5 % omlægning

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87001
    AnonymForfatter

    Jeg har et 5% obligationslån (30 år) på ca lidt over en million.

    1) Bør jeg omlægge til et 4 % lån pt?

    2) Og hvad nu hvis jeg kan betale halvdelen tilbage allerede nu? Hvad kan bedst svare sig?

    Tak på forhånd

    #105230
    MichaelForfatter

    1) Det er generelt ikke en god idé, da kurstab+omkostninger er alt for store i forhold til den månedlige besparelse. Det kan kun betale sig, hvis du er sikker på at blive boende i de næste 20-30 år

    2) Hvis du ikke har noget at bruge pengene til, kan det godt betale sig, men hvis du på et tidspunkt skal låne penge til bil eller lignende større forbrugsgode forsvinder fidusen.

    #105252
    AnonymForfatter

    Hej Michael

    Tak for svaret.

    Har lige hørt at der bliver indført 30 års lån med en pålydende rente på 3 %. Ændrer det billedet noget?

    Og iøvrigt – plejer man at kunne ændre løbetiden fra 30 år til fx 15 år måske?

    Tak igen for svaret.

    #105256
    MichaelForfatter

    Der er ganske rigtigt blevet åbnet for 30 årige 3%-lån, men det er til en meget dårlig kurs (vistnok omkring 93). Kurstabet er derfor alt for stort til at det er interessant lige nu. Hvis renten falder yderligere, stiger kursen og derved kan det blive en mulighed, men altså ikke pt.

    Løbetiden kan ikke ændres uden at omlægge lånet, med alle tilhørende omkostninger til følge.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.