ÅOK – SMSLÅN

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88372
    AnonymForfatter

    Hej Alle

    Hvordan når mybanker frem til åok procenter på flere hundredetusinde % på smslån. Jeg ser at sms kvikklån skilter med en åop på mere end en million.

    Hvilken formel/metode bliver benyt?

    Synnes i ikke at når man angiver en ÅOP så skal den være realistisk og finder i at det er det?.

    Hvis jeg skulle beregne en mere sigende åop ville jeg gøre det på følgende måde.

    Udlån 100 kr i 14 dage. Gebyr 25

    Året har 52 uger dvs vi kan låne de samme penge ud igen 26 gange.

    Så i løbet af et år fornyede mit lån 26 gange, vile jeg max skulle betale 26 * 25 = 650
    Derefter tager jeg den samlede låneudgift 650 og divider med lånebeløbet(i dette tilfælde 100) og derefter ganger jeg med 100 for at få oåp.

    OÅP 650%
    ——–

    Lad os lave eksemplet med sms kviklån

    Lånebeløb 500 kr
    Gebyr 175 kr
    Period 14 dage.

    Vi kan max betale 175 kr 26 gange i løbet af et år. dvs hvis vi ville fornye vores lån vær anden uge ialt 4550.

    4550 / 500 ‘ 100 = ÅOP 910%.

    Er der forskel på den engelske betegnelse apr og den danske åop.

    Er jeg helt galt på den?

    //Brille

    #120900
    MichaelForfatter

    Jeg er ikke 100% sikker, men mon ikke de uhyrlige ÅOP’er fremkommer hvis man ikke betaler til tiden, men lader lånet løbe i et år? I såfald kunne jeg sagtens forestille mig disse vanvittige satser.

    Under alle omstændigheder skal man bare holde sig langt langt væk fra SMS ågerlån og lignende selskaber.

    #120902
    AnonymForfatter

    Som jeg har forstået det, er ÅOP set over et helt år.

    Ved lån af 500 kr til et gebyr på 175 kr, dvs. svarende til 35 % rente og tilbagebetaling efter 14 dage, skal du efter 14 dage låne 675 kr for at tilbagebetale det første lån. Ved 35 % skal du så betale et gebyr på 236,25 kr efter de næste 14 dage.
    Næste gang igen skal du så låne 911,25 kr hvilket giver et gebyr på 318,94 kr osv.

    Jeg får den årlige rente til at være
    ((1+0,35)^26 – 1)*100% = 244625 %

    #120906
    AnonymForfatter

    Hej alle – også fra mig – som er forarget!

    Uanset om den korrekte udregning af renten – ÅOP (årlig omkostning i procent) på sms-lån lander på 650%, 910% eller 244.624%, så er det uhyrligt at disse rentegribbe, der udbyder disse lån, får lov til at flå naive teenagere, der ikke kan overse hvor groft de bliver røvrendt.

    Der eksisterer en lov om ågerrenter, hvis intention er at beskytte naive mod at blive udnyttet. Så vidt jeg véd, er den meget sjældent, eller stort set aldrig, blevet brugt i nyere tid.

    Men mon ikke det var på tide at støve denne lov af; og bruge den!

    For hvis disse gribbe kan fortsætte deres udnyttelse af de naive, så er lov om åger da blevet en parodi.

    ——————————

    Se her:

    “Et af problemerne er mangelfuld regulering af lånemarkedet. Forbrugerombudsmanden har netop vurderet, om der for en konkret udbyder af de såkaldte sms-lån til priser på mellem 15.000 og 1.000.000 procent i ÅOP, kunne være tale om en overtrædelse af straffelovens bestemmelse om åger."

    “Straffeloven:

    § 282. For åger straffes den, som udnytter en anden persons betydelige økonomiske eller personlige vanskeligheder, manglende indsigt, letsind eller et bestående afhængighedsforhold til i et aftaleforhold at opnå eller betinge en ydelse, der står i væsentligt misforhold til modydelsen, eller som der ikke skal ydes vederlag for."

    http://www.forbrugerraadet.dk/nyheder/alle/nyhed231/

    #120910
    MichaelForfatter

    Ågerparagraffen er en ubrugelig gummiparagraf. Den burde istedet være udformet som en maksimal tilladt rente og/eller ÅOP, men det tror jeg nu heller ikke er tilstrækkeligt til at redde folk fra dem selv.

    Hvor er forældrene i alt det her? Det er ingen hemmelig, at SMS-lånene næsten udelukkende bruges af unge omkring 18-20 år. Som forældre er det vores pligt at lære vores børn en sund indstilling til penge, herunder at man ikke låner penge uden at have en rigtig god grund til det – og et par nye bukser eller en Playstation er ikke en rigtig god grund.

    Det er ikke tilladt længere at reklamere for tobak, men et lån på 300.000 til en alt for høj rente er åbenbart helt iorden?! Selvom jeg ikke er tilhænger af at staten skal blande sig i alting, tror jeg seriøst det er på tide, at alle former for lånereklamer forbydes (også her på Mybanker). Lige nu kigger jeg på en reklame for GEMoney med ÅOP op til 22,14%….

    #120934
    AnonymForfatter

    Nu var mit indlæg ikke et oplæg til diskussion om holdningen til smslån.

    Men derimod et ønske om at finde ud af hvordan at OÅP på kvik smslån er en million.

    Og finde ud af om der er en forskal på APR og OÅP for som jeg forstår det er ÅOP og APR det samme.

    Mvh
    Brille

    #186614
    Søren Jensen (8)Forfatter

    Ja, du er helt gal på den. Matematisk er det 9. klasses stof. Du skal ikke kun betale renter af det du låner, men også af de renter der løber på. Det kaldes renters rente og derfor når man frem til at renten kommer op på de store tal.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.