6% med eller uden afdragsfrihed

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88406
    AnonymForfatter

    Jeg står og skal finansiere 2 millioner i et realkreditlån, svarende til 80 procent af et lejlighedskøb. Jeg har til udbetaling i banken og skal derfor ikke betale af på et boliglån.

    1) Hvad skal jeg så gå efter? 6% fastforrentet eller 6% fastforrentet med afdrag?

    Jeg er bekymret for, om det afdragsfrie lån bliver for dyrt i længden med renters rente osv. Omvendt har jeg hørt, at de afdragsfrie lån er mere kursfølsomme, og at muligheden for en større kursgevinst er til stede, hvis renten stiger.

    2) Da jeg begyndte at kigge på et 6% fast 30 år lå den i kurs 99,45. Her en måned senere, er den faldet til kurs 99,07. Skal jeg kurssikre, når jeg i næste uge får et lånetilbud, eller skal jeg vente til jeg kommer tættere på overtagelsesdagen 1/7 – og håbe på at kursen igen kommer i nærheden af 100?

    Håber en af de kyndige realkrediteksperter på listen kan hjælpe.

    #121356
    AnonymForfatter

    Du skal se “afdrag" på lånet som en opsparing i dit hus.

    Du skal overveje hvordan du gerne vil spare op. Der er mange muliger: kapitalpension, opsparing i aktier, i real-, stats- eller virksomhedsobligationer, i investeringsforeningsbeviser, via afdrag på dit realkreditlån, hvor du fx kan afkorte løbetiden til 20 år, og herved forhøje opsparingen osv.

    Der er mange muligheder og man kan ikke objektivt sige hvad der er bedste. Spørgsmålet er – hvad er “subjektivt" det bedste for dig?

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.