Førstesgange huskøbe

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88119
    AnonymForfatter

    Min mand og mig har årlig samlet bruttoløn er på ca. 1.050.000 kr, hvilket giver os en månedlig indtægt på ca. 38.000kr. Men sammen, har vi også et stort SU og forbruge gæld ca.300.000 kr. Vi vil gerne købe huset sammen,Vi har heller ikke spar nok til udbetale. Vi vil gerne høre om, vores mulighed. Vi er kunner af Eik (internet bank), de laver ikke boligskøbebevis.

    #117988
    AnonymForfatter

    Find en anden bank der víl/kan hjælpe jer….
    De 300.000 kan være et problem – men det hele kommer naturligvis an på hvad huset koster….

    #117992
    AnonymForfatter

    Så er det første seriøse råd formentlig, at I skal flytte væk fra Skandiabanken.

    De kreditvurderer kunderne urimeligt hårdt. I jeres tilfælde vil banken tillægge jeres studiegæld alt for høj vægt i forhold til jeres udemærkede indkomst når de kreditvurderer.

    I er langt bedre tjent med at skifte til et af de små lokale pengeinstitutter eller et af de store landsdækkende. Når I så har fået afviklet studiegælden kan det være en god ide at vende tilbage til EIK-bank, men for nærværende tror jeg deres kreditpolitik vil give jer problemer.

    Skandiabanken har gennem mange praktiske eksempler vist, at de holder på det sikre, og ikke vil have førstegangskøbere.

    #118020
    AnonymForfatter

    Tak for dit svar, Vi har faktisk tænkt på at skifte til Danske Bank, fordi min mand har pension og forsikringer hos dem igennem sit arbejde. Vi overvejer derudover først at betale nogle af vores forbrugslån ca. 100.000 kr. hvilket svarer til ca. 9.000 kr. om måned. Kan det betale sig at vente ca. et år med at købe hus? eller bør vi prøve at tale med bank nu?

    (Vores netto løn er sammenlagt ca. 40.000 kr. og efter alle udgifter er betalt – inklusive mad, børnepasning etc – har vi luft til ca. 3.500 mere. Vi bor til leje og betaler 6.500 kr. i husleje..
    Jeg har prøvet at tale med Nordea for ca. et år siden, men de ikke vil hjælpe os , dengang var vores indtægter også ca. 250.000 kr. mindre.)

    #118024
    NultopskatForfatter

    Som markedet ser ud lige nu, er der vist ingen grund til at skynde sig med at købe hus. Det er altid godt at få betalt noget gæld ud af verden.
    Når I først finder drømme huset, er der masser af udgifter.

    Mine erfaringer med Skandia banken er de samme som tidligere nævnt. Glem dem de lever ikke af at låne penge ud, Murstensbanker er meget bedre til at spotte potentielt gode fremtidige kunder.

    Held & Lykke

    #118026
    AnonymForfatter

    Naturligvis skal forbrugslån med høj rente i videst muligt omfang tilbagebetales først, forudsat likviditeten er tilstede.

    Huset kan jo genbelånes med 30 årige lån, mens jeres forbrugslån måske kun har løbetider på 2,5 eller 10 år. Den ekstra løbetid betyder ydelsen kommer ned.

    Det er ikke unormalt at førstegangskøbere optager et boliglån op til 115% af boligens værdi.

    Jeg tror umiddelbart ikke I får problemer med at skifte bank, men hvad boligkøb angår, ville jeg nok vente et års tid. Priserne vil med meget stor sandsynlighed ikke stige det kommende år.

    #118028
    AnonymForfatter

    Mange tak for de gode svar. Jeg tror vi følger rådet om at vente og betale mere af gælden og skifte bank. Øhh hvad er murstensbanker? er det dem der er knyttet til kreditforeninger? (Nykredit etc.)

    #118032
    AnonymForfatter

    Banker med “rigtige filialer" du kan gå ind i 🙂

    Det kommer af den engelske sondrig ml “clicks and bricks"
    (internetbutikker og murstensbutikker)

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.