Lån ud af verden

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88041
    AnonymForfatter

    Jeg har et 5% 30-årigt lån på 400000. Betaler 7000/kvartal
    Kan det betale sig at få lånet ud af verden? Der er 28 år tilbage. Har pengene i Skandiabanken/Eik bank til 4,5%

    #117000
    AnonymForfatter

    Jeg er ikke nogen ørn til realkredit, men nu vover jeg et øje – så må klogere folk rette mig:

    Du vil sikkert kunne indfri lånet til kurs 97,5
    Det vil sige at du for lånet betaler en effektiv rente på 5% * 97,5/100 = 4,875% + et kurstab for hvert år du venter med at indfri på (100 – 97,5)/28 = 0,089%, ialt en effektiv rente på 4,964% mens du kun får 4,5% af din likviditet. Derfor sparer du 0,564% p.a. ved at indfri. Du mister jo så også en trækkemulighed, men det er mere ‘bløde’ overvejelser, som du selv må afgøre.

    #117006
    MichaelForfatter

    Hvis der er tale om et fastforrentet lån kan det indfris til kurs 100 (kurstabet blev realiseret ved låneoptagelsen). Gevinsten er derfor ikke voldsom stor ved indfrielse, men hvis du alligevel ikke skal bruge pengene til noget, kan det da være en god idé. Alternativt kan du overveje investering i aktier, men så er der naturligvis en vis risiko der skal overvejes.

    #117014
    AnonymForfatter

    Et fastforrentet lån kan altid indfries til dagskurs – og hvis kursen i dag er 97,5 kan lånet “købes tilbage" med den kurs.

    Lånet har en rente på 5% + bidrag….. Så ja, rent rentemæssigt kan det godt betale sig – du skal dog være opmærksom på følgende:

    Hvordan tror du renten kommer til at udvikle sig – tror du på rentestigninger kan det godt betale sig at vente – hvorimod hvis du tror på rentefald, så gør det nu.

    Derudover skal du tænke over om du kan få mere ud af det ved at investere pengene i aktier?????

    #117022
    AnonymForfatter

    Det er lidt svært at svare helt entydigt på om det kan betale sig at bringe gælden ud af verden.

    For at indfri lånet taler:
    1. At du realiserer en lille kursgevinst ved førindfrielse.
    2. At du hermed reducerer din ydelse til lån ganske kraftigt. Du kan bruge de sparede låneydelser til indskud på kapital/ratepension, og herved spare på topskatten.
    3. At rentedifferencen ml. EIK bank og realkreditlånet giver en rentebesparelse.
    4. At kursen på realkreditlån (alt andet lige) kommer tættere og tættere på kurs 100 i takt med restløbetiden falder. (Kursen på et 5% lån med 30 års restløbetid vil altis være lavere end kursen på et 5% lån med restløbetid på 20 år)

    Mod førindfrielse taler:
    1. At du måske kan opnå en højere kursgevinst ved at vente, såfremt den lange rente stiger.
    2. At det er dumt at indfri et billigt lån hvis du har planer om at skulle ud at finansiere noget stort i nær fremtid, fx et sommerhus.
    3. At det er dumt at indfri såfremt du har planer om at bruge de frie midler til aktieinvesteringer.

    Hvis du er helt sikker på at du ikke skal bruge finansiering de næste 5 år, ville jeg i dit sted indfri lånet!

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.