100 års lån

Viser 11 indlæg - 16 til 26 (af 26 i alt)
  • Indlæg
  • #112086
    EmerpusForfatter

    Jeg er enig med jer i, at SDO ikke kommer til at ændre ret meget, da det ikke vil blive billigere at låne end det er i dag, primært fordi vi allerede har lån med afdragsfrihed. For dem som kan klare sig med max. 70% (og senere 75%) belåning bliver der bare lidt flere nuancer/valgmuligheder i spændet mellem at afdrage ingenting eller næsten ingenting (som det vil være tilfældet for lån med løbetider på 50 år eller mere).
    Med hensyn til diskussionen omkring husprisene i fremtiden, vil jeg dog ikke som Ulla turde komme med så klare påstulater om hvad der er rigtigt og forkert, men jeg tror at meget afhænger af, hvor langt ud i fremtiden vi taler om. Skal vi gætte ud fra et historisk perspektiv, er det så godt som sikkert, at huspriserne vil stige på lang sigt. Derimod kan Ulla sagtens have ret i, at de ting hun nævner har haft stor betydning for de voldsomme prisstigninger (priært i storbyområderne) der har været de sidste 10 år, og for den beherskede justering i priserne vi ser i øjeblikket. Risikoen for en større korrektion end den vi har set indtil nu kan heller ikke udelukkes. Derfor kan det godt tænkes, at ens hus er mindre værd i morgen, men ser vi på historien er det statistisk meget usandsynligt, at ens hus er mindre værd end i dag, hvis vi ser 10 år eller mere frem i tiden.

    #112088
    NultopskatForfatter

    Sikke da en gang sludder Brian, det er lørdag, hvad er du så negativ over ?
    De gode gamle dage var ikke så gode dengang.
    Da jeg købte mit første hus kostede det 7 gange min årlige indtægt, men jeg havde en god opsparing, hvor mange 1. gangskøbere har det idag ?

    Jeg kan iøvrigt oplyse at jeg har samme kvartals ydelse idag på et lån på 1,1 mill, som jeg havde i 1992 på et lån til 420.000.

    Nu ved jeg ikke hvor gamle dine forældre er, men jeg er glad for at mixlån er afskaffet, og de var eneste mulighed dengang.

    Der er altså intet der forhindrer dig i at benytte et 20 årigt fastforrentet lån.

    Hvordan kan det genere dig, at nogen ser en fordel i ikke at afdrage deres gæld, det er da ikke dit problem ?

    Førstegangskøbere står egentlig ikke ringere end for 20 år siden, men du vil jo ikke nøjes med det vi andre købte dengang vel.

    Ja, der er en overvægt af boligejere blandt politikkerne, der er også en overvægt af offentlige ansatte. Du kan jo stille op ved næste valg for at ændre på dette.

    #112090
    AnonymForfatter

    Jeg ser debatten omkring huspriser, køb salg o.s.v. er i fuld gang, og kan kun give Nultopskat ret i, at de unge ikke vil nøjes med de vi andre nøjes med at købe dengang for mange år siden. Nej de unge vil have det hele,alt skal være perfekt. Købekraften pr. krone er stor i dag, og tiderne har aldrig været bedre, dog skal der ske en nedbremsning i huspriserne, ellers vil det på sigt gå grueligt galt. Jeg tænker tilbage til den tid, hvor vi ikke havde frihed til at omlægge vore lån, den tid kan komme igen. Vi blev engang bespist med en ret der hed “Kartoffekuren"!! Py ha det var barske tider. Pr. 01.01.08 sker ting og sager med alle åbne serier i obligationer, og ingen ved hvad konsekvensen heraf vil blive, og ingen ved, hvad der sker når de nye SDO søsættes.

    #112100
    AnonymForfatter

    NulTopskat

    🙂 Jeps det er lørdag og vi bør da ikke være negative, dog vil jeg gerne lige kommenterer et par af dine påstande.

    1:
    Der er altså intet der forhindrer dig i at benytte et 20 årigt fastforrentet lån.

    Jo det gør i allerhøjeste grad boligpriserne. Tja så tjener jeg måske for lidt, ja men det er jeg desværre ikke alene herre over.

    2:
    Hvordan kan det genere dig, at nogen ser en fordel i ikke at afdrage deres gæld, det er da ikke dit problem.

    Det generer mig overhovedet ikke at nogen, ikke ønsker at afdrage på deres gæld, men det generer mig voldsomt, at man kan trække huslejen fra i skat, hvis udlejer er en bank.

    Men fortsat god og positiv weekend til alle derude:-)

    #112106
    NultopskatForfatter

    Brian Det er stadig lørdag ;o)

    Det jeg forsøgte at forklare dig, er at forholdsmæssigt er huspriserne sgu ikke steget. Det 30 årige lån jeg tog i 1992 var altså 9 %, og min løn var langt under det halve af i dag. Jeg havde da heller ikke råd til 20 årigt lån i 1992.
    Dengang var der også noget der hed arbejdsløshed, og den arbejdsløshed blev brugt til at trykke lønnen.
    Vi vidste altså ikke i 1992 at huspriserne ville stige, vi kunne godt huske kartoffelkuren, den kender du sikkert ikke.

    Du har aldrig haft så høj realløn som nu, I førstegangskøbere er hvad enten du tror det eller ej den mest forgyldte generation nogensinde. Ups nej der var dengang lige efter pesten havde raset, da var der masser ledige huse, men det er altså 600 år siden. Så få dog smilet frem.
    Du kan også vente på at boligpriserne falder.

    Det er dog en sælsom mentalitet at ærgre sig over at nogen har en fordel skattemæssigt, hvad så med ejendomsskat og grundskyld får det smilet frem hos dig ? Endelig den store griner TOPSKAT !!!
    Ha HA Direktøren skal af med 63 % hi hi Nej du det er funktionæren og håndværkeren der betaler 63 % Direktøren har nemlig råd tl en god revisor !

    #112118
    fk2001Forfatter

    Nej, det er ikke det jeg skriver (eller mener) Hvad jeg forholder mig til er at vi taler om afdragsfrie lån på 30-100 år. Over en periode på denne længe vil huspriserne alt andet lige stige. Ligeledes vil kurserne bevæge sig meget inden for denne periode. Kursen på obgl. vil normalt gå i samme retning som huspriserne, men der ligger mange muligheder for konvertering over så mange år. Sum summarum, fordi man optager et afdragsfrit lån over mange år, betyder det ikke at man ikke har nogen friværdi den dag man skal sælge.

    #113028
    AnonymForfatter

    Altså – jeg er lidt misundelig på jer, der åbenbart forstår det der med boliglån; desværre mangler jeg selv lige akkurat de hjerneceller, der tager sig af emnet.
    Sjovt at læse jeres kommentarer. En spørger: hvem er dog interesseret i et 50-års lån?
    Jamen, det er jeg – hvis det betyder, at min månedlige boligudgift kan blive mindre.
    Jeg er 71 år og har omkring 2 mill. i friværdi (2/3), men som det er nu, kører jeg faktisk med et månedligt underskud (faste pensionsindtægter/stigende udgifter, bla.pga det seneste års rentestigning) Underskudet udlignes ved hjælp af en “friværdikonto", men det tror jeg faktisk er en lidt dyr måde at løse det problem på ??!?
    Jeg er bare interesseret i at kunne blive boende i min nuværende bolig (og måske også have lidt økonomisk plads til en rejse nu og da). Jeg lever jo næppe evigt – og som jeg ser det, ville lånet fordelt over 50 år i stedet for 30 betyde nedsat månedlig udgift. Eller hvad ? Er der nogen, der har et godt forslag?

    #113036
    fk2001Forfatter

    50 år giver lavere ydelse end 30. Men det bedste ville måske være et afdragsfrit lån. Dette løber jo i princippet uendeligt så længe det er afdragsfrit. På et eller andet tidspunkt skal afdragende jo nok begynde, men en afdragsfrihed på 10 år er ikke ualmindeligt, og det kan jo altid omlægges så du får 10 års afdragsfrihed mere. Med din alder (du bragte det jo selv op 🙂 ville jeg ikke spekulere på afdrag. Tag 10 år ad gangen og overvej hvad der så skal ske.

    En anden mulighed er et nedsparingslån. Hvordan det helt præcist er sat op ved jeg ikke, men det går ud på at du “spiser murstene" forstået på den måde at din friværdi langsomt forsvinder og bruges til at betale renter og evt. andre ting. Hvis du kender lidt til renters rente effekten, så ville du forstå at dine renteudgifter vil vokse eksponentielt ved sådant et lån og til sidst (meget hurtigt) fjerne enhver formue du har i boligen. Hvis du dør eller flytter inden da, er dette ikke noget problem. Hvis du stadig lever når friværdien står på 0, så mister du huset, og så skal du flytte.

    Jeg skal vide lidt mere om din økonomi for at kunne vejlede hvad der er bedst for dig.

    #114770
    jhjorsalForfatter

    Nu skal det så til at være, jeg har haft kontakt med BRF men de vil ikke låne til nedlagte landbrugsejendomme med mere end 800m2 udhuse, har du et andet bud på et godt realkreditselskab, og hvad ville det smarteste være at gøre lige nu?

    #114846
    AnonymForfatter

    jeg har købte en lejlighed. jeg skal betale tilbage ca 900000kr for min lejlighed (rest gæld)
    hvis jeg vill låne 1000000kr fra jer med den nye lån 100 år,hvor meget vil jeg sidde for om månden og hvad er udgifterne?

    #114848
    AnonymForfatter

    Hejsa

    nu kan du ikke låne hos os, og der er ikke noget der hedder 100 års lån.

    Hvis du er under 70% belåning kan du få SDRO lån, men det er kun rentetilpasningslån der ydes med 50 års løbetid om 20 års afdragsfrihed.
    HUSK at din økonomi stadig godkendes med 6% lån med afdrag…..

Viser 11 indlæg - 16 til 26 (af 26 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.