Rki hvordan?

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88349
    AnonymForfatter

    Hvordan ved man at man er i RKI ?

    Jeg er blevet afslået ved ikea til en ikea konto, men da jeg for et par mdr. siden, oprettede en konto et andet sted, gik det fint. mine indkomst er steget siden den tid.

    Jeg har haft et slagsmål med tdc ang. en regning, hvor de adskillige gange har truet med rki.

    Men jeg har ikke modtaget noget fra rki om jeg er i deres database.
    Derudover har jeg ikke betalt licens sidste sidste år. Har staten en database hvor man kan stå i, og kan dette påvirke at jeg har fået afslag?

    #120552
    AnonymForfatter

    Svar:

    1. Ring til RKI og spørg om der er optaget registrering.

    2. Det kan være IKEA har lagt din seneste årsopgørelse til grund for kreditvurderingen.

    3. TDC er i sin gode ret til at begære dig registreret i RKI. Det værste du kan gøre er at forholde dig passiv. De bedste du kan gøre er at betale regningen selv om du er uenig, og derefter indbringe sagen for Teleankenævnet. TDC følger altid nævnets afgørelse, og du får dine penge tilbage med renter, hvis du vinder.

    4. Staten har intet med licens at gøre. Adminisdtrationen og den “database" du omtaler, ligger hos DR-Licens, som på vegne af staten administerer licensmidlerne. Hvis du har købt et licenspligtigt apparat bliver du indberettet til DR-Licens. Til licenspligtige apparater hører: TV, Video, Radio, Forstærker m. radio samt PC eller bærbar computer. Undtaget fra indberetningspligten er mobiltelefoner, dvdafspillere og løsdele til computere. Registerloven forbyder samtidig, at DR må indhente oplysninger fra eksempelvis din internetudbyder og kabeltvudbyder osv. Samtidig forhindrer retsplejeloven, at DR-Licens med fogedens hjælp kan komme ind og kontrollere om du har et fjernsyn.

    Hvis du gør det rigtigt, kan du derfor fuldkommen risikofrit være sortseer i Danmark. Du skal blot købe de indberetningspligte apparater i venner og families navne, og meddele licenskontrollen at du ikke har noget fjernsyn. End ikke hvis du står og benægter overfor licensinspektøren at du har et licenspligtigt apparat, mens TV’et kører i baggrunden, er det nok til at der foreligger en så bestyrket mistanke, at DR-licens kan få adgang med en dommerkendelse. Det viser domspraksis.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.