Bankskifte (inkl. realkreditlån)

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #93587
    AnonymForfatter

    Kære alle

    Jeg vil meget gerne høre jeres mening om følgende:

    Vi købte i 2010 hus i hovedstadsområdet og skylder for øjeblikket 2.500.000 kr. (2.100.00 er realkreditlån – 4 % obligationslån med afdragsfrihed, og 400.000 er et banklån til 8,5 %. Huset vil (formentligt) kunne sælges for 2.600.000 kr.

    Vores samlede husstandsindkomst er 71.000 kr. månedligt. Dertil kommer bonusordning (ca. 25000 årligt) og børnepenge. Vi er to voksne og to børn og har et rådighedsbeløb på 21.000 kr (eksl. bonus). Heraf går 5000 kr. til ekstra afdrag på boliglånet. Vi har derudover medarbejderaktier til en værdi af 250.000 kr. Aktierne er bundet, og de første (svarende til et beløb på 70.000) vil kunne sælges i januar 2014, og derefter vil der løbende kunne ske salg hvert andet år.

    Mit spørgsmål til jer vedrører renten på vores boliglån. Jeg overvejer at skifte bank og realkreditinstitt for at kunne spare på renteudgifterne hertil. Jeg er ved at undersøge muligheden for et skift til Danske Bank (hvor medarbejderaktierne står, og hvor jeg derfor fremadrettet vil skulle betale abonnement), og de har oplyst, at de umiddlebart (førend der er sket vurdering af huset og på baggrund af de økonomiske tal, jeg har oplyst) vil kunne tilbyde en rente på 6,5 %. Min nuværende bank har tilbudt at sænke renten til 7,25 (efter at være blevet oplyst om “tilbuddet" fra Danske Bank).

    Ville I skifte, og er det muligt at sige noget om omkostningerne hertil? Som jeg har forstået det, så vil Danske Bank betale gebyrerne i forbindelse med et skifte, men er der andre udgifter, jeg ikke er opmærksom på? Og ville I overveje andre banker med henblik på at opnå en endnu bedre rente på boliglånet, og i givet fald hvilke?

    Med venlig hilsen og på forhånd tak

    Tina

    #196098
    Ole LaursenForfatter

    Jeg ville personligt overveje om der var noget der forhindrede Danske Bank i ganske enkelt at hæve renten inden for et års tid. Hvis ikke der er det, så ville jeg nok kigge mere på andre ting end kun lige den øjeblikkelige rentesats.

    Hvis det endelig er, kan du vel altid flytte depotet til en anden bank.

    Personligt skiftede jeg for mange år siden til det der i dag hedder Finansnetbanken fordi jeg ikke gad spilde min tid på at sidde og forhandle “rabatter". Finansnetbanken ser da også ud til at have matchende priser uden du behøver vride armen om på nogen:

    https://www.finansnetbanken.dk/udlaan/boliglaan/

    #196106
    OBSForfatter

    En udgift som ikke er til at komme uden om, er stempelafgiften til staten på 1.400 kr. Men ellers kan I frit forhandle med banken om at de dækker hele eller dele af øvrige udgifter.

    #196136
    HalliHalloForfatter

    En kunde med et så stort engagement hører da til i Danske Bank og der vanker mange flere fordele for disse kunder her i 1. kvartal.

    Er der nogen der på nuværende tidspunkt har hørt lidt om hvad disse fordele bliver?

    Den lille kunde med engagement på under 750.000 kr. bør derimod – efter min opfatelse – snarest skynde sig at se sig om efter en billigere,helst gebyrfri bank.

    #196138
    AnonymForfatter

    Hej Albertina

    Vær opmærksom på, at såfremt du ønsker at skifte realkreditinstitut, må kontantværdien af det nye realkreditlån ikke overstige 80 % af ejendommens vurdering. Det kan mange gange være en udfordring for boligejere i disse tider. Også ud fra de oplysninger du skriver i indledningen. Men skaden er dog ikke større end at du kan søge, at få omlagt lånet i dit ekstisterende realkreditinstitut.
    Evt. omlæg til et variabelt forrentet lån med afdragsfrihed og brug besparelsen til at banke boliglånet endnu hurtigere af. Det burde kunne afvikles fuldt ud indenfor 1-2 år.

    Blot lidt tanker. 🙂

    #196142
    thsvForfatter

    6,5% er en rigtig god rente på et boliglån nu om dage.
    Men der er jo intet til hinder for at DB hæver renten, når I først er blevet kunder hos dem.

    Var selv kunde førhen hos Skandiabanken, da jeg osse hylder princippet om ens rente til alle kunder med samme økonomi, lidt det samme som Nordea tilbyder idag.
    Her vil renten på finansiering over 80% være på 6,7% via deres boligkøbsprioritet som fordel+kunde. Ulempen er at Realkreditlånet også skal omlægges til nordea og dette koster yderligere gebyrer.

    Umiddelbart ville jeg nok acceptere jeres nuværende banks tilbud om en lavere rente her og nu, og spare omlægningsgebyr.

    #196146
    testForfatter

    Måske er danske bank villige til at betale nogen af omkostningerne. Det gjorde de for mig og de har ikke senere hævet renten.

    #196158
    Mr RForfatter

    Danske Bank betaler faktisk alle omkostninger på nær kurstab på Realkreditlån. Det er en del af deres nye kundeprogram.

    #196186
    AnonymForfatter

    Kære alle

    Tak for alle jeres svar. For lige at opsummere, så er det en forudsætning for at skifte, at Danske Bank betaler omkostningerne, og som Mr. R skriver, så nævner de selv muligheden herfor på deres hjemmeside. Det er ligeledes en forudsætning for tilbuddet om 6,5 %, at vurderingen på huset holder.

    Som flere af jer skriver, så kan jeg godt være nervøs for, at Danske Bank efterfølgende hæver renten på boliglånet. Er der nogen muligheder for at gardere sig imod dette?

    For så vidt angår depotet, så kan det (som jeg har forstået det) ikke flyttes, så længe aktierne ikke er “frigivet". Det er selvfølgelig heller ikke verdens største beløb, der skal betales i abonnement, men det vil ærgre mig at skulle betale for noget, jeg ikke bruger.

    Vedrørende omlæggelse til variabelt lån, så er det et af de forhold, vi overvejede meget i forbindelse med, at vi optog lånet i 2010, og dengang besluttede vi, at sikkerheden (omkring den fremtidige ydelse) var det væsentligste for os, og vi håber derfor på på sigt at kunne sikre os en kursgevinst. Til gengæld er muligheden for hurtigt at få boliglånet ud af verden meget fristende.

    Mvh.
    Tina

    #196188
    Anders Højlund HansenForfatter

    Har du prøvet at gå til din egen bank og forhandle renten på boliglånet ned. Du har fået et andet tilbud og du burde kunne presse din bank ned til omkring det samme.
    Jeg fik selv presset min rente ned med 2,9% for et par år siden (til dengang 4,9% som så i mellemtiden er steget til 6,4%).

    Mvh
    Anders

    #196286
    KimPForfatter

    BRFkredit køre med 5,59 % i bankrente.. Blot til Info.. Det kræver dog omlægning af realkreditlånet. Omlægning af et 4% lån til et 3,5 % lån som man har idag er dog ikke topanbefalingen da det vil løbe op i omkostninger.. Hvis det blir regnet igennem tror jeg du ender med at blive hvor du er og tage imod rentenedsættelsen, alternativ gå efter den bank med den laveste rente og højeste vurdering…

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.