Overtagelse af hus ved samlivsophør. Bankgebyrer ved overtagelse. Hvad er normalt ?

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93652
    AnonymForfatter

    Min samlever og jer er gået fra hinanden. Vi har for 4 år siden købt et hus sammen 50/50. Vi er blevet enige om at jeg skal overtage huset og er også blevet godkendt af banken til dette. Der er pt. 2 lån i huset. Et afdragsfrit realkredit lån på 1425000, samt et priotets boliglån på 357000, hvor der er afdraget ca 200.000. Dvs samlet gæld er 157000 + realkredit lånet, som først skal afdrages på om 5 et halvt år.
    Banken kræver 6300 kr for at skrive min eks kæreste ud af lånet. + 2 x 1400 i tinglysning til staten. 2500 kr for banklånet og 3800 for realkreditlånet. Jeg synes det lyder som nogle heftige gebyrer. Kan det være rigtigt. Jeg har været kunde hos dem i over 20 år og har aldrig betalt mine ting og haft en sund økonomi. Kan det betale sig af skifte bank, hvis de er helt på tværs? Jeg står jo lidt i en situation, hvor jeg selvfølgelig er glad for de har godkendt at jeg kan sidde i huset alene, men synes også et er ret hårde med gebyrerne. Til sidst skal lige nævnet at de vil have jeg nedskriver mit banklån med de 200.000 der står på min priotets indlånskonto.

    #197308
    testForfatter

    Staten gir jo nok ikke rabat. Rimeligt og rimeligt. Der er jo deres standard pris. Spørgsmålet er vel om du har meget at forhandle med? Det er jo en komplet lånesag

    #197312
    AnonymForfatter

    Jeg er godt klar over at staten ikke giver rabat, men det her er jo bankens gebyrer vi taler om.
    Hvad mener du med det er en komplet lånesag ?

    Rettelse : der skulle stå : Jeg har været kunde hos dem i over 20 år og har altid betalt mine ting og haft en sund økonom.

    #197314
    thsvForfatter

    Meget dyrt for at ejerskifte realkreditlånet, det kostede kun mig 1.000 kr i 2008 (uden ny tinglysning) hos Nordea Kredit. Kan dog se, at gebyret nu om dage er steget til 2.500 kr, en voldsom stigning.
    Om der skal tinglyses nyt pant ved jeg ikke, det var ikke nødvendigt hos Nordea.
    Du når dog ikke særligt langt andre steder med 3.800 kr til optagelse af et RK-lån.

    #197316
    AnonymForfatter

    Det her er også Nordea. Jeg mener det er et voldsomt gebyr. 2500 for banklånet og 3800 for realkreditlånet.

    #197318
    testForfatter

    dansk bank lavede mit sidste lån gebyr frit. Kun tinglysning. Måske ku de være intereseret i dig som kunde?

    #197320
    AnonymForfatter

    Det kunne måske være en mulighed ja. Men vil de have mig, når jeg sidder i hus alene med 1 indtægt ? Hvad har jeg at forhandle med?

    #197334
    testForfatter

    netop det jeg prøvede at sige 🙁

    du kan vel få din ex til at betale halvdelen til en start ?

    #197336
    AnonymForfatter

    min eks har ikke en rød øre, så det kan jeg vidst godt skyde en hvid pil efter.
    tilgengæld er der en anden bank der gerne vil have mig, så er ved at forhandle med dem.

    #197366
    thsvForfatter

    Lyder som om du har byttet rundt på de 2 gebyrer!
    2.500 kr er prisen for ejerskifte for et realkreditlån, mens 3.800 kr svarer til et stiftelsesgebyr på et banklån, f.eks. boligprioritet.

    Da vi skiftede til Nordea fra Eik var oprettelsen af lånet gratis, så vi kun skulle betale for tinglysning af pant. Tvivler dog på, at du får nogle til at betale stiftelsesgebyrer for realkreditlån for dig.

    Virker meget stift, at Nordea ikke kan nedsætte gebyret for ejerskifte på banklånet.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.