Rådgivning søges

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88065
    AnonymForfatter
    #117262
    AnonymForfatter

    Det var da utroligt som jeg rammer enter, nåh, jeg skriver teksten her så.

    Vi står og skal skrive under på køsaftale til huskøb torsdag, og skal nu vælge hvilken bank vi skal vælge at optage lån i. Skal låne 1.660.000 minus 150.000 (som vi har til udbetaling). Ville ønske jeg havde tid til at sætte mig mere ind i de forskellige lån, men kan pga. af tidspresset ikke nå det, derfor søger jeg lidt hjælp her.

    Jeg vil umiddelbart mene at et 5% obligationslån vil være mest fordelagtigt for os pt (men uden at ane noget om det). Derfor kan det vel være ligemeget hvilken bank/realkreditinstitut vi vælger med hensyn til dette?

    Efter hurtig hovedregning kommer jeg frem til at vi skal have et bank/bolig-lån på 200.000, og her er der vel kæmpe forskel på priser. Vores egen bank har tilbudt en rente til omkring 9%, hvilket jeg syntes er højt. Kan jeg nå at finde et nyt tilbud, og kan i anbefale nogle billigere? (har overvejet Skandiabank, da det ser billigt ud)

    PFT

    #117264
    AnonymForfatter

    Hej Morten.

    Der er ikke forskel på lånene i bankerne, det de samme obligationer der ligger bag lånetyperne.

    Men det er rigtigt at der er penge at spare på bankdelen.

    9 % må siges at ligge i den dyre ende, tror selv dansk pantebrevsbørs kan gøre det bedre 🙂

    Du skal vælge et fast forrentet hvis du er typen der gerne vil afdrage på din gæld og vide hvad du har af afdrag, bidrag og rente udgifter.

    men ellers er afdragsfrihed en god mulighed.

    Tilpasninglån skal du vælge hvis du er typen der tror renten falder indenfor en årrække, nogen tror den falder indenfor det næste år, mens andre tror indenfor de næste 5 år.

    Der er også det der hedder rentemax, det er et lån det låser din rente f.eks. 5 %. hvis renter falder bliver din mdt. ydelse på lånet mindre, og går renten op men du stopper ved de 5 %, så du ved havd din højeste ydelse kan blive, men ikke den mindste 🙂

    Men du skal også være opmærksom på at når du vælger bank, skal du kigge efter om banken er en udlåns eller indlåns bank. dem der har høje indlånsrenter, er som regel også lidt dyre i udlånsrenter. dette skylles rente marginalen skal ligge på et bestemt niveau, for at banken tjener penge på kunderne.

    Men synes du skulle forhøre dine muligheder i Nykredit eller totalkredit !! 🙂

    Hvilken by er du fra?

    #117268
    AnonymForfatter

    Tak for svar, ja hvis jeg kan få et lån med samme renteloft som obligationslånet, uden de store omkostninger vil det være det være det optimale. Jeg kommer fra Kolding, og tror det ender med at jeg hører et par forskellige banker af (tak for anbefalingen), og så må jeg jo spille dem lidt ud mod hinanden, selv om tiden er knap. Skal ærligt indrømme at jeg ikke er sikker på hvad renten på det førnævnte banklån er, står i vores beregning:

    Effektiv rente inkl. omkostninger i procent p.a. før skat (ÅOP) 10,3
    Effektiv rente inkl. omkostninger i procent p.a. efter skat 6,7
    Pålydende rente i procent pr. år 9,5

    Hvilken af disse skal jeg bruge til at sammenligne med renterne herinde?

    #117270
    AnonymForfatter

    Nåh ja, min bank samarbejder forresten med totalkredit.
    Skal også lige nævnes at jeg inden for det næste år gerne vil afdrage en del ekstra på banklånet (pga. forhøjet indtægt), ligesom jeg inden for en kortere årrække har behov for en boligkredit til uddannelse (regner med at have sparet nok op i huset til at kunne bruge til dette)-(hvilket minder mig om, hvis jeg eksempelvis afdrager 250.000 på mit banklån, og huspriserne ikke falder, kan jeg så ikke uden de store problemer låne 100.000 af dem igen, til uddannselse?)

    #117286
    AnonymForfatter

    Når du ligefrem har 150.000 til udbetaling skal du under ingen omstændigheder acceptere en rente på boliglånet over 7,5%

    Mange små pengeinstitutter giver i øjeblikket virkelig dårlige renter, fordi der er en verserende likviditetskrise på interbankmarkedet. Det ramme små banker med indlånsunderskud.

    Så et godt råd hvis det skal gå hurtigt, og du skal opnå en bedre rente. Gå i Danske Bank eller Nordea!

    #117298
    AnonymForfatter

    Hej Morten.

    Godt du kunne brude det 🙂

    Du skal kigge efter den effektive rente efter skat. I den nom. rente er det selve renten du skal betale.

    Den effektive rente er inkl omkostninger.

    Held og lykke!

    #117318
    AnonymForfatter

    Hej

    Den effektive rente hedder også “nominel årlig rente", og den indeholder ingen omkostninger. Den effektive rente er den pålydende rente, når der tages højde for de antal rentetilskrivninger, der er om året. Deraf navnet effektiv rente.

    Det er de årlige omkostninger i procent (ÅOP), der i et nøgletal indeholder alle omkostninger i anledning af lånet. D.v.s. renter, oprettelsesgebyrer og andre løbende gebyrer. Men du kan kun sammenligne ÅOP, hvis løbetiden og størrelsen på lånet er ens med de lån, som du sammenlinger ÅOP på. Det er ÅOP efter skat, der er den rigtige sammenligningspris, da der her er taget højde for det skattefradrag, som du kan få. Bemærk dog, at det typisk kun er gennensnitsrentesatsen, for år 2007 på 33,3% og for år 2008 på 33,5% for negativ kapitalindkomst (d.v.s. du har flere renteudgifter end renteindtægter), som ÅOP efter skat er udregnet efter, når du ser avisannoncer mv. Men er du i den heldige situation, at du har flere renteindtægter end renteudgifter (positiv kapitalindkomst), så kan skattefradraget vægte med op til ca 59%. Og så bliver din ÅOP efter skat sats væsentligt lavere, da du jo får et højere skattefradrag.

    Mange venlige hilsner
    Nuser

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.