Indhentning af tilbud i forbindelse med nybyg

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • SimonForfatter
    Indlæg
  • #96181
    SimonForfatter

    Hej,

    Min kæreste og jeg skal til at købe grund og bygge nyt, og i den forbindelse skal vi også have fundet en bank som skal hjælpe med finanseringen.
    Vi er dog lidt usikre på hvornår det giver bedst mening at spørge flere banker.

    På nuværende tidspunkt har vi ikke købt grunden eller underskrevet en entreprise kontrakt. Vi forventer dog at dette er gjort indenfor 1 – 1,5 måneds tid.
    Vi vil dog først skulle betale ved indflytning som vil være om ca. 9 måneder.

    Kan de forskellige banker godt give tilbud på finanseringen nu, og dermed kan man gå i gang med processen hvor man “spiller bankerne ud mod hinanden" nu?
    Eller skal man vente til man kommer tættere på tidspunktet hvor man rent faktisk skal betale?

    Bonus:
    I forbindelse med underskrivning af entreprise kontrakt har byggefirmaet behov for at min nuværende bank (Nordea) eller en anden bank udsteder en betalingsgaranti. Min bank har fortalt mig at dette koster 3.000 kr – er det normalt at man betaler for dette eller bør jeg kunne få dem til at gøre det gratis?

    På forhånd mange tak.

    Med venlig hilsen
    Simon

    #230203
    testForfatter

    du skal ha finasieringpakken på plads før du laver bankgarantien.

    #230204
    testForfatter

    du skal ha finasieringpakken på plads før du laver bankgarantien.

    #230210
    SimonForfatter

    Vi er blevet godkendt til køb af vores nuværende bank, så der er ingen problemer i forhold til det.

    #230218
    morsdrengForfatter

    Hvis du tror, at et typehusfirma både vil købe en grund og opføre et hus til dig uden nogen sikkerhed for at du kan betale for grund og/eller huset, når dette er opført om ca. 9 måneder tager du grueligt fejl.

    Medmindre byggefirmaet også finansiere grundkøbet, skal du skal sandsynligvis stille sikkerhed for køb af grunden få dage efter at du har underskrevet købsaftalen. Den kontante købesum deponeres herefter til fordel for sælger, typisk senest ved skødets underskrift/tinglysning.

    Det samme gør sig gældende for opførelse af selve huset. Også her skal du stille bankgaranti som sikkerhed for at du kan betale når huset er klart til indflytning om ca. 9 måneder. En garanti er ikke uden risiko for banken, for den skal betale når betingelserne for udbetaling er op-fyldte, også selv om dine/jeres forhold har ændret sig i perioden indtil betalingen finder sted, f.eks. ved opløsning af samliv, skilsmisse, død, væsentligt forringede økonomiske forhold, konkurs m.m. At banken vil have 3.000 kr. for at påtage sig denne risiko er ikke urimeligt.

    Intet pengeinstitut vil medvirke til finansiering af jeres køb af byggegrund og opførelse af hus, medmindre det samlede projektet er fuldt finansieret af pengeinstituttet og ved bindende tilsagn om realkreditlån. Det gælder naturligvis også for garantien for betaling for huset ved jeres indflytning om ca. 9 måneder, men som pengeinstituttet skal stille allerede når I underskriver entreprisekontrakten.

    Du SKAL derfor have finansieringen af både grund og opførelse af huset på plads, inkl. tilsagn om garantistillelser, INDEN du om ca. 1-1½ måned underskriver købsaftale på grund samt entreprisekontrakt – IKKE først om 9 måneder som du tror.

    At tro, at du indenfor en tidsramme på 1-1½ måned kan indhente tilbud på finansieringen fra flere forskellige banker og oven i købet spille disse ud mod hinanden er ikke realistisk og kan bedst sammenlignes med ”både at blæse og have mel i munden”.

    Vær du glad for at du har tilsagn fra dit nuværende pengeinstitut Nordea, og pas på med ikke at sætte dette over styr.

    Køb af grund og opførelse af huset er den største enkelte investering i dit/jeres liv. Derfor bør du/I ikke underskrive hverken købsaftale eller entreprisekontrakt uden FORUDGÅENDE juridisk rådgivning. Kontakt en advokat herom og få samtidig også rådgivning om behovet for både en samejeoverenskomst og testamente samt de andre faldgruber der måtte være.

    #230220
    SimonForfatter

    Hej morsdreng,

    Tak for dit meget fyldtgørende svar – det sætter jeg stor pris på.
    I forhold til det du skriver har jeg følgende uddybende kommentarer.

    – Grunden vil som udgangspunkt være finansieret af byggefirmaet og betaling vil derfor først skulle falde ved overtagelse af huset.

    – I forhold til betalingsgaranti giver prisen pludselig mere mening efter din uddybning. Jeg har dog et opfølgende spørgsmål til dette:
    Vil en anden bank kunne “overtage" en betalingsgaranti fra en anden bank? Altså såfremt at Nordea udsteder en betalingsgaranti for mig, men jeg så efterfølgende vælger at skifte bank?
    Eller er det overhovedet ikke muligt at skifte finansieringspartner efter de har udstedt en betalingsgaranti?

    På forhånd mange tak.

    Mvh
    Simon

    #230224
    morsdrengForfatter

    At et pengeinstitut overtager en betalingsgaranti som et andet institut allerede har stillet er muligt – men lettere besværligt. Garantkreditor/ byggefirmaet skal modtage en ny bankgaranti som er 100% identisk med den allerede stillede og denne garanti skal det nye institut være villig til at stille. Som allerede oplyst forudsætter det også, at det nye institut vil medvirke til finansieringen af det samlede projekt med bank- og realkreditlån. Når byggefirmaet har modtaget – og godkendt – garantien fra det nye pengeinstitut, skal den tidligere garanti returneres til den bank som har stillet den. Først herefter kan garantien udgå, da bankers garantiprovision ofte beregnes pr. kvartal kan man derfor risikere i en periode at skulle betale provision for 2 garantier. At det et nyt PI vil stille en garanti på flere millioner for kun 3 tkr. er langt fra sikkert for det er langt under ”normalprisen”.

    Du er i gang med at købe byggegrund og opføre hus til en samlet pris på sandsynligvis flere millioner kroner, men alligevel fokuserer du på en garantiprovision på kun 3.000 kr. og på at indhente tilbud fra flere forskellige banker, som du har urealistiske planer om at spille ud mod hinanden for at få så billig en finansiering som mulig, selv om du allerede har tilsagn om finansiering af projektet fra dit nuværende penge-institut. Husk på, at ”en fugl i hånden er bedre end 10 på taget”

    Se på den finansiering som Nordea tilbyde, herunder renten på bankfinansieringen og overvej herefter, hvor meget du evt. vil kunne spare ved at vælge en anden kreditforening og på en bankfinansieringen i andet pengeinstitut.

    Hvis jeg var dig, ville jeg i stedet bruge mine kræfter på at søge professionel og juridisk rådgivning for det kan du IKKE få på dette forum. De problemer som du derved kan undgå, vil sandsynligvis give langt større “besparelser" end at shoppe på bankmarkedet. I øvrigt vil en boligad-vokat også kunne rådgive dig på finansieringsområdet.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.