliver det jo mange penge med en variable rente, og skal lånene indfries er det til kurs 102.
    Hun har af en ejendomsmælger fået at vide det kan sælges til ca 100000. hvad ville dette betyde hvis hun gjorde det, så ville hun efter min regning stå med en gæld på 140000, plus ejendomsmægler.
    Ville dette ikke være bedre og betale alt hendes gæld ud på ca 300000 også om feks 5 år købe via kreditforening, hun vil ikke kunne omlægge til billigere idet hun er i rki,håber nogen kan svare og ingen sure opstød, hun vil gerne betale sin gæld og betaler også nu, men har indset det måske er bedre at sælge også betale alt væk idet hun sidder rimeligt dyrt nu, og dette gør der er mindre at afdrage for, og det kun er firmaet der score på renterne som er på ca 12.5% pt.

    #126712
    AnonymForfatter

    Hej Funny

    Jeg lægger lige ud med dig og dit huskøb (din venindes situation er ikke oplyst tilstrækkeligt).

    Du låner kr. 700.000 i f.eks. 30 år og det samlede beløb, der skal betales resten af lånets løbetid er kr. 1.350.000. Dette beløb er selve lånet, alle renter i 30 år og administrationsbidrag i 30 år – hvis du altså beholder huset i 30 år.

    Sælger du efter et par år, skal du indfri lånet på kr. 700.000 minus de afdrag du har betalt – dette er ikke særlig meget. Din køber betaler så dette beløb til dig + hvad huset efter et par år kan sælges til. Køber kan også overtage dit lån.

    Du skriver at lånet kun kan indfries til kurs 102 – det kunne lyde som en “slags" flex-lån, hvor renten er låst fast i 1, 2 eller 5 år. Sælges huset midt i en periode kan indfrielseskursen godt være 102. Ellers er kursen 100.

    Er ovenstående ikke klart nok – skriv igen. Og uddyb hvad du vil vide mere om!!

    #126720
    AnonymForfatter

    Jeg ved hun har lånet gemmen et pantebrevsfirma i silkeborg, og der står at opsiges lånene før tid, er det med tre mdr varsel og til en kurs 102, det er købt til en kurs 95 i sin tid, hun betaler lige på ca 12,5% i renter på kun det ene lån, det er med variable renter, men idet hele har hun en gæld på 1140000 i huset og den gang kostede det 995000, hvis nu det sælges til 995000 så skylder hun jo kun 145000 er dette forstået rigtigt, spørgsmålet er om hun skal blive i huset og slide for at betale renter, eller sælge og så betale sin restgæld, plus hendes anden gæld og få et billigere lån gennem en kreditforening,lige nu betaler hun jo over 11000 om mdr til husets pantebreve, det er da vildt, men omvendt som hun siger var hun bare blind den gang og det må hun betale for, men hvad får hun mest ud af idet hun ikke kan omlægge da hun er i rki.

    Spørgsmål hvordan med renterne kan trække alt fra eller hvordan er det regnestykke,er det kun noget af renterne

    #126732
    NultopskatForfatter

    Mht. din veninde, du har forstået det rigtigt.

    Når man optager pantebrevs lån er det til en højere rente. Det har tidligere været diskuteret i dette forum, men lad nu det ligge. RKI registrede har begrænsede muligheder for at låne penge, men er sikkerheden i orden som f.eks pantebrev i fast ejendom er det altså muligt dog til væsentlig højere rente…

    Jeg har før set at sådanne pantebreve indfries til eks kurs 102..

    Såfremt din veninde flytter, skal hun jo stadig betale husleje yderligere er RKI registrede ikke de mest ønskede lejere, f.eks bliver de frasorterede i mine ejendomme.

    Min anbefaling er at blive boende og derved også skaffe sikkerhed gennem afdragene på lånene.
    Husk på at husleje stiger med inflationen, hvorimod afdrag på lån er faldende i løbetiden..

    Du kan roligt regne med at huslejen i lejeboliger vil stige med ca. 4 % næstegang den bliver justeret.

    #126750
    AnonymForfatter

    Hej NULTOPSKAT

    Vil det sige, at vi taler om noget lig de gamle “pensionskasselån" og ikke realkreditlån?

    Vi er da her ude i grå-zonen, når man ikke kan få realkreditlån, men må tage til takke med de højtforrentede lån med indfrielse til overkurs.

    I de gode gamle dage var disse lån fine, fordi man kunne trække renter fra, så det ville noget. Til gengæld lå indfrielseskursen langt over de 102, som vi har i dette eksempel.

    #126762
    NultopskatForfatter

    Ja egentlig. Vi taler om Pantebrevslån, hvor private eller andre med midler køber dette pantebrev. Da penge de sidste mange år har været billige for dem med god betalingsevne, har denne type lån ikke været interessante, men for folk med begrænset kreditværdighed er det en måde at låne penge på.

    #126780
    NultopskatForfatter

    Tillad mig at uddybe lidt, indtil starten af halvfemserne var det normalt at man finansierede købet med 80 % kredit forening og 15 % sælgerpantebrev, og de sidste 5 % kontant..
    Sælger solgte så normalt dette pantebrev videre, da sælger typisk skulle bruge pengene til køb af anden bolig..

    Siden dengang blev banklån billigere og dermed mere populære, for dem der kunne altså..;o)

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.