Omlægning F5-lån til fastforrentet lån

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88004
    AnonymForfatter

    Jeg kunne godt tænke mig at spørge de mange eksperter herinde, hvilke fordele og ulemper, man kunne se, ved at omlægge et variabelt F5 lån til et fast-forrentet lån før tid.
    F5-lånet skal rentefornyes i slutningen af 2009. Man kunne måske med fordel omlægge lånet allerede på nuværende tidspunkt, hvis man frygter at renterne stiger en hel del mere, end niveauet, hvorpå det blev optaget i 2004 – og mere end det allerede har gjort indtil nu.
    Men hvad er der af omkostninger ved at gøre det nu. Som jeg læser det, skal man indfri de samme obligationer som det blev optaget i, sådan at det er til en bestemt kurs – men kursen på hvilket tidspunkt?
    Der er vist nok også en ekstra “straf-betaling" for at indfri det før tid?
    Er der mon nogle tidpunkter på året, at det er bedst at indfri det før tid? F.eks. i slutningen af et år?
    Jeg kan se, at et F5 lån får en ny obligations-restgæld een gang om året – ved årsskiftet.
    Tak på forhånd, hvis nogle har nogle svar på disse spørgsmål.

    #116604
    AnonymForfatter

    Almindelige obligationslån er konvertible til kurs 100

    Flekslån, fx F5, er inkonvertible i det antal år der ligger mellem refinansieringerne. Dvs. at realkreditinstitutet på dine vegne skal ud i pengemarkedet og opkøbe den samme mængde obligationer som de har udstedt på vegne af dig.

    #116610
    AnonymForfatter

    JA tak – det var et svar på eet af mine spørgsmål.
    Men jeg ville meget gerne høre, om der er nogen, der har svar på de sidste ting også.

    F5-lånet skal rentefornyes i slutningen af 2009. Man kunne måske med fordel omlægge lånet allerede på nuværende tidspunkt, hvis man frygter at renterne stiger en hel del mere, end niveauet, hvorpå det blev optaget i 2004 – og mere end det allerede har gjort indtil nu.
    Men hvad er der af omkostninger ved at gøre det nu?
    – Som jeg læser det, skal man indfri de samme obligationer som det blev optaget i, sådan at det er til en bestemt kurs – men kursen på hvilket tidspunkt?
    – Der er vist nok også en ekstra “straf-betaling" for at indfri det før tid?
    – Er der mon nogle tidpunkter på året, at det er bedst at indfri det før tid? F.eks. i slutningen af et år?
    Jeg kan se, at et F5 lån får en ny obligations-restgæld een gang om året – ved årsskiftet.

    #116614
    AnonymForfatter

    Umiddelbart tror jeg det vil være en rigtig dårlig idé at lægge lån om nu.

    Hvis der refinansieres i 2009 må det betyde lånet er fra 2004 – det må da give dig en meget fordelagtig lav rente, som jeg synes du skal holde fast ved.

    Hvis du så kan se at renten er steget meget når du når 2009, kan du jo overveje om ikke det er en god ide at omlægge til F1 eller et fastforrentet lån. Er renten derimod lav, kan du jo tage 5 år til i F5.

    Jeg er ikke helt klar over hvad strafprisen for førindfrielse er, men det er bestemt ikke gratis.

    #116622
    NultopskatForfatter

    Generalen skriver noget fornuftigt, da du tog et F5 lån i 2004 låste du den lave rente frem til 2009, hvorfor er du pludselig ked af det ?
    Den rentestigning du er bange for, er allerede sket, så hvorfor ikke udnytte resten af tiden med lav rente ?

    Hvis du er nervøs for den lange rentetrend, så kig på USA, de har sænket renten 50 bp, og den næste rente ændring peger efter markedets mening også ned.

    #116634
    AnonymForfatter

    Tak for svarene.
    Det lyder fornuftigt at beholde lånene til udløb i 2009 ud fra jeres svar.

    Men er der ikke en risiko for at der, når der skal optages nyt rentefornyelses-lån i 2009, at der er en højere obligations-restgæld til den tid end nu? Det kan være, at jeg blot er uvidende, og at dette ikke er tilfældet, men hvis man kan risikere en højere restgæld til den tid, så kunne det jo være fordelagtigt, at skifte til fastforrentet lån nu.

    Men det lyder som om at I har styr på jeres svar. Men selv om jeg beholder F5-lånet til udløb, ville jeg gerne høre svaret på det sidste af mine spørgsmål:

    – Er der mon nogle tidpunkter på året, hvor det er bedst at indfri det før tid? F.eks. i slutningen af et år?
    Jeg kan se, at et F5 lån får en ny obligations-restgæld kun een gang om året – og det er ved årsskiftet.

    #116636
    NultopskatForfatter

    Hej
    Hvis du betaler afdrag er det billigste at opsige dit lån til 1.1.xxxx Da dit F5 lån består af en blanding af 5,4,3,2 og 1 årige lån. Med afdragsfrie mener jeg ikke at der er forskel. Så korte lån bevæger sig ikke meget væk fra kurs 100.

    Svaret på din restgæld er naturligvis at obligationerne udløber til kurs 100. Så din restgæld kender du allerede nu.

    #116638
    AnonymForfatter

    Mange tak for svarene.

    #186538
    JesperhtForfatter

    Hrj

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.