Bidragssats Realkredit Danmark

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Martin5750Forfatter
    Indlæg
  • #96337
    Martin5750Forfatter

    Hej

    Jeg har et spørgsmål vedrørende et realkreditlån. Vi har en såkaldt to-lagsbelågning med et F1-lån inderst (og et fastforrentet yderst). Dette indlæg omhandler kun F1-lånet. Da vi startede med lånet var bidragssatsen ca. 0.4% og vi lå indenfor de 40% belågning på F1-lånet – derfor den lave oprindelige bidragssats. Bidragssatsen steg pga. øgede kapitalkrav og er nu endt på 0,8% (det har jeg i bund og grund ikke et problem med). Jeg prøvede tilfældigvis at søge på Relakredit Danmarks hjemmeside efter bidragssatser og så, at man for et F1-lån, som ligger indenfor 40% af belågningen, har en bidragssats på 0,7% (og ikke 0,8% som jeg betaler).

    Jeg spurgte min bankrådgiver hvorfor jeg ikke betaler 0,7% jf. det officielle prisblad. Til det svarer han (hovedpointerne er gengivet her): Der har været bidragsstigninger pga. øgede kapitalkrav – det er kun nye kunder der bliver tilbudt de 0,7% – hvis jeg lægger dit lån om i dag, så vil du også få de 0,7%.

    Selvom det er peanuts (0,1% svarer til 700kr før skat om året) så brokkede jeg mig alligevel lidt, men det fik jeg ikke noget ud af. I bund og grund er det vel ikke særlig retfærdigt eftersom jeg har afdraget ca. 30% af hovedstolen – og dermed er risikoen for Realkredit Danmark blevet mindre, hvorfor bidragssatsen jo også burde være lavere.

    Spørgsmål:
    1. Er forklaringen som bankrådgiveren er kommet med virkelig rigtig – har man ét prisblad for eksisterende kunder og ét andet for nye kunder?

    2. Er det normal praksis, at man får en slags “teaser"-bidragssats som ny kunde og derefter kan Realkredit Instituttet bare skrue på den – de kan stadigvæk lokke nye kunder ind i folden (med lave bidragssatser), men efter lidt tid så stiger bidragssatserne lige lidt?

    3. Er det kun Realkredit Danmark som har ovenstående praksis eller er der andre realkredit institutter som ikke følger en praksis med teaser bidragssatser?

    Vh
    Martin

    #231560
    peter holm larsenForfatter

    Det er helt normalt der er forskel mellem bidragssatser mellem tidligere optagne og nye lån. Oprindelig var det for ikke at forrige vilkår for eksisterende kunder, efter det man må betegne som en af de værste shit-storms mod Danske Bank/Realkredir Danmark. Men deter historie.

    Tror ikke det sådan er praksis at tilbyde lave bidrag for herefter at hæve dem. De gange de er hævet de seneste gange er den blevet hævet for alle kunder, så det har ikke været kunstigt lave.

    Men det er naturligvis som alt i denne verden irriterende at priser ændre sig, men er nok svært at undgå. Et middel er naturligvis st flytte realkreditinstitut, Konkurrenter har ofte tilbud om at overtage lån stortset uden omkostninger – så der er muligheder for billig omlægning, mv. og tillige måske nedbringe belåningsgraden.

    Når det så er sagt, er der også mange der de seneste tid, har revurderet deres forretningsforbindelser på lånesiden, ud fra bl.a. etiske, moralske vurderingskrav og som følge deraf opsagt deres realkreditlån, nedbragt eller afviklet deres engagementer i øvrigt. Dette er reelt forbrugernes stærkeste våben, så at sige. Hvis bare 1/3 del af alle kunder fx i DanskeBank koncernen valgte fx som følge af hvidvasksagen at opsige og flytte deres engagement, ville det give et meget stærkt signal til konkurrenterne og have meget store økonomiske konsekvenser for banken, Netop i modsætning til fx USA har Danmark valgt relativt lave straffeniveauer fx i form af bøder, fordi forventningen er af omverdenen vil i agttage straffe, og selv medvirke derigennem til at sanktionerer overtrædelser. Er måske noget du skulle tænke med ind.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.