#105258
Anonym

Mit tidligere indlæg havde flere pointer:

1) Man kan vel ikke kalde et kurstillæg for “SKJULT”, når det fremgår af prislisten på hjemmesiden.

2) Man kan derimod med fuld ret kritisere Skandiabankens påstand om “nul gebyrer” som misvisende.

3) Andre banker har mistænkeligt nok tilsvarende kurstillæg, f.eks.
– Nordea: Se side 22/24 i http://www.nordea.dk/sitemod/upload/Root/main_dk/privat/Kort/415103.pdf
– Lån & Spar: Hold musen henover beløbet med blå tekst og rød stjerne på http://www.lsb.dk/lsb/indhold/priserogprodukter/gebyrer/andet/kort/
– Basisbank: Se https://www.basisbank.dk/produkter/priser/kort/

Du kan i øvrigt have ret i, at det ikke er alle bankers hjemmesider, hvor det er lige let at finde informationen.

4) Din tidligere bank havde formentlig givet dig forkerte oplysninger.

Det sidste forsvarer jeg på INGEN måde. Fejlagtige oplysninger er altid noget snavs, og jeg er helt ENIG i, at det IKKE er nogen undskyldning, hvis det var yngstemanden, der fejlede. Men oplysninger som du kun får mundtligt, vil du have svært ved at hænge banken op på senere. Derfor bør alle bankkunder for deres egen skyld altid bede om at få det hele på skrift, inklusiv særligt aftalte vilkår. Får man ikke det, er de mundtlige løfter REELT uforpligtende for banken. (I teorien er også mundtlige løfter forpligtende, men hvad nytter det i praksis, hvis man ikke kan bevise det over for Pengeinstitutankenævnet eller en domstol?)

Konklusionen er vel, at det var en uvidende medarbejder i din tidligere bank, der forledte dig til den ekstrabladslignende påstand om Skandiabanken, som altså slet IKKE havde skjult noget som helst.

I øvrigt har jeg også selv tidligere overvejet at skifte til Skandiabanken (til trods for den misvisende markedsføring), så jeg forstår glimrende, hvis du er tilfreds med denne bank. Selv lykkedes det mig at forhandle mig frem til nogle endnu bedre/billigere vilkår i en lille sparekasse, som jeg derfor skiftede til.