Hjælp! Folkepensionist bundet til hus med stor gæld. Hvad kan der gøres?

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93565
    AnonymForfatter

    Min mor er pensioneret og har et hus med en gæld på 1.2000 Hun har ikke råd til at sidde i det mere. Hun har ca 20.000 kr tilbage på sin konto. Hun har taget lån i huset, da tiderne var gode. Nu er hendes hus faldet i værdi, mens at hun har spist af murstene, som altså ikke længere er det værd som hun har lånt.
    Havde hun ikke haft de penge hun har lånt i banken, havde hun siddet med et overskud på ca 2000 kr månedligt.

    Hun er altså snart uden midler…

    Hun har netop talt med bank og haft en ejendomsmægler på besøg. Hun har danske bank og de sendte deres samarbejdspartner Home ud for at vurdere huset efter aftale med min mor.

    Hensigten er at finde ud af hvad huset kunne sælges for og vurdere om banken vil låne hende penge til salg af hus.
    Huset blev vurderet til ca 950.00 kr. Hun har gæld for 1.200.000 kr. Ved salg af hus, skal der nok betales ca 100.000 i sælær til ejendomægler. Min mor vil hermed stå med en gæld på ca 3.500.000 kr ved et salg.

    Hvad skal min mor gøre og hvad kan jeg gøre for at hjælpe hende? En folkepension er ikke meget at have at leve af i forvejen og jeg kan ikke se hvordan hun kan betale en så stor gæld af.

    Er det bedre med en tvangsauktion og i så fald hvordan ?
    Eller kan hun forhandle med banken om at få eftergivet gæld. I så fald hvordan gøres dette?

    Hun har allerede skrevet under på formidlingsaftale med Home. Men dette er kun lige gjort. Jeg blev bekymret over dette, fordi hun endnu ikke har talt med banken om hvad de vil tilbyde hende. Jeg er bange for den situation at min mor bliver tvunget til at acceptere bankens tilbud uanset hvad de tilbyder fordi hun allerede har bundet sig til en formidlingsaftale. Hvad siger i?

    Hvis min mor ikke kan betale sine lån og bliver tvunget på tvang, skal hun så betale kompensation til ejendommægleren for at bryde kontrakten med dem?

    Håber der er nogen der kan hjælpe med disse spørgsmål. Jeg er temmelig bekymret for min mor.

    Bedste hilser Mette

    #195716
    Mr RForfatter

    Det er altid bedre at sælge den via en ejendomsmægler end på tvangsauktion.

    Tvangsauktion har en masseomkostninger og salgsprisen er lav.

    Det at du sælger ejendommen med underskud gør at DB/RD skal godkende salget før du kan gennemføre handlen.

    Din moder burde måske havde modtaget tilbud fra andre ejendomsmæglere før hun underskrev formidlingsaftalen, men det er da ikke nogen katastrofe.

    #195718
    AnonymForfatter

    Tak for dit svar.

    Umiddelbart bør det nok være det mest optimale at få solgt huset genem ejendomsmægler.

    Jeg frygter bare den situation at banken kræver en større afbetaling af den gæld der kommer til at blive end hun reelt kan magte.

    Det er jo min mor og jeg ønsker ikke hun skal leve resten af hendes år med en kummerlig økonimi.

    Jeg frygter at banken vil godkende salget og så give min mor et ugunstigt lånetilbud. I så fald vil min mor vel være bundet af formidlingsaftalen og dermed komme til at skylde ejendomsmægleren penge, hvis hun ikke vil modtage bankens tilbud..

    Bedste hilsner Mette

    #195720
    MichaelForfatter

    Hvis din mor står tilbage med en gæld på 350.000 kr. vil den blive forrentet med noget i omegnen af 10% (mindst). Det betyder, at hun skal lægge små 3000 kr/md bare for at betale de løbende renter. Med en folkepension alene bliver det jo nok svært, men det nytter ikke at sætte næsen op efter en afdragsordning på 500 kr/md eftersom det jo ikke engang dækker renterne. Så hvad kan din mor gøre? Reelt ikke særlig meget desværre. Hun vil stå tilbage med en kæmpe gæld uanset hvordan man vender og drejer det. Eneste løsning (hvis man kan kalde det sådan) er nok at lade restgæld være restgæld og så tage turen med inkasso, rykkere, RKI og fogedret. Hvis din mor ingenting ejer sker der jo alligevel ikke meget ved det.

    Gældssanering er nok ikke en mulighed af flere årsager:

    1) Din mor har brugt tidligere friværdi til forbrug og forbrugsgæld saneres som udgangspunkt slet ikke.
    2) Gælden er ny

    Så mit bedste råd til din mor er at indstille sig psykisk på at skulle leve med denne gæld resten af livet. Der er ikke så meget andet at stille op.

    #195722
    AnonymForfatter

    Mange tak for dit svar:)

    Men hvorfor tage den tur. Hvorfor ikke tvangsauktionsomgangen, når nu det ser så sort ud?

    Jeg forestiller mig at rykkerne og mødeindkaldelserne til fogedretten vil klæbe til hende resten af hendes liv.

    Med en tvang forstiller jeg mig at huset bliver solgt. Og at kreditorerne mister en del af deres penge. Men at der så bliver stille og kommer færre indkaldelser til fogedret?

    Det er måske en det er måske en grum vildfarelse?

    #195724
    MichaelForfatter

    Kreditorerne mister ikke deres penge ved en tvangsauktion. Det gør din mor. Det er hende der hæfter for den restgæld der måtte være tilbage efter auktionen og der kommer hverken færre eller flere indkaldelser til fogedretten af den grund.

    #195726
    AnonymForfatter

    Hvor er det dog en forfærdelig trist historie. Stakkels mor og stakkels Mette. Hvor er folk dog blevet forfærdeligt dårligt rådgivet!

    #195728
    Mr RForfatter

    Dårlig rådgivning?

    Mymlen en lidt voldsom konklussion ud fra en meget lille basis af viden om hvad der er sket.

    #195732
    MichaelForfatter

    Ja, det indspark fra Mymlen forstår jeg heller ikke en lyd af.

    #195734
    AnonymForfatter

    Nå ja, måske blev jeg revet lidt med 🙂 Jeg kan bare huske en tid, hvor bankerne var fulde af plakater om, at nu skulle der bare nedspares… Og her har vi så et af resultaterne. Selvfølgelig har kunden altid et medansvar, men det er bare svært ikke at have ondt af damen.

    #195770
    AnonymForfatter

    Tak alle tre

    Min mor er uheldigt nok en af dem der skal betale dyrt for dårlig rådgivning. Medansvar eller ej, ville vi ønske at det var anderledes, så tak Mymlen for din medfølelse.

    Og tak Michael og Mr R for jeres råd og vejledning. Det var lige hvad jeg havde brug om end det ikke er så opløftende.

    Bedste hilsner Mette

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.