Bankskifte…?

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87527
    AnonymForfatter
    #110026
    AnonymForfatter

    Hov det gik vist lidt hurtigt 🙂

    Jeg aner meget lidt om banker og har altid haft den samme bank (Danske).

    Den seneste tids snak om renter, har fået mig til at tjekke mine, og det er nok nok ikke meget jeg får, så jeg føler mig en smule snydt…

    Vores økonomi er ikke prangende, men hænger sammen.

    Andelsboligværdi = 560.000
    Andelsboliglån = 48.000
    Opsparing = 27.000
    Budgetkonto
    Fælles lønkonto med kassekredit på 25.000 der dog aldrig har været rørt.

    Rådighedsbeløb når der er trukket til budgetkontoen = 9000
    Heraf skal der godt nok betales benzin.

    Vores andelsbolig som er et rækkehus, står for at skulle have førstesal bygget på, og overgå til ejer.
    Forventet købspris 1,2 mio.

    Vores nuværende bank har forhåndsgodkendt os.

    Og det er her mine tryghedsbehov spiller ind.
    Har overvejet at skifte til SkandiaBank, men hvordan med boliglånet.
    Så vidt jeg kan se fungere deres som en art kassekredt, og er det overhovedet sandsynligt at de vil låne os pengene…?
    Min mand er nemlig førtidspensionist, og det er jo generelt ikke noget der trækker op.

    Gode råd og vejledning søges.

    På forhånd tak
    Safran

    #110030
    fk2001Forfatter

    Hvis du har 9000 i overskud om måneden ser det da ikke så skidt ud.

    Hvis du godt kan lide tryghed så er variable lån (Skandia Banken) nok ikke noget for dig. Hvis renten stiger så gør din månedlige ydelse også.

    Personlig vil jeg vælge et fastforrentet lån lige nu pga. den lille forskel der er mellem den korte og lange rente. Besparelsen på den månedlige ydelse synes jeg er for lille set i forhold til risikoen for stigende rente. Jeg tror renten vil stige i nærmeste fremtid.

    Jeg har et realkredit lån ved totalkredit. På deres website kan du beregne den månedlige ydelse ved forskellige lån. http://www.totalkredit.dk/Totalkredit/data.nsf/webDocuments/529699E809BD0B1CC1256F7F007466BF

    Jeg ved ikke om det er en ulempe at være førtidspensionist. Er det ikke en ret så sikker indtægt? Sikre indtægter er hvad bankerne ser på – mindre end hvad det er, så længe det er lovligt 😉

    #110040
    AnonymForfatter

    Jeg kan helt tilslutte mig det fk2001 siger. Men bemærk, at selvom han ikke taler varmt for Skandiabankens financiering, så taler han altså heller ikke varmt for at beholde Danske Bank. Du bør i al fald tale med mindst een anden bank før du tegner et nyt lån.
    Du har både lån og opsparing. Selvom det er meget trygt med et fast forrentet realkreditlån for 80%’s vedkommende, så kan du sagtens få en ‘kassekredit’-lignende ordning af restfinancieringen. Fordelen ved den er jo som bekendt at dine overskydne penge – selv dem du kun har i månedens begyndelse – er med til at nedbringe et 5-10%-lån i et stykke tid i stedet for kun at give dig formidable 0,0125 i rente på lønkontoen.

    #110042
    AnonymForfatter

    Tusinde tak for jeres hurtige svar..

    Det er egentlig ikke så meget et spørgsmål om hvorvidt det er et fastforrentet realkredit lån eller ej, for det kan jeg vel få andre steder selv om vi har Skandia bank, kan jeg ikke…??

    Tankerne er mere, om jeg overhovedet kan forvente at der er andre end den bank der kender os, vil låne os pengene.
    Det står jo lysende kart, selv for en blondine som mig, at jeg kan få en bedre rente på mine almindelige kontoer.

    Hvordan med det lån vi har i vores andelsbolig.. Kan ikke se at Skandiabank tilbyder noget lignende,

    Fuck hvor kan man føle sig blond sådan en mandag morgen når man kigger banker..

    Safran

    #110076
    AnonymForfatter

    Hej Safran
    Din nye bank – hvad du nu vælger – vil kunne overtage dit eksisterende andelslån i en eller anden form. Der vil være nogle omkostninger forbundet hermed, men i forhold til den forhøjelse du nævner, så vil det ikke være noget særligt.
    Der er ingen herinde der kan fortælle dig om en anden bank vil give jer lånet, det kommer som tidligere nævnt an på jeres rådighedsbeløb som banken vil beregne ud fra jeres oplysninger. Hvis det er som du har skrevet, lyder det ikke til at være noget problem med lånet, men kontakt forskellige banker og få nogle sammenlignelige tilbud! Jeg vil ud over skandia, også anbefale dig at tjekke Basisbank, som er gode til andelslån.
    /madsen

    #110130
    AnonymForfatter

    Mange tak for jeres svar.
    Der er ingen tvivl om, at jeg må bruge noget tid på at kigge mig omkring.
    Når man aldrig har interesseret sig banker osv, virker det uoverskueligt og som en jungle, og trygheden ved “bare" at blive hvor man er, er stor.

    Omvendt så er jeg træt af at føle mig snydt, også selv om det er i det små, det er trods alt mine penge…..

    Safran

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.