#147010
Anonym

Selvfølgeligt kan jeg skrive men hvad er ideen?

Hvem er Hr. diller forøvrigt? eller er det bare et barnligt forsøg på at få opmærksomhed?

Jeg er forøvrigt ikke ansat i finansverdenen, jeg har blot sat mig ind i hvordan mit kreditkort virker inden jeg begyndte at bruge det. Jeg gætter på de samme regler fremgår af de betingelser du underskrev da du fik kortet, de indeholder forøvrigt også en del situationer (Sterlings konkurs f.eks) hvor de stiller brugeren mægtigt godt i forbindelse med at tilbageføre transaktioner.

Jeg har beskrevet hvordan det virker og hvorfor jeg ikke ser reservations systemet som nogen stor uretfærdighed. Det er dog et system som tilgodeser beløbsmodtageren og ikke brugeren af kortet, der er så en masse fordele hvis brugeren senere oplever problemer, ikke modtager varen etc som ikke er der ved almindelige debet kort.

Der er dog IKKE det problem (det har jeg vist skrevet før) som du oprindeligt var knotten over, netop at banken scorede dine renter undervejs, dem får du selv. Du har dog ikke råderet over beløbet længere da det afventer at butikken som reserverede beløbet enten hæver dem, reservationen udløber, eller butikken meddeler banken (nok reelt mastercard som så informerer banken) at de skal ophæve reservationen.

Grunden til jeg ikke ser systemet som unfair (i modsætning til dig) er:
1. Man får rente/betaler ikke rente for reservations perioden, da pengene valør mæssigt (renteberegningsmæssigt) stadig befinder sig på kontoen. (jeg tror du har misforstået det her)
2. At butikken kan reservere pengene betyder at det første sted man handler er garanteret deres penge og at man ikke kan lave overtræk. Og det er vel mere fair end at de første der hæver pengene (sender pakken ved postordre) får lov at få deres penge og de næste at vide at kontoen er spærret pga overtræk?

Det er så nok i praksis et problem at de fleste online butikker ikke har deres eget betalingssystem men bruger en udbyder som DIBS til det. Så rent teknisk er det DIBS der reserverer pengene, sikkert oftest uden at de ansatte ude i butikken overhovedet er klar over problematikken endsige hvordan de får DIBS til at fjerne reservationen hvis ordren aflyses. Dette vil jeg dog ikke mene er selve systemets skyld.

Nummer 2 betyder så at hvis du har købt for 10000 hos butik A kan du ikke bruge dem hos butik B medmindre Butik A i mellemtiden har meddelt at de ikke ønsker at gøre brug af reservationen (eller kontoen indeholder et mere end 10000 naturligvis). Det mener jeg ikke er en unfair måde at gøre det på, men her er vores holdning nok forskellig, men så bør du bruge et debit card (Visa Dankort er et sådant) hvor du kan bruge de samme penge flere gange så længe kortet ikke er blevet spærret i mallemtiden.

I praksis har systemet dog den svaghed at det sikkert er langt langt de færreste butikker der aflyser reservation (sikkert fordi de ikke er klar over det eller DIBS etc. har gjort det besværligt) hvis man aflyser ordren og dette kan naturligvis være et alvorligt problem likviditets mæssigt.