Bankskifte

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #91283
    AnonymForfatter

    Jeg vil gerne skifte fra Amagerbanken til Danske Bank og få samlet alle mine lån ét sted til en fornuftig rente.
    Grunden til at jeg vælger Danske Bank er, at min arbejdsgiver har en ganske fordelagtig ordning med Danica Pension, som jo er en del af Danske Bank. Jeg havde så tænkt mig at bruge flytning af pensionsordning fra PFA til Danica, som en “løftestang" til at få nogle lavere renter på mine lån, og generelt være en attraktiv kunde for banken at få fat.

    Jeg er 37 år, bor alene i en andelslejlighed og har ingen børn. Jeg har et godt stabilt arbejde, som jeg har haft i snart 10 år. Jeg er ikke registreret i RKI, har altid passet mine lån, har ikke haft overtræk på mine konti i flere år og har ikke optaget lån siden september 2008.
    Men, men, men… jeg har desværre et par ret dyre lån hos Ikano og GE Money Bank, som jeg så inderligt fortryder, at jeg optog. Pengene er gået til en temmelig dyr hobby som jeg havde for et par år siden. Disse to lån vil jeg naturligvis gerne have indfriet hurtigst muligt.

    Min økonomi ser ellers således ud:

    Indtægt: 24.700 kr pr. måned efter skat.
    Gennemsnitligt rådighedsbeløb pr. måned: 9.500 kr
    Andelsboligens værdi: 450.000 kr
    Opsparet på pensionsordningen: 630.000 kr

    Lån:
    Andelsboligkredit, Amagerbanken: 450.000 kr. Rente: 4,4%. Afdrager ikke på denne endnu.
    Forbrugslån, Amagerbanken: 163.000 kr. Rente: 13,7%. Afdrag: 5.000 kr pr. måned.
    Forbrugslån, GE Money Bank: 30.000 kr. Rente: 14,9%. Afdrag: 700 kr. pr. måned.
    Forbrugslån, Ikano Finans: 91.000 kr. Rente: 17,2%. Afdrag: 1.675 kr pr. måned.

    Gæld i alt: 734.000 kr. Afdrag i alt pr. måned: 7.375 kr

    Jeg skal til møde med Danske Bank på onsdag. Har forberedt mig godt – har fundet alle papirer, de har bedt om, frem og lagt et detaljeret budget for de næste 12 måneder.
    Men det kunne være interessant at høre jeres mening om mine ønsker er realistiske og evt. om I har et bud på, hvad rente jeg kan forvente på et samlet forbrugslån på de 284.000 kr (hvis det overhovedet kan lade sig gøre?). Eventuelle tips inden jeg skal til mødet, er naturligvis også meget velkomne.
    På forhånd tak.

    #158142
    AnonymForfatter

    Hov, glemte lige at nævne, at andelsboligforeningen har en særdeles sund økonomi, så der burde ikke opstå problemer der.

    #158150
    AnonymForfatter

    Hvorfor vil du høre andres mening, når du nu er så godt forberedt som du siger du er?

    Der er lige så mange meninger om din økonomi, som der er brugere herinde.

    Jeg glæder mig virkelig meget til at høre hvad Danske Bank råder dig til på onsdag.

    (Hvad du har stående i PPA-Pension og vil flytte over til Danica har vist ikke den store betydning, da banken ikke kan gøre udlæg i beløbet, hvis du ikke betaler dine aftalte renter og afdrag).

    #158154
    AnonymForfatter

    Der er jo en del herinde, som har forstand på økonomi – det kunne være interessant for mig, at høre deres mening om hvad jeg kan forvente.

    Mht. pensionsordningen, hører man da hele tiden i reklamer, at jo mere man samler i banken des bedre vilkår får man. Derfor idéen med at flytte min pensionsordning til Danica.

    #158164
    testForfatter

    noget godt papir synes jeg ikke lige du virker som. Det virker også lidt som du ikke har haft nogen styr på din økonomi overhovedet. jeg tillader mig at tvivle på at du modtager et tilbud på under 12% hvis de over hovedet vil ha dig som kunde. Du er træt af dine dyre lån? ja men så betal dem da ud.

    #158166
    AnonymForfatter

    12% ville jo også være væsentligt en forbedring. Ja, du har ret i at jeg ikke HAR HAFT styr på økonomien. Jeg har ryddet godt op i min økonomi for et par år siden og har afdraget solidt på mine lån siden. Men det ville naturligvis gå noget hurtigere med at få lånene ud af verden, hvis renterne blev lavere. Samtidig vil jeg gerne sætte min samlede afdrag op til 10.000 kr om måneden.

    #158168
    AnonymForfatter

    Du har en meget høj gæld uden sikkerhed i forhold til din indkomst, hvilket som udgangspunkt kan være problematisk.

    Omvendt har du også noget attraktivt for banken, i kraft af du har en andelsbolig (der muligvis har en attraktiv husleje eller noget friværdi) og en pæn pensionsopsparing.

    Om banken vil tage dig ind og indfri dine GE Moneybank lån, afhænger nok af sundhedstilstanden i andelsboligforeningen og hvor meget friværdi der vurderes at være.

    Jeg er helt enig i at det er en god at skynde sig væk fra Amagerbanken, for om 2-6 måneder ligger Amagerbanken under det statslige afviklingsselskab Finansiel Stabilitet A/S, og så bliver det rigtig svært for folk med gæld at skifte bank.

    #158170
    AnonymForfatter

    Hvis du kan dokumentere overfor Danske Bank, at du har ryddet godt og grundt op i din økonomi for 2 år siden, og har nedbragt din gæld med x-hundrede tusinde kroner over de seneste 2 år, så står du væsentligt bedre.

    Hvis årsopgørelserne derimod viser, at du reelt ikke har afdraget de seneste 2 år, jammen så kan Danske Bank se at din økonomi er meget stram, og du reelt har svært ved at afdrag.

    Så tag de sidste 3 årsopgørelser med, så Danske Bank kan se gældsnedbringelsen.

    #158172
    AnonymForfatter

    Mange tak for nogle konstruktive indlæg.

    Mht. andelsboligen, har jeg en lav husleje på 3.065 kr inkl. aconto varme og kabel-TV. Friværdi tror jeg desværre ikke der er meget af, men andelsboligforeningens regnskab skulle være i orden og rigtig pænt.
    God idé med årsopgørelserne – der fremgår det tydeligt at jeg har nedbragt min gæld betragteligt.

    #158182
    HalliHalloForfatter

    Jeg er sikker på at du nok skal få dit lån i Danske Bank til 5%, måske lidt under, som du ønsker dig.

    Danske Bank følger med ialt hvad der bliver skrevet herinde om banken, så din “rådgiver" har sikkert læst svarerne inden på onsdag.

    Så det er en fin reklame at give dig lånet til 4,75%.

    #158184
    AnonymForfatter

    Jeg har da ikke nævnt noget om, at jeg ønsker mig et lån til 5%? Det ville da være skønt, men som jeg skrev i et tidligere indlæg i denne tråd, ville selv 12% være bedre end det jeg har nu.
    Og så ved jeg i øvrigt ikke præcis, hvad du vil med dit indlæg? Hvad er din pointe?

    #158186
    HalliHalloForfatter

    Jeg ved heller hvad du vil med dit indlæg? Afvent dog mødet med banken og så fortæl om dine oplevelse med den.

    Normalt gider jeg ikke diskutere den slag spørgsmål om at samle forbrugsgæld på flere hundrede tusinde kr. i et lån. Fremfor blot at betale hvert enkelt ud hurtigst muligt.

    Nu kender jeg en del til AmBk, og jeg er temmelig sikker på at de ikke har lånt dig 175.000 kr. på dit glatte ansigt. Deres kreditpolitik er og har nemlig altid været ret streng.

    Lad det nu ligge og held og lykke på onsdag.

    Det kan oven i købet være at din sag kommer i Politiken, da den tager sager op der diskuteres herinde. Og Niels Lunde kan bestemt ikke lide AmbK. Det skinner meget klart igennem, når han udtaler sig.

    Så på den baggrund tror jeg på en favørrente til dig.

    #158188
    AnonymForfatter

    Ok, mange tak.

    Lånet i Amagerbanken er jo gammelt – fra dengang i 2007, hvor det gik godt i Danmark. Og det lød i øvrigt på 250.000 kr. Jeg har passet lånet til punkt og prikke hele perioden.

    Men det kan da også godt være, at jeg skulle øge afdragene på GE- og Ikano-lånene, og lade Danske Bank overtage lånene i Amagerbanken, hvis de er interesseret i det.

    Selvom jeg ikke har penge stående i Amagerbanken, vil jeg gerne væk fra den hurtigst muligt, så jeg ikke risikerer at blive viklet ind i Finansiel Stabilitet, som General Prier skriver.

    #158192
    AnonymForfatter

    Hallo Hallo, det må da være din spøg?

    Skulle Amagerbanken have haft en streng kreditpolitik – banken hvorom det var en offentlig kendt hemmelighed, at hvis man ikke kunne få lån andre steder, så kunne man da altid gå i Amagerbanken eller Roskilde Bank og få lånet?

    Nej Hallo, Amagerbanken havde (lad os bare bruge datid, for snart eksisterer Amagerbanken ikke længere) ikke en streng kreditpolitik.

    Hvis Amagerbanken havde haft en streng kreditpolitik, havde banken nok ikke tabt 4,3% af sit udlån over bare de sidste 4 kvartaler, mens andre banker ligger med tab i størrelsesordenen 0,4-0,6% af udlånet.

    De massive tab, er netop et udslag af Amagerbankens lempelige kreditpolitik og kreditvækst, og at banken har lånt ud til alle de kunder ingen andre banker gad låne til.

    #158196
    testForfatter

    de 5% er for boliglån. Såvidt jeg kan forstå dig har du belånt din andelsbolig 100%. De 5% tillader jeg mig at betragte som på sammen måde som halihalos anbefaling af at sætte penge i amagerbanken fordi vedkommende er sikker på at det er en god forretning.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 21 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.