Køb af forældres dødsbo

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88189
    AnonymForfatter

    Hej
    Da den sidste af mine forældre lige er død, står jeg i den situation, at jeg kan købe huset efter dem.
    Nu melder spørgsmålene sig.. Er det en god ide?

    Arver sammen med min bror, så 50 % værdi er jo mit. Men, hvordan skal man udregne en evt. købssum?
    Husets kan nok sælges for ca. 1,5-1,7 mill. – derud over kommer der jo nok et nedslag til forbedringer og det med de 15 % billiger pga. køb af familien.
    Men, hvordan finder jeg så ud af hvad min bor skal have ekstra?
    Som jeg ser det, er det vel meget enkelt – han skal have 50 % af de 15 % jeg sparer, måske minus arve afgift?

    Mit andet spørgsmål, må være….er det en god idee at købe huset?
    Mener, at det måske er bedre at sælge det nu, med hensyn til ejerskifte forsiking osv.?
    Min plan, hvis jeg køber huset, er nok at sælge det om 2-4 år. Vil bo i huset indtil da.
    Men, kan det betale sig at købe huset, hvis jeg ikke vil bo der i min. 5 år?

    #119082
    AnonymForfatter

    Hejsa

    Jeg har selv lige stået i lignende situation.

    Du kan købe huset til 15% under offentlig vurdering.

    Arven skal deles 50% – 50% hvis ikke den gør det skal der laves skrifteligt arveafkald.
    Du må endelig ikke få vurderet huset – for så er det den vurdering der skal bruges.

    Fordelen ved at købe huset fra dine forældre er at du sparer ejendomsmægler og 15% arveafgift af forskellen mellem salgspris og det som du køber huset til….

    Få fat i en bobestyrer – så er du sikker på at det bliver gjort korrekt.

    #119084
    AnonymForfatter

    Tak for rådet.

    Men, jeg skal vel have huset vurderet, for ellers vil der jo blive givet mere til mig end min bror?
    Huset er vurderet til 1.0 mill – men real salgsværdi ligger på ca. 1.5-1.7 mill (udbud).
    Så hvis jeg køber huset til 850.000, vil min bror jo føle sig snydt. Men selvfølgelig kan jeg nok lave en aftale med ham, om at jeg køber til den værdi, mod at han får penge uden om boet senere, måske den dag det sælges eller når boet er gjort op.

    #119086
    AnonymForfatter

    Hvis i begge mener at huset har en værdi af 1,7 mio er det bare den værdi hans arv skal regnes ud fra. At du køber den til en lavere pris er underordnet (så er din arv bare i huset istedet for penge)

    Det I gør er at udregne præcist hvad formuen er hvis huset blev solgt til 1,7 mio (husk at trække omkostninger fra) det skal din bror så have – derefter køber du huset for 850.000 og stiller din bror som han ellers ville have været stillet.

    BARE HUSK AT LAV ARVEAFKALD! Ellers ses det som en gave om din bror skal betale indkomstskat.

    #119088
    AnonymForfatter

    Hvis han går med til det, så er arveafkald på hele arven – vel ikke kun dele af den?
    Der er kun to store værdier, nemlig huset og ca. 350.000 i banken.
    Kan man afstå dele af arven (ex. huset) eller fanger bordet for begge dele?

    #119092
    AnonymForfatter

    Man kan lave arveafkald på en del af arven.
    Hvis samlet arv er 2.000.000 så skal I hver arve cirka 850.000.
    Så det er det din bror skal have – du køber huset til 850.000 og således er samlet arv 1.200.000 – dvs. I hver skal arve 510.000. Du skal derfor lave arveafkald på 340.000. Så du får huset og 170.000 og din bror får 850.000.

    #119106
    AnonymForfatter

    Jeg er i samme situation, dog med en lidt mindre husværdi – 1,3 – og lån i huset på 700.000. Jeg har ikke turdet andet end at være med til at sælge huset for ikke at få skyld for at snyde min søster for en bedre handel, end salget til mig kunne give – og på grund af vaklende økonomi i forvejen. Men det virker smådumt, eftersom huset let kan forbedres og blive mere værd, og nu vender boligmarkedet tilsyneladende igen. Hvordan fordeler/afvikler man sådan en gæld i huset, hvis den ene overtager? Overtager køberen gælden, og hvordan påvirker det prisen og arveafgiften?

    #119116
    AnonymForfatter

    Man betaler arveafgift af nettoformuen dvs aktiver minus gæld.

    Man kan overtage gælden eller indfrie den ved at optage sit eget lån.

    #122480
    AnonymForfatter

    Jeg tænker, om det mon ikke er en god ide, at få en advokat til at rådgive sig, i så indviklede ting. Jeg står selv i det med mine søskende lige nu.

    Vi er bare fire søskende, huset er vurderet til 2.4 mill. og vi er to, som evt. vil købe de andre to ud.
    Kan I forklare mig hvordan jeg gør? Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår det, som I skriver. Der er en gæld på 200.000 i huset.
    VH

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.