Er det et realistisk lån?

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88330
    AnonymForfatter

    Hej alle,

    Jeg er 1. gangskøber og er derfor helt “grøn" på dette område. Mit spørgsmål til jer er om det ville være realistisk for mig at låne til en ejerlejlighed på ca. 1,3 – 1,4 mill. kroner?!

    Jeg er uddannet civilingeniør, men arbejder som PhD-studerende (forskeruddannelse). Desværre er vores lån langt under den minimalløn Ingeniørforeningen Danmark har fastsat (32.800 kr.), men når jeg er færdig om 1 år vil min løn stige drastisk og altså minimum til 32.800 kr. pr. måned.

    Min nuværende løn er 26.000 kr. pr. måned før skat. Jeg har udgifter på ca. 3200 kr. pr. måned, og med et rådighedsbeløb fastsat til 5.500 kr. giver det 6.200 kr. til boligudgifter (lån, husleje, vand, varme og kabel TV).

    Jeg skylder ingen penge og kan desuden lægge en udbetaling på ca. 50.000 – 75.000 kr.

    Er det realistisk at låne 1,3 – 1,4 mill. kroner? Jeg er godt klar over, at for at det kan lade sig gøre, så skal det formodentlig køres afdragsfrit i den første periode, men det er jo helt sikkert at jeg vil stige drastisk i løn om 1 år. Alternativet er, at jeg skal købe noget mindre nu og så igen købe om 1 år, og det kan på ingen måde betale sig med de faldende huspriser + de gigantiske gebyrer bankerne tager for at låne penge.