Kommende refinansiering af flekslån

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • OBSForfatter
    Indlæg
  • #88760
    OBSForfatter

    Hej alle.

    Jeg vil lige høre om nogen her har en idé til hvad der kunne være smart at gøre med flekslån der snart skal refinansieres.

    Jeg har en ejerlejlighed i København med to flekslån der vil se nogenlunde sådan ud ved årsskiftet:

    1: F3, restgæld ca. 300.000 kr., restløbetid 24 år, med afdrag, bidrag 0,3040
    2: F3, restgæld ca. 260.000 kr., restløbetid 27 år, uden afdrag, bidrag 0,3000

    I alt ca. 560.000 som skal refinansieres her til nytår. Jeg har ingen gæld udover disse to lån.

    Min egen fornemmelse siger mig at det måske kunne være smart at gå over i F1 da renten ser ud til at være for nedadgående. Alternativt måske lægge om til en prioritetskredit hvis jeg kan få den til en lav rente. Eller skal jeg fortsætte med F3? Jeg regner ikke med at skulle sælge min lejlighed lige med det første, men man ved selvfølgelig aldrig. Kunne også godt begynde at afdrage på det afdragsfri lån.

    Men hvad siger “eksperterne" herinde? Jeg har i øvrigt lige set på borsen.dk i dag at det overvejes i den amerikanske centralbank at sætte renten op på et tidspunkt. Kan det få nogen indflydelse på den korte rente herhjemme?

    #125954
    NultopskatForfatter

    Lad os tage det sidste først.

    Den korte rente i Europa bestemmes stort set af ECB, delvis som vi ser i øjeblikket af tilliden mellem bankerne…

    Dette var facts resten er gæt…

    For nuværende tvivler jeg på ECB ændrer på renten frem til nytår.
    Alle andre end ECB taler om at ECB sænker renten i 2009, måske er det mere et håb end forventning..Får Trichet afhænger renten af inflationen, men noget tyder på at råvarepriserne har toppet og recesionen lurer hvilket kan sænke renten…

    Om det er en god ide at afdrage afhænger mere af dine alternativer…

    #125994
    OBSForfatter

    Hej nultopskat

    Jeg synes at jeg får bekræftet at det kunne være fornuftigt at skifte til F1 (uden at jeg selvfølgelig vil hænge dig op på noget 🙂

    Men kunne det være et alternativ at skifte til en prioritetskredit, hvis jeg kan få den til en fornuftig rente? Eller kræver det nogle specielle forudsætninger for at det er en god forretning?

    Eller er det bedre at fortsætte med at spare op på en højtforrentet konto i kombination med realkreditlånene? Har p.t. en opsparingskonto i Vestjysk Bank til 5,1%, hvilket vel også er nogenlunde det niveau som flekslånene vil blive fastsat til ved årskiftet, som det ser ud nu (måske en smule mere når man lægger bidraget til).

    Er der i øvrigt nogen ting som kunne få renten til at stige igen, sådan som det ser ud lige nu?

    #126000
    AnonymForfatter

    Risikoen og usikkerheden er meget høj i øjeblikket.

    Hvis du har råd til det, er det klart det “billigste" at du selv bærer risikoen, og derved også bibeholder gevinstmuligheden ved fremtidige rentefald.

    Så vælg et 1-årigt flekslån hvis du har råd.

    #126132
    OBSForfatter

    Hej GP.

    Ja, det kommer jo så an på hvor stor den risiko er. Men umiddelbart fornemmer jeg at renten ikke vil komme højere op, eller ikke ret meget ihvertfald. Omvendt ser det dog også ud som om at rentenedsættelserne ikke ligefrem vil komme som perler på en snor fremadrettet.

    #126140
    AnonymForfatter

    Vi ligger meget tæt på recession i Europa.

    Inflationen i Euroland er allerede faldet fra 4,2% til 3,8%, hvilket viser den nuværende rente er nok til at holde faldet igang. Desuden falder både råvarepriserne og oliepriserne ligenu.

    Jeg ser ikke for mig at hverken centralbankrenten eller de korte renter lige skulle eksplodere.

    Jeg er ret overbevist om at flexrenten frem til 31.12.2009 vil ligge i intervalltet 4,0% – 6,0%. Dvs. flekslånet vil i alle tilfælde være billigere end et fastforrentet lån.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.