Omlægning af lån pga. nuværende høj rente

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88602
    AnonymForfatter

    Hej
    Jeg har en andelsboligkredit på 475 000 kr. til variabel rente danske bank, de har lige hævet renten så det nu er 7,5% Jeg spekulerer nu over om jeg skal lægge lånet om til et fast forrentet lån med loft eller kan det ikke betale sig på lang sigt fordi renten falder igen?

    Mvh. Sun

    #123846
    thsvForfatter

    En andelsboligkredit er et banklån.

    Og mon ikke, at renten hos danske bank falder igen.

    Ellers må du jo søge til en anden bank, hos Eik bank er andelsprioritet lige nu på 6,55% (stiger nok til 6,8%), stiftelsesomkostninger er 2.000 kr. til banken + 1400 til stempel af pantebrev, tror jeg.

    Men læg dit spørgsmål ind i Debat: Bank

    #123848
    MichaelForfatter

    Der er ingen idé i at skifte til fastforrentet lån når renten allerede ER steget. Er man bekymret for rentestigninger skal man vælge fastforrentet fra starten af. Er der overskud til rentestigninger vælger man variabelt lån. I begge tilfælde beholder man sit lån uanset hvad der sker efter min mening. Det er meningsløst og tjener kun bankens formål at ændre hver gang renten stiger eller falder 1%-point.

    Banker og realkreditter har med stort held indprentet en konverterings-fetish i de fleste boligejere. Man skal IKKE ændre sit lån hvert 2-3 år bare fordi Steen Bocian, Sune Worm eller andre lobbyister siger man skal. Det koster kassen hver gang og ofte går der mange år inden pengene (måske) er hentet hjem.

    Så overvej grundigt fordele og ulemper inden låneoptagelse og luk så ørerne for diverse branchefolks “gode råd".

    #123870
    AnonymForfatter

    Hej-tusind tak for svar. Syns det er en jungle.

    Mvh. Sun

    #123872
    AnonymForfatter

    Som altovervejende hovedregel, skal man tage det rigtige lån fra starten af og beholde det til udløb, eller til man flytter.

    Det er primært bankerne der tjener på konvertering, og i en “rentestigningssituation" kan det, som Michael siger, i hvert fald slet ikke betale sig at lægge om.

    Skaden er sket, og hvorfor så pludseligt låse renten på et meget højt niveau?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.