Omlægning af lån

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • falkevejForfatter
    Indlæg
  • #94799
    falkevejForfatter

    Har iøjeblikket en 2 lagsbelåning i vores hus, F1 uden afdrag og F5 med afdrag ialt 1,7 mio. Vores F1 skal refinanseres til juli så allerede i slutningen af april skal vi beslutte os hvad vi vil. Banken forslår vi skal afmelde det hele altså både F1 og F5(refinanseres 2017) og så hoppe over i en 2% med fast rente, kursen ligger lige nu på de ca 98, og så satse på renten vil stige så vi med en ny omkonventering vil kunne indhente noget af vores restgæld. Problemet skulle være at hvis vi ikke gør noget inden slutningen af april, vil vi være bundet for at gøre noget med vores lån hele maj og juni. Hvad gør vi for mig ser det ud som om der stadigvæk er usikkerhed om hvad der kommer til ske på lånemarkedet, så jeg er ikke overbevist om den løsning banken er kommet med.

    #213560
    AnonymForfatter

    Hej.

    Det er rigtigt nok, at I skal tage beslutning om, hvad der skal ske 2 måneder før refinansieringen på Jeres F1 lån = 30/4-15.

    I kan så vælge at lade det fortsætte uændret, – så får I blot en ny rente 1/7-15, der kører videre et år igen. Dette koster ingenting, – I kan også vælge at låse denne rente allerede nu, hvis I ønsker det via en kurskontrakt. (koster et mindre tillæg til renten)

    Alternativt kan I vælge at lave et såkaldt profilskifte, hvis I ønsker at ændre den nuværende, årlige rente til f.eks. hvert 3. år eller hvert 5. år, som det andet lån, I har. Dette koster typsik kun 500-1.000 kr., da det ikke kræver en omlægning af lånet.

    Mht. F5 lånet så er det som udgangspunkt dyrt at komme ud af før tid, hvis renten i mellemtiden er faldet (hvilket er tilfældet).

    Det er meget svært at komme med et konkret forslag på, hvad der er bedst for Jer uden at kende Jer, da det afhænger af mange faktorer (tidshorisont, vurdering af hus, risikovillighed mv.), men umiddelbart vil jeg overveje meget, om det kan svare sig at indfri F5 lånet før tid, – det kan kun ske ved køb af de bagvedliggende obligationer, der er steget pænt i kurs de senere år som følge af rentefaldet.

    Mvh
    Chris

    #213606
    falkevejForfatter

    Tak for svar Chris, kan høre du ved mere om det her end mig, banken har kontaktet mig idag om ikke et f5 med afdrag ville være et godt valg, uha er godt nok meget i tvivl, vi har økonomien til satse lidt så det vil vi nok forsøge os. Kan da godt se hvis man hopper på et 2% fastlån og renten pludselig skulle stige, man på den måde kunne omkonventerer og hente noget restgæld, men hånden på hjertet vil den det og er det ikke en helt ny ti årsperiode vi oplever med fordelagtige lånemuligheder, svært spå. Jeg hælder lidt til lade F5 lånet stå og smide vores F1 lån over i en 3-5 års rentetilpasning med afdrag eller vælge et F-kort lån med afdrag, det er jo trodsalt meget man kan afdrage og de variable lån er stadig mest økonomisk her nu ved Totalkredit. Hvad syntes I?

    #213658
    falkevejForfatter

    Endnu engang tak Chris, huset vi bor i blev købt i 2012 og på det tidspunkt var der en 2 lagsbelåning og den kom vi på, fordi vi også havde sommerhus osv, den har vi solgt så derfor er der kommet mere luft. Banken har skrevet idag at det bedste med vores snart slut F1 og april 2018 F5 vil være komme det hele over i en F5 med afdrag, det er hvis man tænker få afdraget meget på 5 år. Allerede her kommer jeg lidt i tvivl da en afløsning af vores F1 til en F3, ja så vil lånet forfalde samme år hvor Vores gamle F5 udløber, men spørgsmålet er jo om det kan svare sig beholde den gamle F5 da renten er faldet en del siden. Går jeg ind på Totalkredit og taster de ca 1,7 mio pupper den op med lånene F-kort, F3 og F5 med afdrag som de billigste, med F5 vil vi være garanteret et afdrag på lånet med ca 300000 kr, det er da til føle på, hvad vil du vælge Chris hånden på hjertet. Vh Jimmy

    #213666
    HalliHalloForfatter

    Bankboost, måske du burde reklamere for dine ydelser et andet sted og i øvrigt tror jeg slet ikke, at du må annoncere på sådan et website her.

    Eller har du undersøgt om det ligger indenfor Mybankers retningslinier for at deltage i debatten?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.