Inspiration til evt. bankskifte søges?

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94859
    AnonymForfatter

    Grundet tvivlsom, langvarig og nølende rådgivning kigger jeg mig nu om efter en anden bank.
    Sagen er at jeg kigger hus og i den forbindelse både boliglån og realkredit.
    Det har taget nordea/rådgiver en krig at finde ud af hvad de vil ha, regnskab det ene, det andet, pension, forsikring og er pt. egentligt ikke sikker på hvad de kræver af udbetaling på huset. Dette har stået på et stykke tid nu, rådgiver er svær at få fat på og når vi snakker gentager hun ofte ting fra sidste møde, er ikke helt spids. (jeg har brugt en del tid også på at lave regnskab mm.)
    Huset er til salg nu, måske ikke næste måned, renterne stiger (de er gået fra 2% til 3% mens det nøl her har stået på), så der skal handles snart.

    – Ingen gæld.
    – Ingen opsparing værd at snakke om(lige blevet færdig med en dummebøde fra skilsmisse) ~ har måske 50-60.000 stående.
    – Selvstændig gennem 7 år, freelancer programmør.
    – Tjener mellem 600 – 1000k om året før skat, normalt 750-800k rådighedsbeløb 20-25k /md. Huset jeg kigger på står til ~2.5M.

    Hvad har jeg af muligheder?(og er der overhovedet nogen der vil låne mig hele beløbet af de 20%? – eller *skal* jeg skrabe 5% sammen først? – om 6mdr er drømmeboligen solgt..)
    Jeg har læst lidt frem og tilbage på nettet og forhørt mig med venner og bekendte og Jyske + BRF kunne være et solidt valg?
    Input ? 🙂

    #214188
    HalliHalloForfatter

    Hvis du anmoder din bank om et boligkøbsbevis, så ved du med samme om banken har tillid til dig, da de ikke vil udstede det, hvis ikke de mener du kan magte boligkøbet.

    Umiddelbart skulle det jo være muligt, men når banken tilsyneladende holder dig hen kunne det tyde på at der er noget de ikke kan lide i din økonomi, men jeg ved det ikke.

    Jeg anbefaler altid at spare pænt op før et boligkøb, og undrer mig at du ikke ved om du har 50.000 kr. sparet op eller ej.

    Spørg evt. i andre banker om de er interesseret i at have dig som kunde, hvis ikke Nordea kan yde dig en kredit.

    #214194
    AnonymForfatter

    det er lige præcis boligkøbsbeviset der er vokset i omfang, vi har haft et pænt møde for tid tilbage hvor jeg bare skulle stille regnskab for 14 – så ville hun indstille til deres kredit-afdeling som så skulle resultere i en købsbevis(meldingen her er at de meget gerne vil låne mig penge, ingen problemer). Når jeg så vender tilbage med regnskabet har hun ligesom ‘glemt’ hvor vi var kommet til, og nu løber der flere betingelser på, en af gangen, det tager tid. Undervejs stiller jeg også spørgsmålet, for jeg får samme fornemmelse som dig, om der er noget galt, om de stadig er interesseret i at låne mig pengene.. Og det er de, meget, påstår hun.

    “Jeg anbefaler altid at spare pænt op før et boligkøb, og undrer mig at du ikke ved om du har 50.000 kr. sparet op eller ej. "

    Nå jeg jeg siger ca. 50-60k er det fordi jeg er selvstændig, dvs. jeg har et beløb på min “lønkonto" og et beløb på firmakontoen som jeg skal balancere med moms og faktura’er der er på vej ind, – så medmindre jeg sætter mig ned og knuser momstallene nu, så er det et ca. beløb.

    “Spørg evt. i andre banker om de er interesseret i at have dig som kunde, hvis ikke Nordea kan yde dig en kredit."

    – jeg har taget kontakt til jyske og arbejdernes landsbank, så må jeg se hvad de siger. Har en kammerat der lige har købt hus, de fik uvildig rådgivning og de havnede med jyske og brf.

    Det der irriterer mig absolut mest med det her er tiden spildt, tiden spildt i en periode hvor renten er steget fra 2 til 3%, det ender med at blive penge ud af min lomme fordi nordea skraber bunden.. det stinker stort.

    #214240
    testForfatter

    Bank valg er meget individuelt. Jeg er tilfreds måske som den eneste med dansk bank. Ved min sidste omlægning som de lavede gik alt glat. Net bank virker rigtigt fint på trods af at der har været lidt nedbrud på det sidste. Der er en bank hvor man skal over et vist engagement for at få den gebyr fri pakke med det er vist ikke så meget anderledes ind Nordea.

    Men måske afhænger det af den sagsbehandler man har. Hende jeg fik i danske bank sidst synes jeg rigtigt godt om

    #215786
    AnonymForfatter

    Har i rigtigt mange år haft samme bank og været loyal over for dem, men til gengæld syntes jeg de ikke har været så loyale overfor mig hvad angår prisen på mine bankydelser, det være sig banklån og midlertidigt ombygnnigslån – begge dele koster mig og har kostet mig 40.000 kr årligt (8% i rente) og har nu allerede fået 1. tilbud her hos Mybanker.dk på samme lån til ca. 6.5%.

    Synes faktisk det er meget uheldigt at se at ens egen bank ikke tilbyder at give en bedre rente, når man nu har loyal i så mange år, samt betalt tingene til tiden. Jeg har et godt job igennem mange år samt betalt bilen kontant og ingen andre forbrugslån, så derfor ikke så tilfreds med at jeg bare bliver brugt som en rente-slave til at forbedre bankens overskud med.

    Surt opstød men vil desværre sige velfortjent – synes at ens bank skal være aktiv og ikke bare være ivrig efter kun at score nye kunder – det betyder jo for os alle sammen at når vi er kunde et sted igennem længere tid, så bliver vi nedprioriteret til fordel for de nye kunder der så bliver serviceret med bedre renter osv.

    Så ved ikke om et bankskifte er løsningen på alle ens forventninger til en god bank, eller om det bare er blevet tidens trend? Hvis nogen kan komme med et par anbefalinger vil det være fint.

    Tak for et godt koncept – jeg har lige tilmeldt mig og allerede fået mit første tilbud som nævnt tidligere.

    #216372
    AnonymForfatter

    Hej – er der nogle der har problemer med at optage lån fordi de nu er pensionister eller bare for gamle ?

    Har fået afslag fra automatisk skift bank – jeg søger belåning af andelsbolig op til 80% af det man kalder andelskronen.

    #216376
    morsdrengForfatter

    Der har været sager for Forbrugerombudsmanden, hvor denne har klandret/bebrejdet pengeinstitutter, at de har givet afslag på låneansøgninger alene på grund af lånsøgers alder.

    Men gives afslaget på grundlag af ansøgers økonomiske forhold, er det i orden.

    Så et pengeinstitut må IKKE må give dig afslag alene på grund af din alder eller fordi du er pensionist, men gives afslaget på grund af et for lavt rådighedsbeløb eller negative formueforhold, er det i orden.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.