Omlægning af lån.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #88840
    AnonymForfatter

    Hej Jeg er ny her.

    Mangler et godt råd.

    Vi har et rækkehus i Århus. Vi har følgene lån.

    Kreditforeningslån på 1.450.000 kr. 5% fastforrentet med afdragsfrihed.

    Kan det betale sig at ligge lånet om til et F1 lån vi vil kunne skære ca. 140.000 kr af vores restgæld. Og ud over det vil vi få en husleje på ca. 500 kr mindre om måneden. Sådan som jeg forstår det skal F1 lånet allerede ligges om til nytår igen, og hvis renten stiger vil vores husleje stige. Er det korrekt?
    Syntes bare jeg forstod på min bankdame at selvom renten stiger en hel % mere så vil det kun betyde ca. 1000 kr mere i husleje om måneden. Og hvis man tænker på at den starter med at blive mindre, så er det da ikke så slemt. Grunden til at vi overvejer dette er at vi skal sælge vores hus om ca. 2-3 år. pga. vi skal have noget større.

    Håber der sidder nogen med et godt råd.

    Venligst.

    Peter.

    #127078
    thsvForfatter

    Kort tidshorisont medfører at konverteringsgebyrerne selvfølgelig har en betydning.
    Hvad I skal gøre må anhænge af dit eget gæt på renteudviklingen!
    Ved faldende eller uændret rente, så er fordelen at konvertere:
    Lavere restgæld
    Lavere ydelse pr. lånt krone
    Flex-lån altid tæt på kurs 100
    Ved stigende rente er det bedre at vælge fastforrentet:
    Restgæld på flekslån tæt på kurs 100, men obl-kurs følger renteudviklingen, og kursen bliver derved lavere.
    Fordelen ved fastforrentet:
    Ydelsen kendes, og er konstant uanset renteudviklingen.

    Jeg har personligt valgt Flex-lån, og ville gøre det igen, selvom kursen på 30-årige 4% selvfølgelig var favorabel for ca 3 år siden.

    #127080
    AnonymForfatter

    Hej Igen.

    Forstår hvad du mener. Hvis du var mig ville du så ligge lånet om fra 5 % fast til F1 ?

    Venligst.

    Peter.

    #127088
    AnonymForfatter

    Hvis I planlagde at blive i huset længe, ville jeg anbefaler jer at beholde lånet.

    Nu hvor I derimod planlæger at sælge indenfor 2-3 år, er det derimod optimalt for jer at realisere kursgevinsten på 5%-lånet og gå fuld flex uden loft. Jeg tror ikke den lange rente kommer ret meget længere op.

    #127090
    AnonymForfatter

    Hej.

    Har det på samme måde, og hvis renten stiger yderligere er det jo for mit vedkommende ikke det vilde der sker. Hvis 1 % svarer til en husleje stigning på 1000 kr pr. måned.

    Tak for rådet.

    Venligst.

    Peter.

    #127092
    thsvForfatter

    Ja, det ville jeg!
    De 500 kr. i forskel i ydelse om måneden er jo den forsikringspræmie, I betaler for kendt rente i 30 år.
    Jeg tror på stabil/let faldende rente på Flex-renten, mens den lange rente nok har nået toppen i denne omgang.

    Så er ret enig med Generalen her.

    #127094
    AnonymForfatter

    Peter, man kan sige, at i kraft af du alligevel betaler lånet ud inden 3 år, er det ret ligegyldigt om ydelsen stiger 500-1.000 kr om måneden, hvad jeg bestemt ikke tror den gør. I forhold til kursgevinsten I får her og nu, er det småting.

    Faktisk så tror jeg flexrenten vil falde, således I ved refinansieringen i 2009 vil få en ydelse under den I har lige nu på det fastforrentede lån.

    Realistisk Scenarie:
    – Kreditkrisen ebber langsomt ud, men får reale effekter, således vi får adskillige år med lav vækst i Euroland.
    – Hermed falder inflaitonen og centralbanken sænker renten, hvilket også påvirker de korte realkreditobligationer.
    – Resultat: Rente på en F1’er er til jul 2009: 3,5%-4,0%

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.