#197560
Bangee

Det er jo ikke anderledes i en bank end i enhver anden butik.

En privatkunde rådgiver i en given bank er ansat af banken, som betaler hans løn. Derfor skal rådgiveren selvfølge sørge for at det går hans/hendes arbejdsgiver bedst muligt. Dette sker ved at rådgive og sælge de produkter banken selv har på hylden.

Dette er der efter min mening INTET i vejen for såfremt rådgiverne udelukkende rådgiver om/sælger produktenr som kunden har brug for. Altså ikke kanonsalg, men behovsorienteret salg.

Rådgiveren skal selvfølgelig kun rådgive om sine egne produkter, andet kan man umuligt forlange.
Dernæst er det jo op til kunden selv at vurdere om dette har hans/hendes interesse.

Hvis vi ændrer ordet bankmand, til f.eks slagter.

Hvis der kommer en kunden ind i en gammeldags slagterforretning og skal købe kød ind til en stor middag, er der vel ingen der forventer at slagteren skal rådgiver om andet end sine egne produkter?

Hvis I virkelig mener at bankfolk skail være uvildige, så skal slagterne også fortæller at du kan få tilsvarende kød billige ovre i netto. Ford værkstedet skal fortælle kunden at en andet værksted også kan lave hans bil bare til 15% lavere pris. Tøjeksperten skal fortælle at du kan få et billigere jakkesæt nede hos bertoni osv.

Er der bankfolk der har proppet ting ned i halsen på deres kunde for at sælge noget mere. selvfølgelig er der det, men det er et klart mindretal af dem, idet de rent faktisk laver behovsorienteret salg. Det er så muligt at de stiller en masse trænede spørgsmål for at afdække ethovet, eller gøre kunden opmærksom på et behov de måske ikke var klar over er nogetmt andet. Men det betyder ikke at det ikke kan være god rådgivning alligevel.

Det er jo altså altid op til kunden selv at bestemme om han vil købe eller ej.

På samme måde er det din egen skylde hvis det kom til at købe underbukser og 3 slips med til det jakkesæt fordi sælgerne sagde det så smart ud.