Køb af obligationer i samme serie (afdragsfri)

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88517
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg har et afdragsfri lån i en 5% 2035 serie i mit hus. Jeg kan se at kursen ligger omkring de 93 for tiden. Jeg gør ikke brug af afdragsfriheden for tiden (det har jeg kun gjort i ca. et år indtil jeg blev færdig med specialet).

    Nu overvejer jeg om jeg burde holde op med at afdrage og i stedet købe obligationer i samme serie på det åbne marked. Det forekommer mig at så ville jeg kun skulle give 93 pr. obligation i stedet for 100 pr. obligation når jeg afdrager. Når så de 10 år er forbi og jeg er nødt til at afdrage så har jeg nedbragt min gæld hurtigere ved at købe obligationer tilbage end jeg ville have gjort ved at afdrage.

    Er der en tanketorsk i Captain Haddocks overvejelser? Jeg har aldrig hørt om at nogen gjorde det, så måske er der en grund til at det ikke er en fordel?

    #122662
    thsvForfatter

    Hejsa

    Ved at købe de samme obligationer, taber du intet i kursværdi (udover handelsomkostninger), men du skal jo stadig betale bidrag til Realkreditinstituttet, typisk ca. 0,5% p.a. af restgælden og typisk minimum på 800-900 kr. pr. år. Og en ½ pct. af f.eks. 500.000 er dog 2.500, så over 27 år bliver det en del penge, som dog er fradragsberettiget.
    Overvej hellere en konti med højere rente, eller en omlægning til noget tættere på kurs 100.

    #122670
    AnonymForfatter

    Ja, der er desværre ingen grund til at købe de samme obligationer som lånet er udsted i.
    En omkostning der er glemt er 12,5 kr. hver gang du handler…..

    #122694
    AnonymForfatter

    Jeg havde ikke tænkt mig at holde på de obligationer i 27 år. Ideen var at komme med dem efter et passende interval og få dem modregnet på en eller anden måde mod mit lån. Så slipper jeg for at betale det halve procents bidrag og andre gebyrer. Men det kan være at gebyrerne ved at indfri en del af lånet med obligationer gør det uinteressant?

    For at stille et konkret regnestykke op: Hvis jeg normalt ville afdrage med 10000,- om året så er det 100 obligationer om året der forsvinder fra min gæld til realkreditinstitutet. Hvis jeg i stedet køber 108 obligationer til kurs 92 så koster det mig 9948,50 kroner (med 12,5 kroner for handlen) og når jeg afleverer dem til realkreditinstituttet har jeg afdraget 108 obligationer i stedet for 100 obligationer.

    Hvis jeg sparer obligationer op i 5 år og så afleverer de 540 obligationer på en gang har jeg sparet 4000,-. Til gengæld har jeg så en gæld der er 10000,- større det andet år, 20000,- større det tredie år osv. Det koster mig 500,- i bidrag (ved 0,5%). Så er spørgsmålet om jeg skal af med mere end 3500,- i gebyr for at få lov til at indløse en del af min gæld med obligationer i samme serie?

    #122700
    AnonymForfatter

    Mig bekendt er det en historisk kendt metode, som tidligere er benyttet, jeg har ihvertfald en genbo, oppe i årerne, som på et tidspunkt har tilbagekøbt sin restgæld til kurs 37.

    Mig bekendt er forudsætning, at ens obligationslån er fastforrentet og konvertibelt.

    Øvelsen går i sin enkelthed ud på, at opkøbe obligationer i samme serie som man selv har optaget sit realkredit lån i, når man har obligationer der i nominel værdi modsvarer ens restgæld, kan man lave en såkaldt førtidig indfrielse.

    Jo lavere kurs jo bedre forretning!
    Forventer Du derfor at den lange rente vil stige yderligere, og dermed at kursen vil falde, var det måske på sin plads at vente lidt, men det er jo et game, der er ingen der kan spå.

    Lån med afdragsfrihed skulle være mere kursfølsomme.

    Hvorvidt det er muligt, og til hvilken pris, at lave en delvis førtidig indfrielse, ved jeg ikke, men Du kan vel spørge i realkreditinstituttet?

    Selv om man ikke har kapacitet til at indfri hele sit lån på en gang, kan man også vælge en anden strategi, nemlig at bruge ens frie midler til løbende at opkøbe obligationer, når den effektive kurs (d.v.s. med indregning af købs- og evt. beholdningsomkostninger) er interessant, på sigt vil den nominelle værdi af ens obligationsbeholdning modsvare ens restgæld og dermed kan man foretage en førtiddig indfrielse.

    Det virker ikke, som en metode der bliver lavet reklame for, formentlig fordi hverken realkredit eller banker tjener på dette, istedet vil de hellere tilbyde at omlægge dit lån indtil flere gange, og i alle retninger, hvor de tjener hver gang…..

    Det virker heller ikke som en metode der er kendt i dette forum?
    Nogen gange kan jeg godt mistænke dette fora for, til en vis grad, kun er vidreformidle kendt øjelikkelig viden fra bankerne, jeg synes ihvertfald at de lidt skæve og alternative vinkler, der evt. bygger på historisk indsigt og livserfaring, desværre ofte mangler i dette forum?

    Problemet med mange bankrådgivere er, at de selv mangler historisk indsigt og livserfaring, og derfor kun kan formidle det, de selv får fortalt ovenfra….

    Er der nogen derude, som har erfaring med førtidig indfrielse af realkreditlån, f.eks. ved opkøb af egen obligationsserie?

    #122830
    AnonymForfatter

    Okay – det er nu sådan at hvis man køber de obligationer der man har lånet i så:

    1) skal man betale 2 X kurtage
    2) depotgebyr + værdipapircentralgebyr
    3) Bidrag til kreditforeningen

    Derudover så følger kurserne på de obligationer man har i udlån og indlån hinanden så det ikke gør en fløjtende fis at man har dem når man skal indfrie – de ER IKKE mere værd end lånet.

    Dersom at man istedet vælger at have pengene kontant til kurs 100 kan man indfri lånet til kurs 37 (i din vens tilfælde) med kontanter til kurs 100…

    Er det mere simpelt end dette…..
    Dette Fora er ikke hvad bankerne mener – men almindelig sund fornuft…

    #122902
    AnonymForfatter

    Nu er det sådan at jeg har et afdragsfri lån, men jeg afdrager på det. Så vidt jeg kan regne ud betyder det at jeg hvert eneste kvartal køber obligationer tilbage (afdrager) til kurs 100. Det er da dumt hvis jeg kan holde op med at afdrage og i stedet købe obligationerne på det åbne marked til kurs 92.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.