Hvilket lån ?? Flekslån f1 eller 6% fasforrentet…….Haster

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88333
    AnonymForfatter

    Hej alle, vil høre om der er nogen der kan give et godt råd.
    Min kreste og jeg har købt et landsted, som vi overtager 1. maj 08.
    Jeg er mget i tvivl om hvad lån vi skal optage. Kontant købsprisen er kr. 3700000,00. Vi har begge hvert vores hus, som er sat tilsalg men ikke solgt endnu. Vi har begge gode lønninger og tjener ca. 1 mil tilsammen årligt. Jeg har ca. 1,5 mil stående i kontanter og vi “håber" at kunne få yderliger 1,5 mil ud fra salget af vores huse (hvis de bliver solgt !!) Jeg er ikke sikker på at vi får dem solgt lige med det samme, så derfor vil jeg gerne have at der er lidt kapital til at betale terminer med.

    Jeg har talt med min bank, og de anbefaler at jeg/vi tager et 6 % kreditforeningslån på de 80 % og betaler kontant de resterende 20 %
    Bla. fordi der lige er blevet åbnet igen for 6 %

    Jeg foreslog/spurgte til flekslån, hvortil de svarede at de regnede med at renten ville stige og derfor ville det være en dårlig ide ????

    Jeg kan godt se at det er mange penge at gamble med næsten 3 mil.Jeg aner simpelthen ikke hvad vi skal vælge.

    Vil blive rigtig glad for nogle seriøse gode svar, og ja det haster nu, da det er ved at være sidste udkald.

    Tusind tak for svar.

    Vh.
    Mikkel

    #120354
    AnonymForfatter

    Ultra kort:

    Kreditkrisen har haft som konsekvens, at den lange rente er tordnet i vejret, mens den korte rente (flekslånerenten) kun er steget lidt. Det har helt klart gjort flekslån meget mere attraktive.

    Eksempelvis kan du få et flekslån med alt fra 2-6 års fast rente til samme pris på ca. 4,4%. Flexrenten kan altså stige rigtig meget før du når op til 6% lånet.

    Flekslånet er inkonvertibelt, hvilket vil sige at man indfrier lånet til dagskurs, også over kurs 100. Hvis du har en lang horisont på lånet er det ikke noget problem at køre 6-årig refinansiering. Hvis du har en kort horisont, skal du holde dig til 2-årig refinansiering, da kursen ikke glider nær så langt fra kurs 100.

    #120372
    AnonymForfatter

    jeg ville vælge 6 pct med afdrag hvis kursen er god. (kursen betyder pokkers meget på et stort beløb). det er et godt lån og jeg tror ikke at renten falder. har skiftet ejendom 3 gange på 6 år og omlagt lige så mange gange, men festen er, som jeg ser det, slut nu. sidst faldt jeg i “københavnerfælden" og tabte en million i forhold til forventet salgspris, så nu sidder jeg med et afdragsfrit flex5. øv. det er bare for dyrt. men pas på at stole for meget på din bank, det har erfaringen lært mig, dyre lærepenge, havde jeg fulgt mine egne instinkter var jeg godt 100,000 kr rigere idag. de sidder der for at tjene penge…

    #120374
    AnonymForfatter

    Tak for dit svar.

    Jeg tror også jeg vil tage et 6 % obligationslån, kursen var da jeg tale med dem 99,65, så det er vist en god kurs eller?? Mit/vores problem er jo om vi får solgt vores huse, er jo ikke sikkert i disse tider, og dyrt at sidde med 3 huse.Ville være ærgeligt hvisvi vælger flekslån og det så også kommer til at koste en masse på bundlinien.

    Vi ved godt at det var lidt farligt at købe uden at have solgt først, men det er drømmehuset, og nogen skal jo købe uden at have solgt først. Vi må bare håbe at der kommer købere.

    Rigtig god aften til dig.

    Vh.
    Mikkel

    #120376
    AnonymForfatter

    Takker for dit svar.

    Jeg er stadig i tvivl om hvad lån. Svært at sidde med 3 huse og ville være ærgeligt hvis vi tager flekslån, og renten farer opad.
    Dejligt at høre fra andre, det kører jo rundt i hovedt på en lige pt.

    Rigtig god aften til dig

    Vh.
    Mikkel

    #120388
    MichaelForfatter

    Med 1,5 mill i lommen kan I fint klare en længere periode med 3 huse selvom det selvfølgelig er ærgelige renteudgifter. Banken siger renten stiger – andre siger den falder efter sommerferien. Ingen ved det med sikkerhed, men med jeres tal ville jeg helt klart vælge F1-lånet. Når I får solgt jeres huse sidder I tilbage med et forholdsvis lille lån og rentestigninger vil derfor ikke betyde det helt vilde. Renten “tordner" næppe i vejret som du skriver, men der kan måske blive tale om mindre justeringer. Under alle omstændigheder er F1-lånet stadig billigere end 6%-lånet selv med en mindre rentestigning.

    Husk at jeres 1,5 mill forrentes næsten ligeså godt som et F1-lån af samme størrelse koster i renter.

    #120404
    AnonymForfatter

    Jeg er fuldkommen enig med Michael. Selv om renten stiger 1,5%, så vil jeres ydelse stadig være lavere på flekslånet end hvis i tager et 6% fastforrentet lån. Det er meget lidt sandsynligt at renten stiger mere end 1,5%.

    Personligt ville jeg ikke sætte mig selv under det psykiske pres det jo er at sidde med hele 3 huse, hvor salgshorisonten kan være alt lige fra 1 måned til 2 år. Risikoen I løber på flekslånet er peanuts ved siden af den enorme risiko I løber ved at sidde med 3 huse i det nuværende boligmarked.

    #120744
    AnonymForfatter

    Tak for svar General.

    Vi har nu fået optaget lånet. Det blev til f1 lån med afdrag, og vi lægger de 20 % kontant. Ville havet haft lånet i euro da vi ville kunne trække udgifterne fra, men det kunne den bank vi har ikke klare (de bruger totalkredit og de ikke har flekslån i euro)
    Skulle så have indhentet lån i en anden kreditforening, og det er /var der ikke tid til, da de både skal have min kærestes lønsedler og regnskaber fra mig for de sidste 2 år (kan ikke nås på 2 dag)

    Så nu er vi klar til at flytte i vores drømmehus med egen sø og det hele.

    Tusind tak for svarene alle.

    Vh.
    Mikkel

    #120746
    AnonymForfatter

    Atter tak til de gode svar til alle.

    Nu skal vi “bare" have solgt vores 2 ejendomme hmm.

    Valgte flekslån for så senere, hvis de bliver solgt, at kunne lægge de nye lån om og evt. betale mere af på hovedstolen. Jeg tror og håber vi har gjort det rigtige.

    Havde det været bedre at havet taget lånet i euro? (kunne vi ikke nå) Hvad gør andre, ja er blevet lidt nysgerrig nu.

    Vh.
    Mikkel

    #120782
    AnonymForfatter

    Forhåbentlig bliver lånene ændret til euro i løbet af de næste par år, når Danmark stemmer “ja" ved folkeafstemningen 🙂

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.