Er det et realistisk lån?

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88330
    AnonymForfatter

    Hej alle,

    Jeg er 1. gangskøber og er derfor helt “grøn" på dette område. Mit spørgsmål til jer er om det ville være realistisk for mig at låne til en ejerlejlighed på ca. 1,3 – 1,4 mill. kroner?!

    Jeg er uddannet civilingeniør, men arbejder som PhD-studerende (forskeruddannelse). Desværre er vores lån langt under den minimalløn Ingeniørforeningen Danmark har fastsat (32.800 kr.), men når jeg er færdig om 1 år vil min løn stige drastisk og altså minimum til 32.800 kr. pr. måned.

    Min nuværende løn er 26.000 kr. pr. måned før skat. Jeg har udgifter på ca. 3200 kr. pr. måned, og med et rådighedsbeløb fastsat til 5.500 kr. giver det 6.200 kr. til boligudgifter (lån, husleje, vand, varme og kabel TV).

    Jeg skylder ingen penge og kan desuden lægge en udbetaling på ca. 50.000 – 75.000 kr.

    Er det realistisk at låne 1,3 – 1,4 mill. kroner? Jeg er godt klar over, at for at det kan lade sig gøre, så skal det formodentlig køres afdragsfrit i den første periode, men det er jo helt sikkert at jeg vil stige drastisk i løn om 1 år. Alternativet er, at jeg skal købe noget mindre nu og så igen købe om 1 år, og det kan på ingen måde betale sig med de faldende huspriser + de gigantiske gebyrer bankerne tager for at låne penge.

    Jeg har fået Danske Bank til at lave en regning, og der kom de kun frem til 1,0 mill. kroner med 4.400 kr. i rådighedsbeløb. De skriver dog ikke noget om hvor meget ens rådighedsbeløb vil stige, hvis man tager lånet afdragsfrit. Imidlertid er der mange fejl i beregningen (utroligt at bankrådgiveren ikke hører efter hvad jeg siger / ser de faktiske tal på mit budget), og der er på ingen måde taget højde for min sikre lønstigning. Det er selvfølgelig et “sats" fra bankens side, at regne med, at jeg om 1 år får en så stor lønstigning, men da kun invaliditet m.v. vil kunne forhindre dette, synes jeg det er en ret god sikkerhed. Endvidere har jeg været kunde hos Danske Bank i 28 år uden at have haft rod i økonomien.

    Har endnu ikke genforhandlet med Danske Bank, for ville lige høre om det er mig der “slår større brød op, end jeg kan bage" og jeg vil naturligvis også snakke med andre banker…

    Hvad siger I?

    Mange hilsner fra,

    Morten

    #120340
    NultopskatForfatter

    Hej Morten

    Allerførst. Det er en betingelse for at få et afdragsfrit lån, at din økonomi kan bære et lån med afdrag.

    Dernæst, godt nok ser arbejdssituationen bedre ud for ingeniører end tidligere, men nyuddannede er der altså ikke mange, der vil ansætte. Det siger nok lidt om ansvarligheden hos industrien…

    Endvidere, du begrænser din søgen efter arbejde ved at købe nu.

    Sidst, undrer det mig at du gerne vil købe nu, når din forventning er at prisen falder

    Som ingeniør kan jeg oplyse at IDA´s tal alle dage har været ønske tænkning.

    #120342
    AnonymForfatter

    Hej,

    Ok sagen er lidt mere komplekst. Faktisk er det først om 8 måneder jeg skal købe, da jeg fraflytter den lejelejlighed jeg har nu og tager til USA i 6 måneder. Når jeg kommer hjem har jeg brug for en bolig. Det er jo aldrig til at vide hvordan priserne ændrer sig, og på et eller andet tidspunkt SKAL jeg jo ind på dét boligmarked.

    Arbejdsløsheden blandt ingeniører, og specielt ingeniører med en PhD-grad er så lille, at den faktisk ikke er eksisterende. Ingen af dem fra min årgang har gået arbejdsløse ret længe og flere af dem er blevet head hunted før de var færdige med deres speciale.

    Med hensyn til lønnen så passer det heller ikke. Mange af dem jeg kender der dimiterede samtidig med mig, og som har en “almindelig" ingeniørstilling får i omegnen af 33.000 kr., så det passer jo ret godt med IDA’s minimalløn, og flere af dem er nået op på 35.000 kr.

    \Morten

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.