Førstegangs køber…. lejlighed.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88161
    AnonymForfatter

    Hej til allesammen!

    Jeg står og vil meget gerne købe en bolig i københavn, det skal helst være en lejlighed. Jeg har en fast indtægt på 350.000kr om året med en garanteret lønforhøjelse på 25.000kr åriligt de næste 5 år. Jeg har et forbrugslån hos nordea på 50.000kr som jeg betaler 1000kr af på hver måned.

    Jeg har lagt et budget der ser sådan her ud:

    Husleje 5500
    Boligforsikring 125
    Dyrforsikring 116
    Internet + telefon 439
    Forbrugslån Nordea 1000
    Buskort 310
    Indkøb/mad 1250
    Diverse 500
    Opsparing 1000
    A-Kasse 369

    Det er i alt 10609 (Min nuværende sitiatuion)
    Jeg får udbetalt 17000 kr hver måned. Så der er knap 6700 til rådighed efter alt er betalt og dette er efter indløb af mad er trukket fra.

    Jeg har kigget på en del boligere hvor prisen ligger på mellem 950.000 – 1.250.000kr. Er dette et realistisk sted at ligge? Eller hvilken pris burder jeg gå efter.

    Jeg har selvfølgelig bestilt 2-3 møder i forskellige banker for at høre ad, men vil gerne høre hvad i VISE mennesker har at sige før jeg tager til sådan et møde. Endvidere så vil jeg høre lidt om hvad slags lån i synes jeg skal benytter mig af. Jeg skal have boligen 100% finanseret da jeg ikke har en særlig stor opsparing.

    Tusind tak til alle på forhånd!

    Ps. Hvis jeg skal håve finanseret det hele, er det så 80% REALKREDIT og 20% Almindeligt bank lån eller hvordan?

    #118738
    AnonymForfatter

    Forresten hvad vil det helt præcis sige at have afdragsfrie år i lånet. F.eks. Hvis jeg vælger at have et afdragsfri år, skal jeg så ikke betale noget som helst af på lånet i det år jeg har valgt eller hvordan?

    #118750
    AnonymForfatter

    ??? Er der virkelig ingen der kan hjælpe? Der er så mange der har kigget forbi men ikke et eneste indlæg…. Kom nu drenge og piger, har virkelig brug for nogle råd.

    #118776
    AnonymForfatter

    Hej HG
    Når der ikke kommer nogen svar fra eksperterne, er det nok fordi det er for nemt: Selvfølgelig har du råd til at købe en lejlighed i den prisklasse, du har angivet. Du har en god indtægt, ikke ret megen gæld og lever spartansk.
    Hvis du ser på salgsopstillingen for de boliger, du har kigget på, er de finansieret med 80% realkreditlån, 5% i udbetaling og resten, som regel til en overkurs omkring 2%, på et sælgerpantebrev. Derudover skal du bruge penge til tinglysning og registreringsafgifter – det står også på salgsopstillingerne.
    Hvis du ikke har opsparing til udbetaling og øvrige omkostninger, skal du tale med banken om finansiering, plus om finansiering af den del, der er omfattet af sælgerpantebrevet. Spørg flere banker og forsøg at forhandle renten på banklånet ned.
    Men jeg kunne godt tænke mig at vide lidt mere om dine overvejelser:
    Hvis du har godt 6.000 kr. i overskud hver måned, så må du vel have lidt opsparing? Hvorfor bruger du ikke overskudet til at betale af på dit forbrugslån, for det vil spare dig for flere renter end du kan få på en opsparingskonto? På mindre end 1 år kan du være gældfri!
    En bolig i den prisklasse du nævner, vil i det centrale København kun være en 1 værelses lejlighed, i yderområderne en lille 2 værelses. Er det, hvad du har brug for? Det koster ret mange penge at skifte ejerbolig, så hvis du inden for kort tid regner med at købe noget større, kan det måske bedre betale sig at blive gældfri og spare lidt op først, og derefter gå direkte efter din drømmebolig?
    Under alle omstændigheder: held og lykke med projektet.

    #118846
    AnonymForfatter

    Lige en kommentar: Madudgifter tages ud af rådighedsbeløbet. Det trækkes ikke fra bruttoindkomsten som en fast udgift.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.