Renten

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88453
    AnonymForfatter

    Nationalbanken har lige hævet renten med 0,1 point. Er konsensus her på sitet stadig, at renten falder i løbet af det næste år?

    #121936
    MichaelForfatter

    Forhøjelsen viser med al tydelighed, at ingen overhovedet kan spå renteniveauet meget mere end 3 mdr. frem i tiden. Jeg tør slet ikke sige om det går den ene eller anden vej om 1 år. Derfor bør man heller ikke vælge realkreditlån ud fra en forventning om en bestemt udvikling, men istedet ud fra ens egen risikovillighed og hvor lang tid man forventer at beholde lånet.

    Kort løbetid eller stor risikovillighed = flekslån
    Lang løbetid eller ingen/lille risikovillighed = obligationslån eller flekslån med renteloft

    #121938
    AnonymForfatter

    Jeg vil mene at det mest sandsynlige er følgende:

    1. ECB hæver indenfor 3-4 måneder renten 25bp. fra det nuværende niveau.
    2. ECB har inden 12 måneder sænket renten 25bp fra det nuværende niveu.
    3. ECB har inden 24 måneder sænket renten 75bp fra det nuværende niveau.
    4. En eventuel euroafstemning i foråret 2009, hvor befolkningen igen stemmer nej vil bringe kronen under pres fordi den nuværende ordning med at binde kronen op mod euroen altid har været set som midlertidig. Det vil få nationalbanken til at hæve renten 50bp. Et nej denne gang vil blive opfattet som en permanent afvisning af euroen, og dermed vil eurolandende kræve genforhandling med danmark. Det vil resultere i at aftalen om at ECB forsvarer kronen i tilfælde af pres ophører. Samlet set tror jeg derfor endnu et euronej vil resultere i et permanent forhøjet rentespænd på ca. 50bp.

    #121940
    AnonymForfatter

    Der er et ret stort spænd mellem den korte og lange rente i øjeblikket, så du kan roligt tage et flekslån. Der er ikke noget der indikerer at den korte rente skulle stige så meget at at flekslån bliver dyrere end et fastforrentet 6% lån.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.