Lovpligtige oplysninger ved muilgt bankskifte

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • EddieVForfatter
    Indlæg
  • #95458
    EddieVForfatter

    Hej

    Jeg er ved at undersøge bankmarkedet, og skal i den kommende tid til møde i fire større danske banker vedr. muligheden for at skifte. Forud for møderne har bankerne bedt om forskellige oplysninger, og jeg undrer mig over, hvilke oplysninger jeg lovpligtigt skal oplyse for at kunne skifte, og hvilke der blot er udtryk for bankens interne politik.

    Jeg forstår at legitimation må være et krav, men hvad med lønsedler, skatteoplysninger, pensionsoplysninger, budget, forsikringsoversigt m.v.? Er der nogen der kan hjælpe?

    #222450
    testForfatter

    Og hvilken bank forening taler vi om ? Oprettelse af konto uden kredit kun legitimation. Vi var vel alle iggennemm det da den lov blev indført . Skal du ha kredit er det typisk årsopgørelse og løn sedler . Skal du ha rådgivning eller vil de gerne tilbyde dig pension så pension oversigt og forsikringsoversigt. I få tilfælde vi det også være til sikkerhed for lån. Hvis du vi ha seriøse tilbud bør du gå seriøst ind i dialogen

    #222452
    testForfatter

    Ps for at kunne gi dig kredit skal banke i følge loven undersøge om du er kreditværdig.
    Pps Læs bankforretning ikke forening

    #222454
    EddieVForfatter

    att: Test

    Tak for svaret. For at uddybe mit oprindelige opslag, så er der tale om flytning af mine samlede bankforretninger inkl. lønkonto, andelsboliglån og budgetkonto. Jeg vil derfor også skulle have kredit.

    Kravet om legitimation er såvidt jeg kan læse mig til hjemlet i ‘lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme’.

    Ved du hvilken lov, som siger at banken skal undersøge om jeg er kreditværdig?

    Jeg er som sådan indstillet på at give banken alle de oplysninger som de beder om, da jeg tror det giver dem bedre forudsætninger for at give mig det bedste tilbud. Jeg er blot forvirret over, at der ikke er sammenhæng mellem hvad de forskellige banker fortæller mig. Én bank fortæller at én ting er lovpligtig og en anden fortæller noget andet.

    /Eddie

    #222456
    morsdrengForfatter

    At en bank vil se legitimation og diverse dokumentation til brug for kreditvurdering er meget naturligt, men også ifølge hvidvaskningsreglerne skal banken se andet og mere end kun legitimation (pas, kørekørt etc.), selv om man kun ønsker at oprette en lønkonto

    Reglerne fremgår som du selv har fundet ud af, af “hvidvaskningsloven", men alene vejledningen til denne er på 120-130 sider, så den er der næppe ret mange bankansatte som selv har læst. Vejledningen nævner forskellige oplysninger som banken kan eller skal afkræve i forskellige situationer, men Ifølge Finanstilsynet er dette et minimumskrav, og det er derfor op til den enkelte bank, om denne vil kræve mere end hvad der fremgår af vejledningen.

    Du kan på nettet uden besvær finder oversigter over hvilke oplysninger de forskellige banker kræver når de skal oprette et kundeforhold, herunder blot en lønkonto. Kun legitimation er typisk ikke tilstrækkelig. Prøv at finde de omfattende oversigter fra Arbejdernes Landsbank.

    Når du vil låne, vil banken naturligvis undersøge din kreditværdighed, hvilket err almindelig sund fornuft, og dertil kræves indlevering af oplysninger, papirer og dokumentation som kan være forskellige fra hvad hvidvaskningsloven kræver. Reglerne fremgår af lov om finansiel virksomhed og de bekendtgørelser og vejledninger som Finanstilsynet har udfærdiget iht. denne lov.

    Hvis du vil låne penge, skifte bank eller blot oprette en indlånskonto, har du valget mellem at fremlægge hvad banken kræver eller slet ikke få lånet eller oprettet kontoen. Længere er den ikke.

    #222458
    thsvForfatter

    Af dine nævnte 5 ting er jeg kun blevet bedt om de 3 indtil videre:
    Løn, skat og budget.
    Pension og forsikring er jeg aldrig blevet spurgt om, men er sikker på, at du for at få de bedste priser i f.eks. Danske Bank er man nødt til at have forsikring og måske endda pension i deres koncern. Nordeas krav er mere rimelige og kan opfyldes af alle boligkunder.
    Hvilke lovkrav der er, er egentligt irrelevant, da du ikke har krav på at en bank skal låne dig penge!
    Selvfølgelig vil banken forsøge at sikre sig at de låner penge ud til kunder, der har økonomien til det.

    #222460
    EddieVForfatter

    Kære alle

    Tak for hurtige og gode svar 🙂

    /Eddie

    #222464
    testForfatter

    pps man bliver vel næppe dummere af at diskurer pension og forsikring med de kompetent rådgivere i danske bank. Det er vel kun personer der tror de ved alt der kan ha den holdning, At det skulle være nødvendigt også at ha pension og forsikring i DB for at få ordentlige priser er så den bias Thsv har i forhold til DB.

    Ppps en lønkonto er typisk en konti med tilknyttet indirekte kredit. En konto uden kort, PBS eller kredit mener jeg stadig ikke kræver andet ind legimation selv om vi nu så kan begynde at pinde i hvad legimation er

    http://www.finansraadet.dk/bankkunde/pages/oensker-du-at-skifte-bank.aspx

    http://www.sydbank.dk/kundeservice/spoergsmaal-og-svar/konti-og-budget/opret-konto

    Men summa summarum må du gå i seriøs dialog med banken som jeg siger eller som morsdreng siger gi dem der der skal til for at få et tilbud.

    #222466
    morsdrengForfatter

    Det er direkte forkert at påstå, at man ved oprettelsen af en konto UDEN kredit kan nøjes med kun at forevise legitimation, dvs. pas, kørekørt, sundhedsbevis o. lign. Men igen, kravene kan variere fra bank til bank. Prøv og læs vejledningen til Hvidvaskningsloven og bankernes hjemmesider

    Der er masser af oplysninger på nettet om hvad de forskellige banker kræver at få, når der skal etableres et ny kundeforhold. ER man allerede kunde, har banken naturligvis modtaget dette tidligere, men det udelukker absolut ikke, at banken senere vil kræve andre eller nye oplysninger og dokumentation indleveret.

    Arbejdernes Landsbank kræver at følgende Indleveres til banken før personen kan blive oprettet som kunde
    • Udfyldt skema Forretningsomfang Privatkunder
    Samt følgende dokumenterne:
    Legitimationspapirer for fysiske personer i form af: 1. Gyldigt pas eller kørekort 2. Sundhedskort, som dokumentation for adresse.
    • De tre seneste lønsedler • Seneste årsopgørelse • Seneste budgetskema • De tre seneste BS-oversigter.
    Og der er uanset om personen blot ønsker en indlåns- eller NEM-konto eller et lån eller kredit.

    #222468
    testForfatter

    ja ja mordreng. Der er masser af information på nettet og den fra Sydbank er så forkert?

    “Hvis ikke du er kunde hos os i forvejen, skal vi have billedlegitimation, en kopi af dit sundhedskort eller dåbsattest/navneattest samt oplysninger om dit navn, din adresse og dit CPR-nr., før vi kan oprette en konto til dig."

    det er som jeg ser det bare legmation. nå ja og så en underskrift

    overstående svare som sagt til min oplevelse. Skal du ikke ha nogen former for kredit skal du ikke kreditvurderes.

    men jeg må så forstå at hvis man intet har tilmeldt betalings service kan man ikke blive kunde i arbejdersnes landsbank. 🙂

    #222534
    stepForfatter

    Vedr bankskifte fra Nordea

    Har lige haft en fantastisk oplevelse ifm bankskifte fra Nordea. Da alle konti er overført til modtagne bank (iøvrigt efter mere en 3 måneders ventetid) lukker Nordea automatisk netbanken. Jeg førsøger at få fat i kontoudskrifterne for at få et overblik over omkostningerne ved flytning, som modtagne bank har lovet at betale. Beskeden for Nordea er, at man kun kan få sine udskrifter via netbanken (de kan ikke sende dem via eboks eller email) så for at få adgang til sit arkiv i netbanken, skal man have en konto for at netbanken kan fungere. Så jeg skal derfor oprette en fiktiv konto for at det kan lade sig gøre – det lyder som Ebberød Bank, når man nu ikke vil være kunde i Nordea mere……

    #222608
    peter holm larsenForfatter

    Kære Thsv og Morsdreng,

    Prøv nu og læs hvad der spørges om – inden i skriver en masse.

    Spørgsmålet er hvilken dokumentation er lovpligtig og hvilken dokumentation er dokumentation banken kræver for at yde engagementet udover den lovpligtige dokumentation.

    De lovpligtige oplysninger er id. Dette gives typisk som kopi af enten kopi af sygesikringsbevis og enten kørekort/pas.

    Men naturligvis klart at en långiver kan have ønske om yderligere information om kunden som ikke er lovpligtig men en forudsætning for at der kan etableres et kundeforhold.

    Men som altid læser Thsv indlæggene som fanden læser biblen.

    #222616
    thsvForfatter

    PHL, det er da dig, der ikke læser tråden inden du svarer!

    God fornøjelse, hvis du tror på at du kan få et andelsboliglån i en ny bank blot ved at oplyse dit ID!

    Og jeg pointerer jo faktisk at det er de faktiske krav, jeg er blevet mødt af, ærgeligt du ikke kan læse.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.