5% eller 6%

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87817
    AnonymForfatter

    Vi har lige solgt vores lejlighed. Vi skal flytte ind i vores nye lejlighed til oktober og skal dermed have et realkreditlån. Jeg og er meget i tvivl om vi skal tage et 5% eller 6% fastforrentet realkreditlån. Jeg er klar over at der vil være et kurstab ved 5% lånet, men 6% vil give en højere månedlig ydelse.
    Vi har ikke planer om at fraflytte boligen lige umiddelbart. Man kan selvfølgelig aldrig sige aldrig, men det er en 4 værelses i København der passer til vores behov nu og nok også i fremtiden.

    Har i nogle ideer til hvad der er gost at vælge og hvorfor?

    Bella

    #114180
    AnonymForfatter

    Ja, det er nok et spørgsmål der kan splitte Danmark ;o)

    Hvis I skal bo der i laaaaang tid – så ville det ikke være dårligt med 5% men omvendt hvis I flytter og renten i mellemtiden er faldet så kan det blive dyrere at indfri lånet, hvis renten falder “plejer" priserne på lejligheder at stige men hvor meget er desværre ikke til at sige. Hvis renten falder til 4% igen vil jeres lån blive 10% – 12% dyrere at indfri end hvad I fik ud af lånet….

    #114196
    fk2001Forfatter

    Fordelen ved at vælge 6% er at skulle renten falde “en del" så har I mulighed for at konvertere til en 5% evt. 4% obgl. og dermed reducere den månedlige ydelse. Én ting er sikkert, det er surt at vælge 5% nu og derefter opleve at renten falder så meget, at kursen når 100%. Så er kurstabet faktisk realiseret, da I dermed ikke kan drage fordel af rentefaldet. Alene af den grund synes jeg du skal vælge 6%.

    Hvor meget mere er den månedlige ydelse pt. ved 6% fremfor 5% ??

    #115114
    AnonymForfatter

    Renten er faldet en smule så pt. er det kun muligt at få 6% lån uden afdrag, da 6% med afdrag nu er over kurs 100.

    #115320
    AnonymForfatter

    Helt generelt skal du vælge et lån der ligger tættest muligt på kurs 100, så du undgår risikoen for kurstab.

    Grunden til jeg siger det, er at kurstabet har en grim vane med at blive realiseret.

    Jo nærmere et lån er på udløbstidpunktet, jo tættere kommer lånekursen på kurs 100. Om 10 år vil det 30-årige 5% lån du tager i dag til kur 94 kun have en løbetid på 20 år, og derved (givet rentestrukturen ikke ændrer sig) ligge tættere på kurs 100.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.