Skift af bank – Fra Nordea

Viser 11 indlæg - 16 til 26 (af 26 i alt)
  • Indlæg
  • #227756
    KnuddiForfatter

    Jeg har også Nordea og er gået helt kold med dem.
    Som mange af I andre har jeg nu været kunde i banken hele mit liv (54 år) lige siden en gren af banken hed Andelsbanken og senere Unibank. Havde de første 30 år to forskellige bankrådgivere. Har de sidste 20 år haft 11 forskellige. Det er ufatteligt useriøst at kalde det for rådgivning når det er mig som igen og igen skal forklare hele min virksomheds livshistorie for på den måde at få noget så gammeldags som goodwill, på kontoen over for den nye rådgiver.
    Men i Nordea kan de ikke engang stave til goodwill og det ord optræder ingen steder i deres forretningspolitik.

    Jeg har nu solgt min virksomhed med rigtig god fortjeneste og er totalt gældfri, har en totalrenoveret lysejendom, tre biler og et velbeliggende sommerhus………..men ingen indtægt!!! “Kun" formue. Renoveringen af ejendommen har været dyr og jeg har lagt stor vægt på energiuafhængighed og lavt forbrug som slutresultat. Jeg har foruden energirenoveringen, investeret i et jordvarmeanlæg og ender nok også med en husstandsvindmølle. Jeg har beholdt en jordlod som er på vej ind i byzone og har netop fået grønt lys fra kommunen til at bygge om tre år.
    Jeg kan efterhånden se bund i min likviditet, da jeg har lavet et par langsigtede investeringer og vil derfor gerne låne 2 mil. til møllen og en lille del af renoveringen.
    Men NEJ lød det fra Nordea….du har jo ingen indtægt og dine regnskaber har jo de seneste 3 år haft røde tal.
    Det vil jeg ærligt talt skide på!!
    Jeg er gået fra en gældsprocent på 80 til 0 på de tre år men grundet renovering af ejendommen er regnskaberne i rødt.
    Det var her jeg godt kunne have brugt en bankrådgiver som kunne se at mine indtægter ligger gemt i byggejorden og at jeg selvfølgelig skal have lov at låne 1/8 af værdien på de eksisterende ejendomme.
    Men NEJ siger de i Nordea…….og det gør jeg så også…for nu kan de rende mig noget så grusomt og jeg skifter til en bank som har kunderådgivere som man kan regne med ….også i morgen….. og ihhhh hvor jeg dog glæder mig.
    Og NEJ Pernille vi har intet at snakke om, hvis dit omsorgsgen og din forretningssans for engang skyld skulle have parret sig. Jahatten med på arbejde og bliv hos dine kunder, så du bliver kunderådgiver og ikke bankrådgiver. Det er jeres eneste vej til bedre omtale.

    #227760
    kodenForfatter

    Jeg har også været med siden andelsbanken.
    Er ikke i tvivl om at jeg skal væk…men hvorhen? 🙂

    #227762
    KnuddiForfatter

    Hmmmm, ja det er også mit dilemma.
    Kan man som dansk statsborger have en udenlandsk bank?
    Eller er der nogle mindre banker som er dygtige håndværkere og er oprigtigt interesserede i deres kunder.
    Det kunne være rart.

    #227764
    kodenForfatter

    Kommer nok også meget an på ens profil hvilken bank der passer.
    Jeg er tæt på din alder.

    Jeg har ingen gæld ud over den i huset som kun er 60% belånt.
    Har lidt formue som giver 0 renter.

    Så min bank er gennem mange år blot en netbank (må i øvrigt være tæt på den dårligste netbank der findes rent alders og brugs mæssigt).

    Må ud og undersøge markedet, selvom jeg ikke rigtig gider.

    #227842
    Kibster1Forfatter

    Vi har en fælles budgetkonto hos Nordea. Min mand er kunde hos Norea. Jeg er ved at overbevise min samlever at han skal gå over til en anden bank så vi kan have vores fælles budget et andet sted.
    Jeg har dog kun det budgetkonto som jeg trolig overfører penge til hver måned. Det har jeg gjort de sidste 5 år.
    Nordea lukkede adgang for mig til at se vores fælles budgetkonto indtil jeg havde opgivet personlig oplysninger tror og lov erklaringer osv (nok lige som så mange andre). De fik mine oplysninger til et møde i Holbæk Nordea men Jeg stadigvæk ikke har adgang til at se vores fælles budgetkonto.
    Men den dag min samlever gennem flere år skulle søge en ændring i hans bolig lån – så kunne Nordea godt forlang alle min personlig økonomiske oplysninger – ejendomme, konti i andre banke, total formue osv. Jeg har en mistanke om at de bedt om flere oplysninger end nødvendigt. Det er trods alt min samlever der skulle optage lån i hans navn til hans bolig.
    Adgang til at jeg kan se vores fælles budgetkonto – det kan ikke lade sig gør.
    Men de sidder inde med alle mine personlig /økonomiske oplysninger – nærmest hele mit liv.

    #227846
    kodenForfatter

    Ja det gør de og det virker skørt. Enig.

    Var selv overrasket over hvor meget info de skulle have af mig for at låne til hus.
    Men sådan er det alle steder.

    #227848
    morsdrengForfatter

    Hvis begge parters indkomst og økonomi er nødvendigt for at kunne betale udgifterne vedrørende en fast ejendom, interesserer banken sig også for ikke-ejerens økonomi i forbindelse med den almindelig kreditvurdering som man er forpligtet til at foretage.

    Udover dette stiller hvidvaskningslovens regler krav om at banken skal kende sin kunde og have oplysninger om det forventede fremtidige forretningsomfang med denne, bl.a. i form af indlevering af diverse dokumentation fra kunden/kontohaver, spændende lige fra billed-id, sygesikringsbevis/sundhedskort, lønsedler, forskudsregistrering og årsopgørelse. Alene Finantilsynets vejledning til hvidvaskningsloven fylder 131 sider.

    Den almindelige bankansatte har næppe noget stort overblik over hvidvaskningsloven eller den omfattende vejledningen og vil derfor ofte kræve al den dokumentation som er nævnt i vejledningen, UDEN at gøre brug af de muligheder for lempelser af krav til dokumentation og oplysninger som trods alt også findes i vejledningen. Bruger man konduite og lader sig nøje med mindre dokumentation og oplysninger end de eksempler der er nævnt i vejledningen, kan den bankansatte og hans arbejdsgiver blive mødt med bebrejdelser og det der er værre. Det kan man ikke, når man “går med både sele og livrem".

    .

    #227858
    Kibster1Forfatter

    Jeg har ikke brugt en rådgiver i mange mange år. Den gang opdaget jeg hvor meget deres rådgivning var mere til deres fordel end til min. Jeg har haft netbank siden circa 2001 og det fungeret super godt. Jeg henvendt mig når jeg var nødt til det og så var servicen i top. Er nu hos jyske som overtog min netbank. De har henvendt sig om min kassekredit skal øges til nærmest ubegrænset. Jeg spurgt til ulemper ved at gør det…. svaret var ingen. Men jeg finder ud af at en kassekredit indgår på ens gæld når der skal regnes ved ansøgning til andre finansielle produkter. Det for mig er en ulemper da jeg har kassekredit som back up og bruger den meget lidt.

    #227860
    Kibster1Forfatter

    Nordea har fået alle det dokumentation de har bedt om men jeg har stadig ikke adgang til at kik på vores fælles bankkonto. Men de tager gerne imod min kr 7000 jeg betaler til konto hver måned uden at sætte spørgsmål hvor de kommer fra .
    Min samlever opgav samme oplysninger og billeder dokumentation som jeg da vi var til møde hos Nordea Holbæk. Han har altid haft adgang til alle hans konti inkluderet vores fælles budgetkonto. Jeg har stadig ikke adgang. Det bekræfter bare at det var godt jeg flyttet væk fra Nordea tilbage i halvfemserne.

    #364051
    Rasmus JohansenForfatter

    Hej

    Jeg er selv meget tilfreds med Sparekassen Kronjylland, der har en klar anbefaling fra min side. Tag eventuelt et kig på https://moneytalk.dk/ for mere inspiration i processen.

    God dag!

    / Rasmus

    #380551
    LineEvaldForfatter

    Jeg har lige erfaret, at Nordea invisterer i Saudi-våben, der bruges til krigsforbrydelser. Det var dråben for mig. Så nu skal jeg også til, at finde en ny bank. Men det ser godt nok ud til, at være nemmere sagt end gjort…..

Viser 11 indlæg - 16 til 26 (af 26 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.