Øresundspendler bor i danmark arbejder i sverige. Valg af Bank i sverige?

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #95083
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg bor i Danmark og skal arbejde for en svensk myndighed på deltid de næste år. Min løn derfra bliver udbetalt i SEK til en svensk bank. Jeg får brug for en måde at overføre penge billigt til min danske lønkonto uden at blive flået i gebyre. Desuden er jeg lidt bekymret for vekselkurserne og at man som privatkunde på en eller anden måde altid får en dårlig kurs når man overføre mellem banker i to forskellige lande.

    Er der nogen herinde der har erfarringer og ved hvilken Svensk bank man er bedst tjent med at vælge? Er der noget man bør være særlig opmærksom på?

    På forhånd tak for hjælpen!

    #217474
    HalliHalloForfatter

    Der er så vidt jeg ved 4 svenske banker, der opererer i Danmark:

    Nordea
    Swedbank
    SEB
    Handelsbanken

    og en dansk bank med filialer i Sverige:

    Danske Bank.

    Jeg syntes du skal glæde dig over dit nye job og ikke bekymre dig om vekselkurserne, som altid er de samme for private som virksomheder. Man bruger Nationalbanken middelkurs, der fastsættes dagligt, hvortil banken lægger et lille tillæg.

    Kontakt hver af ovennævnte banker for at indhente tilbud, så du vælge det billigste og måske også bedste, men der er som bekendt ikke stor forskel på disse banker og banker i det hele taget.

    #217482
    AnonymForfatter

    Mange tak for dit svar! Det vil jeg gøre 🙂

    #217498
    HalliHalloForfatter

    Måske du kan berette lidt om dine oplevelser undervejs og hvad du til sidst vælger.

    Og specielt om du kan få konti i begge lande uden gebyrer eller alt for mange i hvert fald.

    #217500
    AnonymForfatter

    Det skal jeg gøre, når jeg er kommet videre med problemstillingen 🙂

    #217620
    AnonymForfatter

    Jeg er øresundspendler, og har været det i 2 år nu :0)
    Havde det som dig, da jeg startede – der er utrolig meget man skal have styr på.

    Jeg har Nordea og de trak konsekvent 50 kr. hver gang jeg overførte. Eneste måde at komme udenom det på, var at oprette en svensk konto i en svensk Nordea filial, så det gjorde jeg.
    Men de to banker på hver sin side af sundet arbejder ikke sammen, så jeg skal logge ind i 2 forskellige netbanker og selv overfører min svenske løn hver måned. MEN jeg kan overføre gratis mellem egne konti – også på tværs af de to banker i hvert deres land.
    Man betaler dog 12 SEK pr. måned, men det er billigere end 50 DKK. hver gang man modtager SEK. (Jeg havde også udlæg der blev refunderet 2 gange pr. måned)

    Husk så at svenskerne får deres løn udbetalt d. 25. i hver måned. Så du har et par dage at lege med kursen – ja der går lidt sport i det ;0)

    Jeg har desværre ikke fundet en bedre løsning end dette endnu.

    Husk også dette når du arbejder i Sverige:
    – SINK beskatning (du skal betale svensk skat og ikke længere skattepligtig i DK – til gengæld kun 20% som SINK beskattet)
    – Hvis du er SINK beskattet så husk at rykke dine fradrag til evt. ægtefælle da du ikke kan benytte dine fradrag selv. Det gælder også personfradraget.
    – Du skal være medlem af fagforening og A-kasse i det land du arbejder. Her altså i SE, så skynd dig at meld dig ind da du ellers får karantæne

    De bedste hilsner
    Pernill

    #217622
    AnonymForfatter

    Kære Pernill

    1000 tak for dine gode råd! Jeg vil fluks gå igang med akasse og fagforening. Hvis jeg finder på noget smart hvad angår Bank skal jeg også nok vende tilbage. Har lægernes pensionsbank og spar nord i Danmark og er lidt irriteret over hvis jeg skal til at danse rundt med endnu en svensk og dansk bank. Men det må jeg lige hitte rede på.

    De bedste hilsner
    – Josephine

    #217628
    HalliHalloForfatter

    JDK, det var da godt du fik et svar efter næsten 14 dage, men du lovede selv at undersøge sagen og vende tilbage herinde.

    Ring til de 3 øvrige nordiske banker, jfr. ovenfor, hurtigst muligt og fortæl så om de er billigere eller dyrere. Det tager kun max 20 minutter at gøre dette.

    Pernill, kunne du beskrive lidt om hvad SINK-skat er for noget? Og hvor meget betaler du i skat af din pensionsordning, altså det man kalder PAL-skat i DK? Og hvem forvalter den i Sverige? Og hvor højt er ATP-Bidraget.

    Glæder mig til et hurtigt svar, da jeg kan se, Pernill, at du er meget godt inde i de svenske skatteforhold.

    #217786
    HalliHalloForfatter

    Må jeg bede om et svar på mine spørgsmål, tak.

    Hvis ikke, går jeg ud fra at I ikke arbejder i Sverige. I øvrigt er de fleste Øresundspendlere danskere, der bor i Sverige og arbejder i Danmark.

    Alene sprogbarrieren gør ligesom, at det er meget få danskere, der tager til Sverige og søger arbejde. Men der kan da være læger og sygeplejersker, håndværkere, der nok kan klare sig, men i et fag, hvor man skal beherske sproget som en indfødt, kommer det nok til at knibe lidt. og sætter sine begrænsninger.

    Nok om det, men lov mig at besvar mine spørgmål.

    #217914
    HalliHalloForfatter

    Kære JDK og Pernill:

    Kan I, som Øresundspendlere, ikke hjælpe mig lidt med at besvare de par spørgsmål jeg har stillet?

    #220438
    HalliHalloForfatter

    Til Øresundspendlere

    Hvorfor svarer I ikke på mine spørgsmål?

    Jeg holder gang i tråden, da der måske lige er en anden pendler, der er inde i sagerne.

    #226550
    ZemdanForfatter

    Hejsa,

    jeg har netop fået svensk samordningsnummer. Det tog präcist 2 uger, dog kan det tage op til 8 uger siger skatteverket. De er nu ved at tage stilling til min ansögning om SINK skat (20% 2017 og 25% i 2018). Resten af de social ydelser betales af arbejdsgiveren.
    Uden samordningsnummer kan man ikke ansöge om svensk bankkonto.

    #226552
    ZemdanForfatter

    Jeg har haft kontakt til Swedbank, Nordea og Danske bank. Billigste lösning lige nu er Nordea. Men det er hele pakken jeg er igang med at undersöge, så vi må se. Jeg skal have nyt realkreditlån senere i år, så det kommer også til at spille ind.. og Swedbanks boliglånsrente ser egentligt ganske spändende ud.

Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.