Brug for råd vedr. bankskifte

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #89957
    AnonymForfatter

    Hey folkens,

    Først og fremmest undskyld den lange smøre, men jeg har brug for et godt råd her.

    Jeg står i den situation, at jeg efter mange år som studerende har fået fast arbejde med en årsindkomst på sådan cirka 350.000,-. I mine yngre år som studerende har jeg vidst givet min bankrådgiver mange grå hår med konstante overtræk, kassekredit, etc etc., som i de sidste par år har ligget på 20.000,- og for to års tid siden blev vi enige om, at Dankortet var et problem mere end en egentlig hjælp, så det droppede vi til fordel for et Mastercard, som ikke kan overtrækkes – og det har jeg været rigtig glad for.

    Nu er der så gået små to år, jobsituationen er stabil – og jeg har fået arbejdet kassekreditten i mit nuværende pengeinstitut (Danske Bank)væk + en del gæld ifm. åndssvage forbrugslån af, så jeg i skrivende stund skylder ca. 10.000,- + studielån på ca. 150.000 kr.

    Jeg bor lige pt. rigtig billigt (ca. 2500 pr måned) og kan fortsætte sådan et par måneder endnu, så mit rådighedsbeløb om måneden ville være tårnhøjt, hvis det selvfølgelig ikke var fordi at stort set alt, hvad jeg har tjent udover mine månedlige udgifter er gået til at få has på min høje gæld, som – indrømmet – var ved at løbe af sporet dengang for to år siden. Jeg synes selv, jeg har gjort det ret godt i den seneste tid, og er ikke ræd for at tage hul på at få betalt den meget høje studiegæld af, når de sidste 10.000 jeg skylder på forbrugslån er væk i næste måned.

    Men, men, men…

    Jeg ville virkelig gerne ændre på min boligsituation, og da markedet synes at være til det, gad jeg godt låne til en andelsbolig. Jeg ønsker ikke at låne hos mit nuværende pengeinstitut, hvor jeg ellers har været kunde siden teenageårene, da jeg egentlig ikke synes, at de har rådgivet mig særlig godt.

    Således kontaktede jeg Nykredit, forklarede dem min situation, og de ville meget gerne mødes og snakke om mulighederne. Desværre har det vist sig at være lidt af en udfordring for den ellers meget flinke rådgiver jeg snakkede med at få min email-adresse skrevet korrekt ned, så han kan sende mig en mail med, hvilke oplysninger han skulle bruge til vores første møde, og nu har jeg mistet tålmodigheden. Lidt øv, da han ellers virkede rigtig flink – men altså, hvis fem opkald i løbet af en uge og mindst lige så mange efterladte beskeder ikke er nok, og han stadig sender mailen til en forkert addresse, så er jeg ikke sikker på, at han skal håndtere mine pengesager. :o)))

    Så her er mine spørgsmål til jer:

    1). Er min økonomiske situation overhovedet til, at jeg kan stifte lån og blive førstegangskøber, eller er jeg forvist til lejeboligsumpen, indtil min studiegæld er formindsket?

    2). Har I evt. forslag til en bank (ikke Danske Bank og åbenbart heller ikke, desværre, Nykredit), hvor man ikke drukner i gebyrer, smarte købekortaftaler og med en fornuftig rente på lån i den størrelsesorden?

    På forhånd tak,

    K-man

    #139364
    testForfatter

    det er vel i sidste ende kun dig selv der kan svare på det spørgsmål

    Første trin er jo at starte med at lægge et budget. Brug et regneark og lav det for et helt år. På de måde kommer du jo så frem til et rådighedsbeløb og kan dermed f.eks. vi RD hjemme side regne dig frem til hvor meget du kan låne.

    Husk at hvis du køber bolig skal der være råd til vedligeholdelse.

    Næste trin er så at overveje hvordan du vil være stillet efter køb hvis du mindste dit arbejde og hvad din arbejdsløshedsrisiko er.

    Personligt har jeg aldrig overladt den slags beregninger til bankerne da jeg grundlæggende ikke stoler på dem.

    Hvis jeg læser dit indlæg rigtig er du så bare i en lidt dårlig startsituation som mulig bolig køber i og med at du ikke har til udbetalingen. I de gode gamle dage før det glad vanvid startede, vi taler om den tid jeg voksede op i, var det en god tommelfingerregel at man som boligkøber sku ha til udbetaling selv. Altså ha sparet 20 % af boligens værdi op før man bevægede sig ud på købe markedet.

    #139366
    AnonymForfatter

    Et par gode råd:

    1. Lad være med at afdrage ekstra på studielånet, hvor efter-skat renten er tæt på nul. Spar i stedet op til lidt udbetaling på andelsboligen. I dag ser bankerne gerne at man kun låner 95% ejerboligens værdi (Noget tilsvarende gør sig gældende for andelsboliger).

    2. Ja, du kan formentlig godt låne, men det beror på en individuel vurdering i forhold til den konkrete andelsbolig du påtænker at købe. Hvis du køber i en ABF med afdragsfrie flekslån, skal der være plads til en fremtidig ugunstig udvikling i den korte rente. Du skal kunne præstere et boligbudget, hvor du efter boligkøbet og med adragene på andelsboliglånet har mindst 6.500 i rådighedsbeløb pr måned (9.500 for et par uden børn).

    3. Hvis de sidste 2 år har opbygget en god kredithistorik i Danske Bank vil jeg advare dig mod at skifte før du i det mindste har fået et lånetilbud fra banken. Tit kan man faktisk låne lidt mere i den bank, hvor man er kendt for god forbrugshistorik end i en helt ny bank. Når man kommer ind fra gaden med en studiegæld på 150.000 så har det immervæk en vis betydning, om banken har kendskab til den daglige økonomi eller ej. Det er alt andet lige lettere at skifte bank (og opnå et godt tilbud) hvis du stiller med, lad os sige, 250.000 til kontant udbetaling.

    #139390
    thsvForfatter

    1) Du burde nemt kunne blive godkendt som køber af en andel. Eller en billig ejerlejlighed. Men bliv boende så længe som muligt til den lave husleje, da en ballast på 50-100.000 i opsparing er et godt springbræt til egen bolig.

    2) Gode forslag til banker, specielt til andelsboligkøb, men de første osse til ejer:
    Nordea
    Eik bank
    Swedbank
    Handelsbanken (der er førende med fastforrentede andelsboliglån)
    Arbejdernes Landsbank

    Både Nykredit bank og Danske Bank er ellers ret gode, men det er jo dit valg.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.