Spørgsmål om huskøb + gæld

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87754
    AnonymForfatter

    hejsa jeg har lige et par spørgsmål som jeg håber i vil/kan svare på

    mig og min kæreste overvejer at købe hus sammen vi har lidt gæld ved siden af omkring 100.000. det jeg tænkte på, og som jeg ikke rigtig har kunne finde svar på nogle stedder. Hvis vi nu finder et hus til eks. 1.400.000 men får presset det ned i pris til lad os sige 1.200.000 kan det så lade sig gøre at låne de sidste 100.000 i huset allerede fra start af ?

    takker på forhånd 🙂

    #113154
    AnonymForfatter

    Nej desværre kan det ikke det – realkredit må kun belåne op til 80% af købsprisen. Hvis du f.eks køber til 1.400.000 og i en note får reduceret med 200.000 skal du ekstraordinært indfrie 160.000 i realkredit.

    #113168
    AnonymForfatter

    hejsa. hov jeg var vist ikke helt tydlig nok i hvad det var jeg mente.

    hehe nu prøver jeg lige med lidt rundere tal 😉 vi siger det koster 1,2 m jeg for det til 1 m. kan jeg så låne 800.000 som real kredit eller kan jeg låne 960.000 som er 80% af de 1,2 og på den måde få min gæld ind i et billigere realkredit lån ?

    eller kan jeg få de 100.000 ind i et bolig lån ?
    ejendommen er jo vurderet til 1,2M, men når jeg over tager den skylder jeg kun 1 mil i den ville det så være muligt at låne de sidste 100.000 med det samme og få indfriet min dyrer forbrugslån ?

    #113170
    AnonymForfatter

    Så prøver jeg også lige igen:

    Nej desværre kan det ikke det – realkredit må kun belåne op til 80% af købsprisen. Hvis du f.eks køber til 1.000.000 og ejendommer er 1.2 mio værd må du kun lån 800.000. Efterfølgende kan du så lave et tillægslån.

    Det eneste tidspunkt du kan få en højere belåning end 80% af købsprisen er hvis du eks.vis køber din forældres ejendom.

    Om banken går med til at du får 100.000 privatlån omlagt til boliglån tvivler jeg meget på – men du kan da prøve….

    #113178
    NultopskatForfatter

    Den vurdering kan du ikke bruge til noget.
    Når du har en handels pris, så er det selvfølgelig udelukkende handelsprisen, der gælder. Bedre vurdering end en handelspris fås jo ikke.
    Du kan om et år eller 2 bede kreditforeningen om en ny vurdering, men ikke før.

    #113200
    AnonymForfatter

    okay så må jeg bare vente og se at få betalt den gæld ud 😉

    Jeg siger mange tak for svarene 😉

    #114474
    AnonymForfatter

    Hvis din økonomi er sund er bankerne ligeglade med at du har 100.000kr som forbrugslån og du kan sikkert også få dem på et alm. boliglån i banken. Der er mange der skylder 110% af deres boligs værdi. Det er selvfølgelig ikke noget man skal gå efter. 80 % af købsprisen. Men efter et halvt år kan du få den opvurderet. Men kan det betale sig for så lidt? De fleste banker har pririotetslån de er billigere at oprette frem for realkreditlån.

    #117196
    AnonymForfatter

    Højere beløb ved køb af forældres ejendom?

    Forklar venligst nærmere!

    #117204
    AnonymForfatter

    Til anonym…

    I disse tider får man jo mange steder nedvurderet sin bolig når der er gået et halvt år. Boligpriserne stagnerer eller falder, afhængigt af hvor i landet man er. Der kommer til at gå en pæn tid før vi kommer til at se generelle stigninger på boliger.

    Økonomerne er begyndt at tale om muligheden for en hård landing, hvilket oversat til dansk betyder væsentlige fald på ejerboliger i København, Århus, Odense og Ålborg samt omkringliggende kommuner.

    #117308
    AnonymForfatter

    Hvis en ejendom handles mellem nært beslægtede kan kreditforeningen efter konkret vurdering ansætte belåningsværdien af en ejendom højere end det faktiske handelspris.

    Vil gerne understrege det er noget der sker i særlige tilfælde.

    Eksempel kunne være hvor man køber en ejendom af forældrene til 10% under den offentlige vurdering – men hvor ejendommens reelt er mere værd i fri handel.

    Nykredit er mest frisk i sådanne sager…

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.