Variabel rente på banklån

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Henriette MadsenForfatter
    Indlæg
  • #95294
    Henriette MadsenForfatter

    Hej,

    Jeg har lagt min bank forretning op herinde til bud, og i den forbindelse modtaget et tilbud hvor jeg sparer 12.000 DKK om året, en god lille portion penge i mit budget. Mit spørgsmål går på at det jeg får tilbudt har variabel rente på mine banklån.

    Jeg har et andelslån på 1.100.000 DKK med en fast rente på 4.45 – og tilbydes en variabel rente på 3.45. det betyder en besparelse på ydelsen på 1200 DKK, hvilket jeg synes er meget attraktivt 🙂

    Derudover har jeg et forbrugslån på 70.000 med en fast rente på 8,5% og tilbydes en variabel rente på 5.95%.

    Jeg har et realkreditlån som jeg har med F3 lån men her ved man jo at renten kun justeres årligt, som jeg forstår det på banken så varieres denne bank rente som markedet ændres, og af en eller anden grund bliver jeg i tvivl om det er nogen god idé….

    Hvad siger I herinde – lyder det umiddelbart som en god idé i Jeres ører – hvad skal man evt. være opmærksom på?

    I så fald vil jeg nemlig skifte til Alm. Brand Bank, nogen der har erfaringer de vil dele? Kommer fra Lån og Spar Bank.

    På forhånd mange tak.

    Med Venlig Hilsen

    Henriette

    #220788
    BertelsenForfatter

    Har du både andelsboliglån og realkreditlån? Dvs. både andelsbolig og ejerbolig?

    Husk og undersøge hvilke omkostninger der er i forbindelse med dit bankskifte. Dine besparelser i form af lavere rente kan hurtigt blive spist af gebyrer.

    Og da dine nye rentesatser på andelslån og forbrugslån er variable – ved du jo ikke hvornår Alm. Brand Bank bestemmer sig for at hæve satserne.

    #220794
    peter holm larsenForfatter

    Vær opmærksom på at det tilbud du har fået fra Mybanker ikke isoleret håndterer at du har to boligere, hvor den ene formoder jeg er udlejet.

    Jeg har nævnt dette for Mybanker men det er ikke lige til at ændre, da de vurdere det er så få det er relevant for – men dejligt at se, det også er relevant for andre.

    Husk i øvrigt at selv om besparelse er 12.000 kr. årligt, så er den efter skat ikke meget mere end 5.000 kr.

    #220796
    Henriette MadsenForfatter

    Tak for kommentarerne.

    Min anden bolig med realkreditlån er et sommerhus, mht at tilbuddet ikke tager stilling til det, så har de umiddelbart taget stilling til at jeg bare beholder det som det er uden ændringer, da det alligevel skal refinansieres næste år.

    Jeg nævnte det egentlig mest for at sige at jeg i udgangspunktet ikke nødvendigvis er til meget sikkerhed med fast forrentede lån etc. da jeg tænker at det om man kan leve med variable rente har noget med ens risikovillighed at gøre evt.

    Mht besparelse, så sparer jeg faktisk 1200 kr i ydelse på mit andelslån, og der med 12000 efter skat umiddelbart, så er der måske nok noget med skatte trækning som tager lidt af det da renterne bliver lavere?

    Jeg troede der står herinde at bankskifte gennem Mybanker er gratis… Men det skal jeg vist lige dobbelttjekke – sammen med ÅOP på lånene måske…?

    #221514
    BrianHansenForfatter

    Hvis du har det godt nok med usikkerheden ved variabel rente, så ville jeg gøre dette. Men brug »besparelsen« ved variabel rente som afdrag på det forbrugslån.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.