Enlig mor med ønsker om eget hjem

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 28 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87904
    AnonymForfatter

    Hejsa…
    Jeg er på vej ud frihed og vil gerne have eget hjem med mn to drenge. Men er meget usikker på om det kan gå i opfyldelse.
    Jeg har et banklån/forbrugslån på 71.000 kr og en rest studiegæld på 6081 kr, desværre ikke noget til særligt til udbetaling. Har set på huse omkring 700.000 – 900.000 kr.
    Er spændt på at se nogel gode svar.

    #115396
    AnonymForfatter

    Du skal – udover at du og drengene skal leve – være i stand til både at afdrage på jeres eksisterende lån og det nye. Kan du ikke det, så er der næppe nogen der vil hjælpe med penge til at købe hus – desv.

    Start med at lave et budget og få så plads til at afdrage mest mulig på nuværende og (senere) kommende gæld.

    #115400
    fk2001Forfatter

    Hvor meget er din månedlige indtægt? Det giver et hurtigt overblik over hvor meget du kan låne.

    #115408
    slashForfatter

    Hej.

    Ja, hvor meget du tjener er en væsentlig faktor for hvor meget du kan købe. Det gæld du har nu lyder til at være “peanuts". Husk at lægge børnebidrag med i “indkomst"… En joker som jeg ser det når man lægger boligbudget er varmeudgiften. Dén kan slå ethvert budget i stykker. Og vær ikke bange for el-varme. El-varme er ligeså godt og billig når bare man supplerer med brændeovn!

    Og hvor meget du kan få for dine penge afhænger af hvor du vil bo! Der hvor jeg bor (sydøstlige jylland i en lille landsby med institutioner og skole), man kan faktisk få 100m2 hus i tip top stand – plus en lille have og garage til 600.000 danske kroner. Det er da billig!

    #115442
    AnonymForfatter

    Hejsa…
    Foreløbig tak for svarene, modtager gerne flere :-).
    Udbetalt har jeg ca 11.138 kr + det man får fra kommunen når man er allene, ved endnu ikke hvormeget det er. De månedlige ydelse som faderen betaler svarer til skolepenge og madordningen for begge børn er i privatskole.

    #115446
    fk2001Forfatter

    Det er bestemt ikke meget. Sådan rundt regnet kan man normalt låne 3 gange sin bruttoindkomst. Jeg formoder at din bruttoindkomst ligger omkring 16.000 pr. md svarende til 192.000 om året. Det giver en lånemulighed på op mod 600.000. Men med tre børn så tror jeg ikke banken vil være med så langt. De daglige udgifter vil tage en forholdsvis stor del af din indtægt, hvilket vil tale i retning af, at du ikke kan opnå et lån på 3 gange bruttoindkomst.

    Du vil få det økonomisk meget bedre ved at leje en bolig da du må kunne opnå en pæn besparelse pga. boligstøtte, som jo beregnes efter indtægt og antal personer i husstanden. Det var selvfølgelig ikke dette du ønskede at høre, men jeg tror en ejerbolig med den indtægt ville være om ikke umulig, så meget svært økonomisk

    #115448
    NultopskatForfatter

    Hva` fk2001 har du nu været på spil, hun skriver da tydeligt 2 drenge, men du skriver 3 børn. Ved du noget hun og vi andre ikke ved..
    Nå spøg til side, med den indkomst + lidt fra kommunen, tror jeg snarere at rådighedsbeløbet bliver dit problem.
    Nu nævner du ikke hvor i landet du søger hus, men overvej forslaget fra fk2001. Lej et hus i stedet, så kan du også få boligsikring.

    #115452
    AnonymForfatter

    Hejsa….
    Korrekt der er 2 børn.
    Bruttoindkomst er 19200 og området jeg søger er mindre landsbyer indenfor tønder eller aabenraa kommune.

    #115462
    MichaelForfatter

    Kan kun være enig med de øvrige svar. Man kan ikke købe bolig for en årsindkomst omkring de 200.000 medmindre man har en meget stor opsparing/arv/friværdi. Du KAN måske finde en bolig i elendig stand, men er det du har lyst til? Enten må du finde dig en mand eller blive i lejebolig hvilket da bestemt ikke er at foragte. En ejerbolig præsenterer dig ofte for uforudsete udgifter, som du også skal have plads til i budgettet.

    #115464
    slashForfatter

    Ok. Tønder og Aabenraa kommuner er også nogle billge kommuner. Specielt Tønder. Bor selv i en mindre by fra det tidligere Nørre Rangstrup kommune.

    Men OK, som de andre siger så er 19200 brutto ikke alverden når der også er 2 børn. Men, igen – kan man finde et fornuftigt hus i god stand til omk. 600.000 som deslige er billig at varme op, så ville jeg arbejde videre med det! Prøv engang at se det her hus (så det på boligsiden forleden) – http://www.se-bolig.dk/sag.asp?sagsnr=BIR51&mgl=501&DID=2

    Det er relativt nyt, standen af det ser i mine øjne god ud og så er det billig i varme – der følger endda brænde med til brændeovnen til 2 års forbrug…..

    #115466
    MichaelForfatter

    Ja, det er da en meget billig bolig, men hvordan med beliggenheden? Skal du købe bil eller har du en i forvejen? Selv en billig bil koster nemt et par tusinde hver måned. Boligen koster 4000 om måneden netto, men du har heller ikke til udbetalingen, så den skal der også lånes til. Siger vi 4500 ialt har du altså 6600 tilbage til:

    Afdrag på forbrugsgæld, mad, tøj, vedligeholdelse, varme, el, vand, evt. bil eller andre transportomkostninger. Det tror jeg næppe nogen bank vil godkende. Hvis varmeanlægget pludselig står og du skal lægge 20-25.000 for et nyt hvad så?

    #115468
    slashForfatter

    Det er rigtig der kan komme ekstra udgifter til bil, hvis man ikke har en sådan eller hvis man ikke kan klare sig med bus. Og ja – en radiator kan stå af! Men bor du til leje er du heller ikke garderet mod huslejestigninger…

    Nu skal vi heller ikke male fanden på væggen for tidlig – jeg tænker på alle de tal vi kaster rundt. Faktum er at man også får fradrag for de renter man betaler på lånet i huset, dvs. man får flere penge udbetalt pr. måned. Det skal den boligsøgende også tage højde for. Muligheden for afdragsfrihed er også tilstede – det vil være oplagt for moderen at vælge afdragsfrihed i 10 år! Husk at lægge børnepenge til indkomst… det gjorde min bank da de skulle låne mig penge til et hus!

    Plus det faktum at hus fungerer som opsparing.

    I den helt anden grøft er der de bløde værdier. Man får SIT EGET hus, en have hvor ungeren kan tumle – friheden…..

    #115470
    MichaelForfatter

    Det var faktisk nettoydelsen jeg regnede med ovenfor, så der er ikke mere at hente på rentefradrag. De bløde værdier er da fine, men ikke meget værd når terminen skal betales. 6600 kr. til alt det jeg skrev er slet ikke nok – især ikke når man ingen opsparing har at tære på i nødstilfælde.

    #115480
    AnonymForfatter

    Okay det har jeg så tænk over at det nok er bedst at lade hus købet vente. Men der hvor jeg vil bo er de leje boliger jeg har set enten for små eller i en elendig tilstand. Har så fundet en andelsbolig det ville måske være en mulighed også økonomisk (ca 267.000 kr).
    Kan man også få boligsikring til den ?? Og er der noget man skal være særlig opmærksom på??

    #115488
    MichaelForfatter

    Kun lejeboliger giver adgang til boligsikring. Se her:

    http://www.borger.dk/forside/bolig-og-flytning/boligstoette/boligsikring

    Fjern evt. mellemrum i linket (Mybanker-fejl)

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 28 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.