Førstegangs køber af hus – Banklån

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88628
    AnonymForfatter

    Er ved at købe hus for første gang og det viser sig jo at det er lidt af en jungel men takket være denne hjemmeside kan man få lidt overblik og forhåbentlig lidt hjælp.

    Huset koster 1,500,000.

    Vi har tænkt os at låne alle pengene. Vores bank Sparnord, har givet os et til bud igennem totalkredit på 80 pct at bolilånet hvilket er et 7 pct obligationslån over 30 år, det lyder for så vidt ok.

    De har også givet os tilbud på et boliglån på de resterende 20 pct, nemlig et 1årig rentetilpasningslån over 20 år med en pålydende rente på 8,25 pct (effektiv 8,96) – Er det ok – Det lyder lidt i overkanten og hvad kan jeg eventuelt presse dem ned til ?

    Desuden er der en Tinglysningsafgift på 7100 og Ekspeditionsgebyr på 1000,- Det lyder vel også ok eller kan presse lidt der ?

    Jeg vil meget gerne høre jeres mening om det da det jo er mange penge man kan spare over 20 år. Er der andre bedrealternativer hvor man kan låne uden at have bekendtskab med banken ? og uden udbetaling ?

    Det skal siges vi tjener 800.000 i vores hustand, har ingen lån og bor til leje.

    Høre meget fra jer derude.

    mvh

    #124188
    AnonymForfatter

    Hvis I tjener 800.000 så skulle I vel selv kunne lægge de 20% på bordet af egen lomme ?
    Jeg har INGEN gæld, hus og bil er betalt kontant, og jeg tjener kun det halve cirka, men har stadig 500.000 i banken til 5% rente, skattefrit, når man er begrænset skattepligtig 🙂
    vh Bo

    #124192
    MichaelForfatter

    Hvor er du dog dygtig BoSol…

    Her mit forslag: Drop 7%-lånet og tag et F1-flekslån. Jeres lån er så tilpas lille i forhold til jeres indtægt, så I burde fint kunne klare lidt rentestigninger med jeres indtægt. Herved vil I få glæde af et evt. rentefald og renten skal iøvrigt stige en hel del inden flexrenten når de 7%. Boliglånet kan muligvis fås bedre andre steder, så prøv at kigge lidt på udlånssiden her på Mybanker og forhør jeg forskellige steder.

    Tinglysningsafgiften er en statsafgift og skal pruttes ned hos Finansministeren, så det er nok ikke relevant… 🙂

    #124202
    AnonymForfatter

    Enig, et flekslån er det mest optimale i den nuværende situation.

    Renten har bevæget sig de sidste 14 dage, og derfor er jeg lige ved at tro, at det næst mest optimale er et 6% fastforrentet lån. Kursen har sneget sig over 95, og kursdifference mellem 6’eren og 7’eren er blot 3,97.

    Forskellen i effektiv rente på 6 og 7% lånet er blevet bemærkelsesværdig stor på det seneste. 4,89% på 6’eren og 5,27% på 7’erne, hvilket igen kan tilskrive usikkerheden på de internationale kapitalmarkeder.

    Som sagt, det ligger og vipper på grænsen, snak med jeres bankrådgiver om det umiddelbart før lånet hjemtages. Om 3 dage kan det hele have forrykket sig igen.

    #124208
    AnonymForfatter

    Tak for jeres svar.
    I kan se hvor langt ude på glat is jeg er.

    Jeg vil til at kigge på et flex lån istedet for obligationslån.
    mht banklån – 8,25 pct er meget – er der en god bank der kan anbefales uden vi skal betale indskud ?

    Det skal lige siges at vi bor i udlandet hvor vi har en dyr husleje så dette er et sommerhus. Jeg kan ikke smide 20pct da jeg ikke har sparet op.

    mvh

    #124210
    AnonymForfatter

    Renten skal naturligvis ses i lyset af individuelle og personlige forhold.

    Det er mit indtryk at en førstegangskøber, uden væsentlig opsparing, kan få banken ned i en rente på 7,50%. En rente på 8,25% er så afgjort i den høje ende af skalaen på et dansk boliglån i intervallet 80-100% belåning.

    Det er nok meget normalt banken ligger lidt oveni såfremt boligen er beliggende i udlandet.

    #124216
    KFJForfatter

    Hej

    Se renten som AOP,hvis priotetslån er med i tankerne, ser på Mybanker at Vistoft Sp.ks der har lån til 5.6%

    Håber selvfølgelig i må finde een løsning

    Fortsat God Sommer til alle!!!!

    #124242
    AnonymForfatter

    80% realkreditbelåning kan man få på ejendomme til helårsbeboelse. Hvis det er et sommerhus, I tænker på at købe, kan der kun lånes 60% i realkredit.
    Man må ikke “bare" købe en ejendom, beregnet til helårsbeboelse, og anvende den som sommerhus, hvis boligreguleringsloven gælder for den pågældende kommune. Medmindre der er tale om en ejendom uden bopælspligt.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.