lån til forbedring

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87004
    AnonymForfatter

    Hej, jeg håber, der er nogle, som kan give en novice på låneområdet, nogle gode tips med på vejen.

    Jeg skal låne 100.000 til et badeværelse til min ejerlejlighed. Jeg har en friværdi på godt 400.000 kr., og er af Nykredit, hvor jeg har mit oprindelige boliglån, blevet tilbudt at lægge hele lånet om, så det bliver en rentemaks-lån med loft på 5%. Det hele virker meget fint (det er en god deal nu med den lave rente, og jeg har ligeledes fået beregnet min termin, hvis renten stiger til 5%, hvilke også virker godt nok), men jeg har bare hørt nogle rygter om, at rentemaks-lånene er en dårlig idé. Skal jeg hellere få lagt det hele om til et 4% 30 års obligationslån (nuværende lån er 5% obligationslån med resttid på 28 år)?

    Jeg vil meget nødig træffe en forkert beslutning men synes, at det er svært at finde ud af, hvad der er godt og skidt.

    Ser frem til nogle hjælpsomme svar.

    Mvh.
    Nina

    #105268
    MichaelForfatter

    Endnu et eksempel på elendig “rådgivning" fra et realkredit-institut…

    Da du har et 5%-lån er det absolut ikke tilrådeligt at tage et rentemax-lån da:

    1) Kursen er dårlig=unødvendigt større restgæld
    2) Skulle renten stige, ja så kan du risikere at sidde til samme husleje som idag, men også med større restgæld
    3) “Forsikrings-præmien" på 0,75%-point er efter min mening dårligt givet ud i dette tilfælde.

    Da du kun skal bruge 100.000, vil jeg anbefale dig at tage et tillægslån og så ellers lade det andet lån være. Hvis du vælger et 4% fastforrentet lån, vil du derfor få et væsentligt lavere kurstab. Du kan også vælge et alm. flekslån F1 med en kortere løbetid, f.eks. 5-10 år. Flekslån har den fordel, at kursen er lige omkring eller lidt over 100, dvs. du skal faktisk låne lidt mindre end du får udbetalt. Samtidigt er renten meget lav. Risikoen er selvfølgelig hvis renten stiger, men hvis du kun låner 100.000 er det jo ikke nødvendigvis en katastrofe.

    Jeg kender jo ikke din økonomi, men jeg ville selv vælge et flekslån F1 tillægslån på 100.000 og så lade hovedlånet være som det er.

    Realkredit-selskabet tjener langt mindre på et tillægslån på 100.000 end på en total omlægning, så det er nok grunden til at de ikke har rådgivet dig sådan….

    #105298
    AnonymForfatter

    Tak for rådet

    #105302
    NultopskatForfatter

    Enig med Michael, at vælge rentemax når renterne er på vej ned… Jeg mangler ord. Afhængig af dit temperament så vælg enten tillægslån F1 og om ca. 1/2 år med seneste rentefald et 3% 30 år, eller konverter det hele til F1 nu.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.