Hvad koster det at kurssikre?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88324
    AnonymForfatter

    Hej,

    Vi er ved at optage et fastforrentet realkreditlån på ca. 2 mio., og lånet skal udbetales d. 1-7-08.

    Vores bankrådgiver anbefaler at vi kurssikrer, men hvad koster dette, får banken penge ud af at vi kurssikrer og er prisen den samme igennem alle banker?

    Håber I kan hjælpe mig…

    #120288
    AnonymForfatter

    Hej Poxycat

    Måden du bataler for en kurssikring på (i hvert fald i Realkredit Danmark), er ved et “nedslag" i kursen, afhængig af periodens længde fra indgåelse til låneudbetaling, samt afhænging af kreditforeningens forventninger til renten.

    Er den aktuelle kurs fx. 99,20 idag, vil du for eksempel få lånet udbetalt til en kurs på 99,00, hvormed du opnår et højere kurstab.

    Måden du reelt vil mærke det på er, at din hovedstol bliver højere, og at din månedlig ydelse stiger en smule – dog ofte kun få kroner. Og det er trods alt dette, som du skal kigge på fremover.

    Vælger du et fastforrentet obligationslån eller et lån med renteloft, vil de fleste kreditforeninger anbefale kurssikring, og med mindre du er sikker på, at renten vil falde frem til udbetaling, og dermed kursen stige, vil jeg også anbefale dig kurssikringen. Du har valgt et fastforrentet lån for at “gå med livrem og seler", så hvorfor ikke også kunne sove roligt frem til udbetalingen.

    Vælger du derimod et Flekslån, har du valgt at “gamble", hvorfor det strider imod grundholdningen, at kurssikre. På et Flekslån ligger kursen også ofte omkring 100 (lige under), hvorfor kurssikring ofte er overflødig.

    Håber du kan bruge ovenstående til noget.

    Hilsen Lykkedrengen

    #120304
    AnonymForfatter

    Der betales normalt omkring 500kr. i gebyr for en fastkursaftale.

    #120312
    AnonymForfatter

    Jeg taler for realkredit Danmark, hvor der ikke er noget gebyr for en fastkursaftale, men “kun" et kursnedslag.

    #120366
    AnonymForfatter

    Tak for de gode svar. Jeg ønsker at bevare min nattesøvn intakt, derfor vælger jeg sandsynligvis at kurssikre…

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.