Næste spørgsmål til panelet :)

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88731
    AnonymForfatter

    Nu har jeg regnet lidt på det og fundet frem til følgende:
    Vi ønsker for at holde udgifterne nede i en periode og går derfor efter afdragsfrihed. Samtidig har vi en rimelig kort horisont i forhold til at betale tilbage – når aktiernes situation er afklaret mere, så sælger vi.

    Nuværende ekstraordinære gæld i form af boligkredit og alm banklån:
    1,4 millioner til 6% = kr. 84000,- om året før skat (så vidt jeg kan se er der ikke andre udgifter på denne gældsform. Er det korrekt?)

    Omlagt til realkredit hos totalkredit: vil et provenu på 1,4 mill give os en årlig afdragsfri renteudgift på kr. 96000,- før skat – dvs 1000,- mere om måneden. Når man så oven i det husker at vores hovedstol faktisk ender med at være næsten 1,5 mill, er det så ikke komplet hul i hovedet at lægge om?

    Jeg er klar over fordelen med at vi kan fastlåse renten, men kan det virkelig godtgøre en ekstra udgift på kr. 1000,- om måneden.

    Jeg er mere eller mindre målløs over at have fået denne løsning anbefalet, så jeg må næsten foranlediges til at tro at der er et eller andet helt basalt usikkerhedsmoment eller en udgift som jeg har overset i vores nuværende setup.

    #125650
    thsvForfatter

    1) hvis du har en boligprioritet, så er der ikke yderligere omkostninger end renter. Så hvis jeres rente er 6 % er udgiften til renter ganske rigtigt 84.000 kr om året = 7000 kr pr. måned. Dette er en variabel rente, som typisk følger Nationalbankens diskonto.

    2) ved optagelse af realkreditlån skal du sammenligne med ydelse på F1-lånet, der ligeledes er variabel rente, pt. ca. 5,0 % + bidrag.
    Stemplet til realkreditlånet kan genbruges, så det koster kun lånegebyrer og 1.400 til staten at omlægge til samme hovedstol.
    Så ved optagelse af et nyt afdragsfrit F1-lån er gebyret:
    Lånesagsgebyr = 2000 (1000 for kernekunder)
    Kurtage = 2100
    Tinglysning = 2000
    Stempel = 1400 til staten. (intet %-gebyr, når stempel kan genbruges.
    Altså udbetales ialt 1.392.500 kr.
    Og I opnår en rente på 6.599 kr. pr. måned, da renten jo pt. 5,4% + bidrag på denne type.

    3) Ja, et obligationslån er dyrere, da man betaler “forsikrings-præmie" for kendt rente (og ydelse) i 30 år, jo længere løbetid jo højere rente!
    6% obl.lån kræver lidt højere hovedstol på 1,435 mill giver samme omk. (dog +1,5% af de 35.000) som Flex-lån og koster 7.795 kr pr. måned i renter, så prisen for rente garanti er næsten 1200 kr. pr måned brutto før skat.

    med et så stort boligpriritet-lån ville jeg nok tage omkostninger ved omlægning til Flex-lån, medmindre jeres tidshorisont er under 2 år, da gebyrerne så overstiger rentefordelen.

    Jeg går i mine beregninger udfra, at der tinglyst pant i jeres ejendom på 1,4 mill. på det lån, der skal konverteres.
    Jeg går ligeledes udfra, at det nuværende lån kan opsiges til kurs 100 uden gebyrer, igesom i Eik Bank.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.