Kreditforenings vurdering af hus ved privat handel

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • TyroelsForfatter
    Indlæg
  • #94249
    TyroelsForfatter

    Hej.

    Min kæreste og jeg er tæt på at gøre vores første hushandel. Vi er kommet i kontakt med et midaldrende par, der er gået med til at sælge deres hus udenom mægler. Ud fra salgspriserne i området, de gennemsnitlige kvadratmeterpriser området og byen generelt, har jeg et indtryk af, at vi er ved at gøre en god handel. købesummen er ca 2,5 mio kr, og havde huset været handlet gennem mægler vil jeg tro, at prisen havde været omkring 2,8 mio. Kr.

    Mit spørgsmål er, om det ikke vil være muligt at udnytte dette i forbindelse med finansieringen af huset? Vi skal have 100 pct finansiering, så jeg tænker, om det vil være muligt at få belånt 80 pct af de 2,8 mio kr gennem realkredit. Det vil i givet fald kunne nedbringe de 20 pct banklån betydeligt.

    Jeg har læst flere artikler, hvori det anbefales at man får foretaget en genvurdering af sit hus i forbindelse med en låneomlægning, men her er der jo tale om en etablering af lånet. Og her har jeg forstået, at realkreditinstitutterne vil tage udgangspunkt i handelsprisen. Kan man ikke få dem til at foretage en vurdering uafhængigt af salgsprisen? Er der nogle der har erfaringer hermed, og hvordan bør man i givet fald gribe det an?

    Situationen må jo være lidt den samme ved et salg til familien, hvor et hus jo typisk bliver solgt langt under vurderingen. I disse tilfælde går jeg heller ikke ud fra, at realkreditinstitutterne regner husets værdi på baggrund af handelsprisen.

    Håber der er nogen, der kan hjælpe med lidt tips.

    Mvh.

    Troels

    #206570
    testForfatter

    Nej, du kan max ta udgangspunkt i den faktiske handelspris.

    #206576
    MichaelForfatter

    Du kan ikke sammenligne familiehandler der typisk handles til 80% af den reelle handelsværdi.

    Når du køber dit hus på det frie marked til 2,5 mio kr. så er værdien 2,5 mio kr. Hverken mere eller mindre og det er dette beløb der kan belånes.

    #206584
    TyroelsForfatter

    Ok – ærgerligt.tak for svarene

    #206594
    testForfatter

    Selv ved et familie køb kan man kun belåne den faktiske handelspris.

    #206606
    AnonymForfatter

    Husk at få tegnet en ejerskifteforsikring, hvis der viser sig problemer som hverken sælger eller køber er bekendt med.
    Men det kan man måske slet ikke undgå i vore dage, selv når der handles udenom mægler.
    Og kommer jo heller ikke dit spørgsmål ved.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.